Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nybörjarfrågor om jättegeten Lilleman  (läst 1697 gånger)

Lilleman

• Hantverkare och Amatöruppfinnare
    • Västmanland
    • Lampodikt - Egentillverkade lampor o texter
Nybörjarfrågor om jättegeten Lilleman
« skrivet: 10 jun-10 kl 01:26 »
Har några nybörjarfrågor om vår jätteget Lilleman, han bor på vårt familjekollektiv som jag flyttade till för 6 månader sen. Tycker väl att omvårdnaden varit lite si och så, så jag har tagit ett allt större ansvar. Nu ligger han tyvärr och är letargisk; rör sig knappt, nedböjt huvud, äter knappast men dricker vatten i små mängder, ser lite vinglig ut om man "tvingar" upp honom, ofokuserad blick. Håll tummarna han kryar på sig, ska nattvaka honom. Till frågorna:

1) Jag har byggt ett hägn åt honom, ganska stort, 40 x 40 meter som verkar flyktsäkert än så länge (se bild). Är detta för litet för en ensam get?

2) Han föddes upp ensam men har läst att getter är flockdjur, är det viktigt att vi skaffar honom sällskap?

3) Han har just inget att klättra på, förutom ett litet torn jag byggt (se bild). Blir han lyckligare av en stor sten eller liknande?

4) Hur ofta skall hans stall rensas HELT på halm och bajs och läggas in nytt (innan jag flyttade hit bytte de senast för snart ett år sen)? Går det an att lägga ett nytt lager halm på det gamla, eller kan han bli sjuk av det gamla?

5) Är det sant att päron är farliga för geten att äta? Kan de äta i princip vad som helst utom kött (matrester, bröd, ost, sås etc)?

6) Jag tycker han ser smutsig ut, tvättar man ALDRIG getter med vattenslang?

Korkade frågor, men viktiga för mig, kan du svart på någon?

Mvh från Jim  :)
« Senast ändrad: 10 jun-10 kl 02:00 av Lilleman »
Arbetarklassens iskalla fattigdom, snarare än tillgångar, är min kraft som driver bristen till tillfredsställellsens hemvist. Jag blir ARG när jag besöker soptippen o ser all lyx som folk slänger!

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
SV: Nybörjarfrågor om jättegeten Lilleman
« Svar #1 skrivet: 10 jun-10 kl 08:37 »
Oj detta låter allvarligt i mina öron/ögon.   Jag skulle genast misstänka järnninneinflammation som kan drabba getter.  Min get dog tidigt i våras och hennes symtom var exakt som du beskriver det.  Dock gick det mycket fort from att hon la sig ner.

Så ring en veterinär fort som attan om han fortfarande har samma symtom

Lilleman

• Hantverkare och Amatöruppfinnare
    • Västmanland
    • Lampodikt - Egentillverkade lampor o texter
« Svar #2 skrivet: 10 jun-10 kl 10:06 »
Du hade rätt SecretQ...Från det att han blev slö igår morse gick det ganska fort.

Lilleman vinglade in i sitt stall och lade sig på sidan tidigt i morse, som om han visste det var hans sista promenad. Han somnade in på mjuk halm, han ser så from ut där han ligger. Har ringt veterinär, nån sorts "insamlare" av döda djur i trafiken ska komma och hämta hans kropp. Har inte riktigt fattat detta än, jag gav detta underbara djur iaf 2 timmar/dag.

Jag ville vi skulle ringa veterinär igår, men alla andra trodde det var värmen. Man ska lita mer på sin intuition, skit också :-(

En period av sorg, sen hoppas jag vi skaffar iaf två (tillstånd för fler?) getter.

Lilleman, Lilleman, Lilleman, du var älskad.
Arbetarklassens iskalla fattigdom, snarare än tillgångar, är min kraft som driver bristen till tillfredsställellsens hemvist. Jag blir ARG när jag besöker soptippen o ser all lyx som folk slänger!

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: 10 jun-10 kl 12:49 »
Åååå nej  vad jag lider med dig!   
Men tänk på att denna sjukdom e svår att bota, antagligen hade bara veterinären kunnat skynda på det hela lite.

Läs lite fakta här om du skaffar dig fler getter

http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Far-och-get/

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/farochgetter/sjukdomar.4.67e843d911ff9f551db80005479.html

Ha det så gott du kan !

Bergsblomman

• Värmland
    • Hästarna i Berg
« Svar #4 skrivet: 10 jun-10 kl 23:52 »
Men tänk på att denna sjukdom e svår att bota, antagligen hade bara veterinären kunnat skynda på det hela lite.
Men om hjärnhinneinflamationen uppstår utav B-vitaminbrist så är den enkel att bota, men utan veterinärhjälp som ger dem Beviplex så dör de snabbt. Stackars Lilleman, synd att ni inte hann göra något.  :'(

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #5 skrivet: 11 jun-10 kl 03:32 »
Det är svårt och ofta djup sorg  :'( :'( :'( att mista ett älskat djur men Du gav honom omsorg o trygghet medan han levde. Beklagar att Ditt möte med geten skulle få ett sådant slut.
H/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #6 skrivet: 11 jun-10 kl 14:53 »
Oj, på bilden andas bocken stor önskan att få mera kontakt med ... troligen fotografen (=Dig?).  Av hornen att döma var han kastrerad.  Detta kan ge en viss ökad risk för problem med kissandet, men det var tydligen inte det som tog livet av Din vän.  Att Du älskade den bocken är inte svårt att förstå.  Han ser så snäll ut på bilden, vilket han för all del inte var ensam om.  De flesta bockar, kastrerade eller ej, är så där snälla.

Vi har sagt det förut på den här tavlan, och jag säger det igen:  Det finns inga dumma frågor!  Om den som inte vet ställer frågor för att få veta, så är det inte dumt, tvärtom!  Det är sånt alternativ.nu är till för!  Däremot kan det ju finnas frågor som är besvarade förut, så om Du är intresserad av getter, så kolla litteratur- och länksamlingarna överst!  Så hinner Du lära Dig mer om getter innan Du skaffar de nya!

Symptomen Du beskriver för mina tankar till den akuta formen av CAE, som lär ska ge en fruktansvärd huvudvärk.  Om det var det, kan vi vara tacksamma för att Lilleman inte lider längre.

Så till Dina övriga frågor.  Ja, getter är flockdjur, och just getter kan ganska lätt bilda flock med individer av andra arter, till exempel människor.  Din Lilleman hade tydligen gjort just det.  (Med exempelvis får är det annorlunda, de behöver just andra får för att känna sig som får, medan en ensam hund i en flock av människor är så vanlig, att ingen verkar tycka det är något anmärkningsvärt alls.)  Om man kan låta getterna gå på promenader någotsånär ofta, kan även ett litet hägn vara trivsamt.  På Din bild syns att det är ganska varierat där inne, men det framgår inte om han kunde gå in i skydd vid dåligt väder.  Ditt "torn" kanske kan byggas på till att erbjuda skydd mot vind och regn?  Getter brukar tycka om att klättra upp på hagens/revirets högsta punkt, och stå där och hålla utkik.  Gjorde Lilleman det?

Hur ofta Du måste mocka ur stallet beror på flera faktorer, bland annat vilka mikrober Du råkar få in in bädden, och vilken vattenhalt den har.  I vissa fall kan man slippa helt, men för det mesta måste man göra helt rent åtminstone en gång per år.  Under vintern bör man undvika det, ty bädden är ju en värmeresurs för djuren också.

Om geten kan välja vad den äter, så kan Du lita ganska väl på att den själv väljer sånt som den mår bra av.  Undantag kan vara vissa medicinal- och prydnadsväxter, som dess instinkter och inlärning inte räcker till för.  Mina getter (hade en flock i 35 år) var inte helt och hållet vegetarianer...  En fick jag DRA bort ifrån kattmaten, och en annan svalde en hel, rå strömming nästan otuggad, och tittade ivrigt efter mer!  De gånger mina getter mådde dåligt av mat, var det antingen mögel eller andra lagerskador på fodret, eller också brist på något mineral eller spårämne.  Päron åt de med frisk aptit, men så klart att de inte får vara alltför ankomna!

Nej, med vatten bör Du inte tvätta en get; de avskyr att bli våta!  Om Du tycker den ser smutsig ut, kan Du hellre prova med borste och sax!  Två gånger om året ömsar den päls, och då kommer underullen sakta glidande på täckhåren.  Om den trasslar in sig, kan geten se ruggig ut för oss, utan att det gör något för geten.  Om Du klipper bort tovorna, så ser det vackrare ut.  Men om Du klipper av allt hår, så tar Du också bort en del av djurets sex appeal.

På Gruffs fråga om åldern:  Vågar jag gissa runt fyra år?

Om Du nu har två timmar "lediga" varje dag, kanske Du vill använda en del av dem till att surfa runt här på gettavlan, och dela våra bekymmer och glädjeämnen.  Du kommer att upptäcka att det finns fler än Du som älskar de där raggiga typerna!  Att mocka ur getstallet en sista gång tar ju inte så lång tid.  Hoppas Du orkar med sorgearbetet!  Som Du sett av våra svar i Dina trådar, så är vi många som tänker på Dig i denna svåra stund.

Till sist vill jag önska Dig välkommen till vår gettavla, Jim!  Jag hoppas att Du behåller Din signatur, till minne av en älskad getabock!  När Du har hämtat Dig lite från chocken att mista Din vän, så tag en titt på den långa tråden om Vera.  Vera är också död nu, men vi lärde oss att älska henne på avstånd under hennes långa kamp mot sjukdomen

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=67949.0

Förlåt att mitt inlägg blev så långt.
« Senast ändrad: 11 jun-10 kl 15:05 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sano

• Bohuslän
« Svar #7 skrivet: 11 jun-10 kl 15:40 »
Enligt djurskyddslagen ska ströbäddar mockas ur och stall rengöras ordentligt minst en gång om året.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #8 skrivet: 13 jun-10 kl 22:10 »
Ja, ja, men nu rörde det sig om en principdiskussion, där man kan tänka sig ett väderskydd där det av någon anledning inte blir särskilt mycket material över huvud taget.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

667 gäster, 1 användare
Ulrika Feldt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser