Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Etiketter - igen  (läst 8628 gånger)

Lasse-hatten

Etiketter - igen
« skrivet: 07 jun-10 kl 00:07 »
Hittills har jag använt standard 700g burkar och SBRs etikett. Inspirerad av diskussioner här på forumet funderar jag på att byta burkar och skaffa egna etiketter. Därför undrar jag hur stor (hög) etikett man får plats med på en 500g resp. 350g burk?

Dessutom undrar jag vad som måste stå på etiketten. Innehåll, näringsvärde, vikt, konsumentkontakt kan jag tänka mig, men kan någon berätta vad lagen säger?

Jag har kollat med ett antal tryckerier, och priset blir allt för högt med de små serier det är frågan om. Alltså blir det till att skaffa en laserskrivare. Kan någon rekommendera en bra, men inte alltför dyr skrivare.

toredh

• Gäst
SV: Etiketter - igen
« Svar #1 skrivet: 07 jun-10 kl 08:10 »
Hittills har jag använt standard 700g burkar och SBRs etikett. Inspirerad av diskussioner här på forumet funderar jag på att byta burkar och skaffa egna etiketter. Därför undrar jag hur stor (hög) etikett man får plats med på en 500g resp. 350g burk?

Dessutom undrar jag vad som måste stå på etiketten. Innehåll, näringsvärde, vikt, konsumentkontakt kan jag tänka mig, men kan någon berätta vad lagen säger?

Jag har kollat med ett antal tryckerier, och priset blir allt för högt med de små serier det är frågan om. Alltså blir det till att skaffa en laserskrivare. Kan någon rekommendera en bra, men inte alltför dyr skrivare.
Ett bäst före datum, max två år, gärna sigill till locket, butiker uppskattar EAN kod.
lycka till!

micke_osd

• Livet är inte alltid vad det ser ut att vara...
    • Jämtland
« Svar #2 skrivet: 07 jun-10 kl 08:57 »
Har haft en HP color laser jet 2600n i flera år och den fungerar utan problem  :)
(n) står för nätverksskrivare! nåt att tänka på om du vill ha tillgång via hemmanätverket från flera datorer! annars kvittar det  ;)
dom finns kanske inte längre men säkert nån likvärdig modell... hyfsat billiga men skriver långsamt.... och tyvärr ej dubbelskrift heller...
jag har skrivt ut ettiketter på den, fungerat toppen

det finns en tråd om just ettiketter.... många bra tips om papper och länkar
Invintrade och klara, burkat klart i kartong.

klarre

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 07 jun-10 kl 12:18 »
Jag köpte en HP för några dagar sen på Dustin:

Artikelnummer  Benämning                                  Antal   Restnot     Apris     Radtotal
--------------------------------------------------------------------------------------------------
5010443345  HP COLOR LASERJET CP2025                         1      0       2 395,00   2 395,00

Skriver bra, går fort, billig är tyst i standby läge.

Lasse-hatten

« Svar #4 skrivet: 07 jun-10 kl 15:34 »
Har haft en HP color laser jet 2600n i flera år och den fungerar utan problem  :)
(n) står för nätverksskrivare! nåt att tänka på om du vill ha tillgång via hemmanätverket från flera datorer! annars kvittar det  ;)
dom finns kanske inte längre men säkert nån likvärdig modell... hyfsat billiga men skriver långsamt.... och tyvärr ej dubbelskrift heller...
jag har skrivt ut ettiketter på den, fungerat toppen
Nej, den finns inte längre, men som Du skriver, det finns säkert likvärdiga modeller. Det jag var ute efter var hur blir bildkvaliten? Laserskrivare är ju inte förstahandsvalet när det gäller bildutskrift.

det finns en tråd om just ettiketter.... många bra tips om papper och länkar
Jag tror jag läst det mesta om etiketter här, men jag hittar inget om vilka storlekar som passar på olika burkstorlekar. SBRs etikett är c:a 50mm hög, får det plats på en 500g resp 350g burk? Eller hur hög etikett kan man ha? Är burkarna lika höga, men med olika diameter?

Jag köpte en HP för några dagar sen på Dustin:

Artikelnummer  Benämning                                  Antal   Restnot     Apris     Radtotal
--------------------------------------------------------------------------------------------------
5010443345  HP COLOR LASERJET CP2025                         1      0       2 395,00   2 395,00

Skriver bra, går fort, billig är tyst i standby läge.
Det är exkl moms, eller?

micke_osd

• Livet är inte alltid vad det ser ut att vara...
    • Jämtland
« Svar #5 skrivet: 07 jun-10 kl 16:29 »
Det hänger på vilka krav man har naturligtvis... studerara etiketterna i butik...tror inte dom är så högupplösta egentligen...
har skrivit ut en del bilder med hyfsat resultat... det finns inte mycket fotopapper att tillgå när det gäller laser...vad jag hittat i a f.
men som du skriver, det går säker få bättre med bläck....
men nu gällde det etiketter... inte fotokvalitet!  ;)

kolla dustinhome eller komplett, de brukar ha kampanjer på skrivare!
Invintrade och klara, burkat klart i kartong.

ersam

• -
« Svar #6 skrivet: 07 jun-10 kl 17:59 »
Håller detta prismässigt: http://allt-fraktfritt.com/etiketter-etikettpapper-12/  ???

Gummerade etiketter känns ju bra om man vill kunna återvinna själv.

klarre

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 07 jun-10 kl 19:44 »
Ja det är exkl moms, men är inte vin etiketterna för stora för att passa på en 700 eller 500 grams burk ?? Annars så är jag sugen på att köpa etiketter som är lätta att ta av på burkarna, vissa är ju så snälla att dom lämnar tillbaka burken.

ersam

• -
« Svar #8 skrivet: 07 jun-10 kl 20:14 »
Ja det är exkl moms, men är inte vin etiketterna för stora för att passa på en 700 eller 500 grams burk ?? Annars så är jag sugen på att köpa etiketter som är lätta att ta av på burkarna, vissa är ju så snälla att dom lämnar tillbaka burken.

klarre! Om du menar det jag länkade till så är det inkl. moms. Men får inte fram uppgifter om storleken på etiketterna. Är det A4 som man skär till själv - tro?

För 128 kr kan ju vara värt att prova.  :)

Lasse-hatten

« Svar #9 skrivet: 07 jun-10 kl 21:21 »
klarre! Om du menar det jag länkade till så är det inkl. moms. Men får inte fram uppgifter om storleken på etiketterna. Är det A4 som man skär till själv - tro?

För 128 kr kan ju vara värt att prova.  :)
Det var jag som frågade klarre om momsen på skrivaren.

De gummerade etiketterna verkar vara A4, så då får man klippa själv, och det har diskuterats tidigare. Jag tror inte det är en bra idé, åtminstone inte om man lyckas producera lite större mängder honung.
Själva etiketterna är nog inte så svåra att hitta, vad jag vill veta är hur stora etiketter som får plats på burkarna??

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 07 jun-10 kl 21:35 »
De gummerade arken är inte standard A4 utan något större, lite jobbigt att få i vissa skrivare. En annan nackdel är att klistersidan är nästan lika vit som skrivsidan och lätt att vända fel. Man gör det lixom bara en gång ... pappret är också svårare att klippa med "giljontin" för papper, det viker lätt.

Jag letar själv efter lämpliga etiketter som kan sättas dit med dispenser.

ersam

• -
« Svar #11 skrivet: 07 jun-10 kl 21:39 »
Sorry - blandade ihop inläggen!  :-[

Jag har handlat på Biredskapsfabriken och de har följande mått (om det kan vara till intresse).

6-kantig 195 ml - h:60 mm l:210 mm
rund 350 g (300 ml) - h:50 mm l:240 mm

ersam

• -
« Svar #12 skrivet: 07 jun-10 kl 21:56 »
Svar på frågan om märkning av livsmedel hittas här (tror jag): http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Markning-av-livsmedel/

ersam

• -
« Svar #13 skrivet: 07 jun-10 kl 22:01 »
Verkar ha ett stort sortiment: http://www.grafina.se/

Gep

• Blekinge
« Svar #14 skrivet: 12 jun-10 kl 10:57 »
Tänk på att klistret ska vara vattenlösligt!!!
Inte bara etiketten!
Har stått nån timme nu och gnuggat bort klister med alkohol.
Många på klubben har slutat att ta burkar i retur och just nu
tillhör jag den gruppen. Visst är det miljövänligt men min tid
är inte obegränsad.
Klister som inte lossnar av blötläggning och diskmaskin borde
inte få förekomma. Bla SBR etiketter får gnuggas bort.

Solklart

• Uppland
« Svar #15 skrivet: 12 jun-10 kl 17:40 »
Tänk på att klistret ska vara vattenlösligt!!!
Inte bara etiketten!
Har stått nån timme nu och gnuggat bort klister med alkohol.
Många på klubben har slutat att ta burkar i retur och just nu
tillhör jag den gruppen. Visst är det miljövänligt men min tid
är inte obegränsad.
Klister som inte lossnar av blötläggning och diskmaskin borde
inte få förekomma. Bla SBR etiketter får gnuggas bort.

För hemmabruk kan man limma fast etiketter med veteklister med en gnutta socker i.

Om man råkar ut för etiketter av den typen som Gep beskriver så kan man försöka med lite kemiskt ren bensin som säljs i små flaskor. Det brukar bita betydligt bättre än alkohol.

Tyvärr blir etiketter som inte går att lösa upp i vatten allt vanligare.  >:(

Ta alltid ut glädje i förskott! Det värsta som kan hända är att du varit glad i onödan! :-)

ersam

• -
« Svar #16 skrivet: 18 jul-10 kl 16:35 »
Etiketter ska beställas. Har jag missat nått man måste ha med? Tillräckligt tydliga?  ???

Tänkte sätta dit datum med prismärkare på "prislapp" på baksidan.

Weasel

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 18 jul-10 kl 16:49 »
Etiketter ska beställas. Har jag missat nått man måste ha med? Tillräckligt tydliga?  ???

Tänkte sätta dit datum med prismärkare på "prislapp" på baksidan.

Kanonfina!
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Curt

« Svar #18 skrivet: 18 jul-10 kl 21:50 »
Man skall aldrig skriva vad produkter inte innehåller. Stryk det där med inga tillsatser. Skulle du satt till något, så är produkten inte längre honung per definition.
Hoppas du byter lapparna på de burkar som redan står i Gräfsnäs.

ersam

• -
« Svar #19 skrivet: 18 jul-10 kl 22:20 »
Jo jag hade redan tänkt den tanken - att stryka det om att det inte innehåller tillsatser.

Finns några burkar kvar så lovar jag att byta etiketter. Trots allt så klarade sig mina burkar en total miljörevision av försäljningsstället utan anmärkning av miljökontoret. Blev lite kall när jag såg deras bil utanför men de var väl ute efter annat...  :)

För den som inte vet bakgrunden så säljer jag honung med ytterst bristfällig märkning men folk köper ändå. :o

Men snart är det ändring på det!  :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

520 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser