Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gift i spånskivor!  (läst 19661 gånger)

frankku

Gift i spånskivor!
« skrivet: 08 jun-10 kl 11:44 »
Hej,
jag har haft lite olika inlägg på detta forumet om att bygga hus, nu har vi istället köpt ett gammalt hus :).
Vi river än så länge ut allt gammalt, bygger nytt från grunden. Huset är byggt 1960 och har spånskivor på alla golv och innerväggar. Har förstått att det inte är så nyttigt. vad ska man göra? Är det fortfarande farligt trots att dom suttit så länge? Ska man ta bort dom? I så fall vad ska man sätta upp istället?

Tacksam för svar!

winnie_poe

• Endast jag kan leva mitt liv. Lev det som varje da
    • Västerbotten
    • Lust och fagring
SV: Gift i spånskivor!
« Svar #1 skrivet: 08 jun-10 kl 11:51 »
Hej,
jag har haft lite olika inlägg på detta forumet om att bygga hus, nu har vi istället köpt ett gammalt hus :).
Vi river än så länge ut allt gammalt, bygger nytt från grunden. Huset är byggt 1960 och har spånskivor på alla golv och innerväggar. Har förstått att det inte är så nyttigt. vad ska man göra? Är det fortfarande farligt trots att dom suttit så länge? Ska man ta bort dom? I så fall vad ska man sätta upp istället?

Tacksam för svar!

Plywood skulle jag sätta istället, dock mkt dyrare m garanterat giftfri ;) Fast att de fortfarande har giftigheter i spånskivor och vad? Skulle vara intressant att få veta
Bor med mannen i en gammal Västerbottengård, har bott i skärgården ett tag.Vi har en Curly coated retriever. Vill ha tag på getter (killingar)till slutet på april början på maj..

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 08 jun-10 kl 13:39 »
Troligen ger halvsekelgamla skivor inte ifrån sig särskilt mycket dunster längre.

ersam

• -
« Svar #3 skrivet: 08 jun-10 kl 13:57 »
Du skrev att ni river ut och bygger nytt från grunden.

Ska du återanvända skivorna eller vad menar du?  ;)

Skämt åsido - tror att sitter du i bilkö till jobbet så är det farligare (är väl några i detta land som gör det). Du kan snubbla och dö i morgon. Nä - oroa dig inte över skivorna!  :)

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 08 jun-10 kl 14:07 »
Har för mig att äldre spånskivor innehöll formaldehyd, men det är i varje fall inte så läskigt höga halter att spånskivorna klassas som farligt avfall...håller med Ulric där.

Ett garanterat giftfritt alternativ (om en utgår från att terpentinet avdunstat vid det laget :) ) är att sätta råspont på väggarna, och då är det inte heller några problem med att hänga upp feta tavlor eller tunga hyllor!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Existens?

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 08 jun-10 kl 14:32 »
Plywood skulle jag sätta istället, dock mkt dyrare m garanterat giftfri ;) Fast att de fortfarande har giftigheter i spånskivor och vad? Skulle vara intressant att få veta

Vad är det för lim dom har till plywood då? Är det så säkert att det är giftfritt?

frankku

« Svar #6 skrivet: 08 jun-10 kl 15:59 »
Hej och tack för svaren,
jag och min man funderar på att ta ner spånskivorna på väggarna och sen sätta upp gipsskivor, men det kanske är helt onödigt arbete? vi har dessutom en ganska begränsad budget så dyrare alternativ gillar vi inte...

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #7 skrivet: 08 jun-10 kl 16:11 »
Har ni uschligt med pengar är det väl bara att låta spånskivorna sitta kvar, om det nu inte är något fel på dem? Annars, som sagt, är råspont ett bra alternativ. Gips är visserligen brandsäkert och ett bra dött material att sätta kakel och klinker på, men tämligen värdelöst om en har tänkt sig att hänga saker på väggarna.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

ersam

• -
« Svar #8 skrivet: 08 jun-10 kl 19:04 »
Tycker det låter som ni ska ta det lite lugnt med renoveringen och fundera på era behov. Vanligt "fel" är att man börjar riva i saker som sedan blir till långkörare. Måla över skivorna och ta er an trädgården - det är sommar!  :)

lantidyllen

« Svar #9 skrivet: 09 jun-10 kl 10:08 »
Jag skulle behållit spånskiorna på väggarna, men satt renoveringsgips utanpå, det är en tunnare gipsskiva.

Spånskiva blir sällan snyggt att måla direkt på, med gipsskiva under kan ni både måla eller tapetsera. Väggarna blir släta och fina.

Ni kan både hänga det ni vill på väggen samtidigt som ni får en fin yta.

Gifterna skulle jag inte bekymra mig om. Så mycket gift var det nog inte förr i skivorna. De nya skivorna idag innerhåller mindre än 2 % lim och det är inte något jättegiftigt som används.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #10 skrivet: 09 jun-10 kl 10:31 »
Jag skulle göra som lantidyllen beskriver, enklare och billigare än att ta ner allt.

Själv tänker jag bland annat i hallen ha masonit på väggarna, utanpå en billig träskiva, typ osb eller spånskiva. Där sitter masonit nu, och det var ett vanligt material kring 1960, det är ungefär så gammalt mitt hus är också. Masoniten sätts med den blanka sidan utåt och målas med oljebaserad färg, gärna linolja, eller äggoljetempera. Blir väldigt avtorkbara ytor, som är smidiga i en hall. Mormor och morfar hade sådana i sin hall, min morbror har det huset nu, och de målades om häromåret, för första gången sedan de sattes upp på slutet av 50-talet. Höll sig fräscha hela den tiden, behövdes egentligen inte målas om, men moster vill ha en annan kulör.

Man får använda tunna klisterremsor och spackla noga i skarvarna, eller sätta på tunna lister och välja att markera skarvarna i skivorna. Masonit är helt giftfritt innehåller endast träfiber (och vatten som avdunstar i tillverkningen). Målat med tidsenligt bleka dämpade pasteller tycker jag att det är både vackert billigt och praktiskt. Man kan välja olika blankhetsgrad på färgen i olika rum, eller leva med den som blir om man blandar själv.

Anledningen till att jag inte behåller de masonitskivor som sitter på väggarna nu, är att någon tapetserat glasfibertapet på dem, svårt att ta ner, svårt att spackla jämnt, och för fult för att såt ut med tycker jag.

Nackdelen med masonit är att det inte går att hänga något på det, så därför bör man ha en skiva bakom, eller veta att man bara behöver fästa saker i reglarna. En smart sak är att göra en liten markering uppe vid taklisten vid varje väggregel när man sätter på nya skivor. Efter noggrann spackling och målning ska man inte kunna se var skarven går, och även om man kan höra på ljudet var regeln är, så kan det ändå vara svårt att hitta exakt mitten på regeln, om man tex behöver montera upp en hylla. Se bara till att inte måla bort märket, man kan sätta en liten tejp i taket som markerar mitten på reglarna, och sedan föra ner märket med en liten blyertsmarkering när färgen torkat.

Lycka till!
« Senast ändrad: 09 jun-10 kl 10:38 av ieenilorac »
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Existens?

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 09 jun-10 kl 10:33 »
Man bör väl möjligen tänka på att masoniten ska spikas tätt, så den inte blir bucklig.

Jag hade nog valt gips utanpå dom gamla skivorna.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #12 skrivet: 09 jun-10 kl 10:45 »
Givetvis bör masoniten spikas ganska tätt, och med ett spik med relativt stort huvud, men i ett uppvärmt utrymme utan extrem luftfuktighet, så bucklar sig inte masoniten. Det sitter som sagt redan masonit i min hall, om än övertapetserad, utom där jag rivit ner tapeten för att undersöka vad som fanns bakom. Inte tillstymmelse till buckla efter över 50 år.

Gips har den stora nackdelen av att inte vara jätteförlåtande mot ojämnheter i väggen. I gamla hus är sällan reglarna helt parallella, och då kommer det att synas mer i skarvarna än om man använder masonit. Men man får göra som man vill. Själv gillar jag att använda material som är samma som när huset uppfördes, eller åtminstone väldigt lika de som kunde ha använts då.

Dessutom är masonit vad jag vet billigare och tunnare än gips, båda delarna stora fördelar. Man ska absolut inte använda oljehärdad masonit inomhus, onödigt och färgen fäster sämre.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #13 skrivet: 09 jun-10 kl 11:20 »
Hear hear.
Jag brukar ju så fort jag kan påpeka masonitens förträfflighet.
Noteras bör kanske att det heter (hård) board på (underlig) svenska.

Om man är orolig för buckling, som i ett stenhus exempelvis, så väter man skivorna innan man sätter upp dem, man snedskär skarvarna och limmar för att få ett perfekt resulat.

Om man vill använda masonit (eller ja, board heter det ju) utan underliggande spånt eller skivor så finns det tjockare varianter att beställa.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

frankku

« Svar #14 skrivet: 09 jun-10 kl 11:42 »
Hejsan!
Nu har vi ringt kemikalieinspektionen både i sverige och i finland (där vi bor) och båda instanser hävdar att det inte finns några gifter kvar. Vi litar på det och låter skivorna sitta. Vet inte ens om det behöver sättas något utanpå. vi hade tänkt att tapetsera.
Jag har fått bort tapeten hyfsat lätt, det som är kvar hoppas jag få bort med vatten och svamp.
får väl se hur utan ser ut under allt om det behövs gips eller masonit skivor, hade ju varit skönt att slippa det.

lantidyllen

« Svar #15 skrivet: 10 jun-10 kl 12:29 »
Jag skulle kostat på repgips. Det är bättre att tapetsera på "dött" material, trä kan röra sig lite vid olika luftfuktighet och då är det lätt att tapeten spricker lite i skarvar mellan skivorna.

Så dyrt är det inte med repgips i mina ögon, jag lägger hellre nån tusenlapp extra och blir nöjd i många år, än lägger en massa pengar i vilket fall och får ett resultat som jag helst vill göra om efter ett par år.

Masonit kan jag inte svara på, har aldrig hållt på med det.

Enbart gips irriterar man sig på om man nånsin vill hänga saker på väggarna, dubbelgips är något bättre, men jag sätter hellre osb eller spånskiva bakom gipset så törs man skruva i det.

Jag håller själv på att renovera ett hus från 30 talet och där var det plank bakom masonit, men masonit skivorna var så tokigt skarvade så tapeten hade spruckigt en massa och det såg inte alls kul ut. Jag har tagit bort masoniten och ersatt med repgips och tycker det funkar bra hos mig.
Har även satt träpanel i något rum och där har jag skippat gipsen.

sub rosa

« Svar #16 skrivet: 14 jun-10 kl 19:30 »
Hej och tack för svaren,
jag och min man funderar på att ta ner spånskivorna på väggarna och sen sätta upp gipsskivor, men det kanske är helt onödigt arbete? vi har dessutom en ganska begränsad budget så dyrare alternativ gillar vi inte...
En del gipstillverkare återanvänder gips från sopsorteringen på tippen.......återvinning YIPPIII!......eller? ??? Vad händer när den pappade gipsen blir blöt?
Pappen limmas på skivorna med ett miljövänligt lim som består av stärkelse.....ungefär som potatismjöl och vatten. Detta lim är "mums mums" för många sorters mögel speciellt svartmögel. Svartmögel har visat sig först på senare tid vara långt mer farligt än vad man först förmodade. Svartmöglet producerar ett toxin - en mögel-försvarsmekanism. Toxin är ett av naturens svårast nedbrytbara ämnen...........Så, tillbaka till gipsen på tippen! Återvunnen gips genomgår en process som dödar all eventuell svartmögel men den tar inte bort toxinet!
Så......en helt nyinköpt gipsskiva från din lokala byggvarohandlare kan mycket väl ha cirkulerat både en och två gånger genom gipsskivans kretslopp och under hela den tiden accumelerar den mer och mer toxin.
Detta sätter perspektiv på tankarna om att renovera det nya barn-rummet inför frugans nedkomst av er gemensamma lilla kelgris!
VÅGA VÄGRA GIPS! >:D

Strawboard...........en skiva av hårt pressa halm med pappade sidor och kanter säljs på Hornbach. Defenetivt miljövänlig, förnyelsebar, återvinningsbar och hälsosamt luftfuktighetsreglerande.....................Kan detta vara ett alternativ  o:)
« Senast ändrad: 14 jun-10 kl 19:33 av sub rosa »
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!

ersam

• -
« Svar #17 skrivet: 14 jun-10 kl 20:52 »
Toxin i gipsskivor. Lösa spekulationer eller ligger nått bakom? Borde väl ha framkommit i andra sammanhang eller finns här nån gipskonspiration?  :o

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #18 skrivet: 14 jun-10 kl 21:02 »
Toxin i gipsskivor. Lösa spekulationer eller ligger nått bakom? Borde väl ha framkommit i andra sammanhang eller finns här nån gipskonspiration?  :o

Och så undrar man direkt vilken toxin. Toxin betyder bara gift så det kan vara allt från vatten till arsenik. När man återanvänder gips så maler man ner det, bränner det i en ugn och därefter så pressar man nya gipsskivor. Jag tror inte det finns mycket papper, mögel eller toxin kvar.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #19 skrivet: 14 jun-10 kl 23:38 »

VÅGA VÄGRA GIPS! >:D

Toxin eller inte, om det finns i skivan kapslas det både in i tillverkningen (försvinner kanske helt?) och inte minst när man väl fått upp den på väggen.
Alla målar eller tapetserar ju på gips.

Notera också att vanligt tapetklister är i stort sett potatismjöl.
Inte sjutton har jag hört om några problem med det.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Dela detta:

* Inloggade just nu

510 gäster, 2 användare (1 dolda)
Daniel-S

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser