Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Likörer  (läst 13956 gånger)

Vårvind

• Lancashire Heeler, världens mesta hund
    • Skåne
    • Honey Veigas Kennel
Likörer
« skrivet: 07 jun-10 kl 23:02 »

Hittade dessa recepten som Aftonbladet en gång publicerade, tänkte kanske det var någon som var intresserad ,jag ska själv prova  :P jag ska börja med rabarberlikören  ;) då mina jordgubbar och hallon ännu inte är kommna ::).

Njut sommarens smaker året om
Tappa sommarens smaker på flaska – så kan du njuta av dem hela året.

Här är tre likörer som du lätt gör själv.

Hallonlikör
 Blir cirka 7 dl

Tar 4-5 veckor

Du behöver:

4 dl hallon

3 dl socker

5 dl vodka

Gör så här:

1. Varva sköljda bär och socker i en glasburk. Häll på spriten och skaka lätt.

2. Låt stå 4–5 veckor. Skaka burken då och då tills allt socker har löst sig.

3. Sila av spriten och filtrera.

Rabarberlikör
 Blir cirka 6 dl

Tar 3-4 veckor

Du behöver:

5 dl späd, finskuren rabarber

4 dl brännvin

1 bit vaniljstång

1,5–2 dl vit sirap

Gör så här:

1. Lägg rabarbern i en glasburk. Häll på spriten och skaka några minuter.

2. Låt stå 3–4 veckor, tillsätt vaniljstången efter drygt halva tiden. Skaka om då och då.

3. Sila av spriten, filtrera och tillsätt 1,5 dl sirap. Blanda väl.

4. Provsmaka efter några dagar och tillsätt eventuellt mer sirap.

Jordgubbslikör
 Blir cirka 8 dl

Tar 4-5 veckor

Du behöver:

6–7 dl jordgubbar

3,5 dl socker

3–4 dl vodka

Gör så här:

1. Skölj jordgubbarna och skär dem i centimeterstora bitar.

2. Varva bär och socker i en glasburk. Häll på spriten och skaka lätt.

3. Låt stå på ljus plats 4–5 veckor. Skaka burken då och då så att sockret löser sig.

4. Sila av spriten och filtrera.

Lev idag.......imorgon kan det vara försent

Visigot

• Västergötland
SV: Likörer
« Svar #1 skrivet: 11 jun-10 kl 19:51 »
Jordgubbslikören är underbart god - förra året gjorde jag en likör efter ett nästan identiskt recept. Rekommenderas varmt :D
"Fantasi är viktigare än kunskap" Albert Einstein

Skytten

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 11 jun-10 kl 19:59 »
Rabarlikör tja jag tror lite på det. likörer i min smak ska vara örtlikör, men väl en del sådant som päron, rödbetor, lingon, vinbär, och selleri kan ha en stor andel, men kryddan om så liten tar plats.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Plastvikingen

« Svar #3 skrivet: 18 jun-10 kl 20:21 »
Jag har gjort Fläderlikör, det rekommenderas!

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 21 jun-10 kl 02:00 »
Hur? Vad har du i?
Har fläderbuske men vet inte än hur skörden kommer bli.
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #5 skrivet: 21 jun-10 kl 06:55 »
Gissar på fläderbär och socker. Motsvarande receptet på jordgubbslikör, kanske. Bara att prova.

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 23 jun-10 kl 12:02 »
Här brukar skörden av fläderbär vara usel så för att få någonting med flädersmak får vi ta blommen.
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Skytten

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 24 jun-10 kl 14:34 »
En fläderlikör kan man göra enligt följande.

Gör fläderblomssaft, och se till att 25 liter innehåller 8 kg socker.  Jäs ut det fullständigt med en turbojäst, klarna.  Frys det till 30 grader, häll issörjan genom en duk och sluta när hälften passerats.   Blanda i en 1/4  sockerlag.

Lagra.  Likören ska ha en styrka på ca 27% om allt är gjort rätt.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Visigot

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 24 jun-10 kl 21:10 »
Fläderlikör ska jag testa - verkar ju hur gott som helst . ;D
"Fantasi är viktigare än kunskap" Albert Einstein

Nässelhäxan - babsan

• Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
« Svar #9 skrivet: 11 jul-10 kl 17:45 »
Jag testar att göra likör på allt som går att äta!  >:D
En av favoriterna är libstickelikör.  :P
Det är fröna som jag använder.
Ett tips när ni gör likör är att använda starkare sprit när ni gör likör på frön, bark, rötter el.likn. än om ni använder blad och frukter. (Tips från anställd på Systembolaget.)  :D
Libstickefröna fick stå i sprit i flera veckor. Vände på flaskan då och då, samt provsmakade. Passar också bra som snaps (utan socker då förstås)  ;D
När den mognat färdigt silar jag bort fröna och blandar spriten med socker - efter smak. Tar lite socker i taget som får smälta. Det är lätt att likörerna blir för söta - särskilt om det är söta bär/frukter som är stommen. Därför är det viktigt att provsmaka ofta!  >:D  o:)
Jag har också provat rönnbärslikör ++++, rabarberlikör ++++, myntalikör +++, lingonlikör ++++ och hallonlikör +++

Yrmff

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 16 jul-10 kl 17:57 »
Jag testade häromåret att skiva ett par söta äpplen som åkte in i ugnen på 50grader tills skivorna var "torra" sedan las dessa i en burk halvfull med sprit. Detta fick dra i några veckor och hälldes av och "glömdes" bort i nån månad.
Resultatet blev en smaskig snaps och med lite sockeer i påminde det hela om apfelcorn.

mvh H

Hornstull

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 18 jul-10 kl 23:20 »
Hej,

Jag undrar om någon har erfarenhet av att tillaga nötlikörer?
Isf undrar jag hur ni gjort för att få ut oljan ur nötter.
Behöver jag någon form av maskin för att skapa ett tryck som pressar ur oljan och isf vilken då?

Sommartorparn

« Svar #12 skrivet: 19 jul-10 kl 07:48 »
Har i o f sig inte gjort nötlikör, men jag har läst recept. För säkerhets skull googlade jag en gång innan jag svarar dig, och det receptet jag fick upp först beskrev också hur man hackar valnötter, tillsätter kanelstång osv. D v s det handlar inte om att pressa nötterna.

Det finns nog inte många som pressar nötolja själva. I Sydfrankrike såg jag en gång en nötoljepress och div. andra nödvändiga utensilier. Det krävs en del för att utvinna olja...

Annars har jag gjort en del likörer, men de tenderar att aldrig bli uppdruckna, eftersom vi sällan är sugna på söta drycker. Funderar just nu på en salvialikör. Det borde egentligen bli rena medicinen inför förkylningssäsongen.

Tulipanros

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 19 jul-10 kl 07:54 »
Björnbärslikör...mmmm jättegott.

Rekomenderar verkligen att ni använder råsocker till era likörer. Minska några dl och låt stå länge, länge. min stod i 5 månader.
Helt underbart god och inte så himla söt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

487 gäster, 3 användare (1 dolda)
simon.arvestrand, Mårten Falk

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser