Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hänger du hammock?  (läst 10107 gånger)

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
Hänger du hammock?
« skrivet: 06 jun-10 kl 22:20 »
Tänkte bara kolla om det finns fler som sover i hängmatta i skog och mark...
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

tinna.m

• Skåne
SV: Hänger du hammock?
« Svar #1 skrivet: 06 jun-10 kl 23:11 »
Mja, iaf mellan två äpplaträn..
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #2 skrivet: 07 jun-10 kl 09:32 »
Ja.

DDHammock med underquilt och tarp.

« Senast ändrad: 07 jun-10 kl 09:50 av (sɹǝpuɐ) »

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #3 skrivet: 09 jun-10 kl 19:34 »
Själv har jag en Hennessy Hammock Expedition Asym sedan ett par år tillbaka. Tyvärr har jag inga bilder på den, men hoppas få till några i sommar även om de nog inte blir så snygga som Anders. Det är närheten till naturen som lockar. Tänker använda den mer i år än vad jag gjort tidigare.

Det är förresten en rätt underlig upplevelse att sova i ett "hängtält" som Hennessyn. Det finns inga pinnar eller bågar att sätta ihop utan alltihop hänger från två träd (eller liknande). Myggnätet skyddar bra mot blodsugande insekter, vilket är bra eftersom de små krypen gillar mitt blod. Jag sover gott och det är lätt att bära med sig hammockbyltet i ryggan.

Funderar faktiskt på något som den där underquilten. Ska experimentera med olika liggunderlag först, sedan får vi se. :) Det är svårt att hålla sig varm ibland.

Häruppe finns det inte många äppelträd så det kommer sting av avundsjuka. Men naturen är fin i övrigt, så jag klagar inte.
vattuvargs.blogspot.se

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #4 skrivet: 09 jun-10 kl 21:49 »
DDHammock är nog lite budget-variant i jämförelse med Hennessy. Men jag tycker att det fungerar bra.

Det har hänt mer än en gång att jag bara hängt mig i skogsdungen intill huset. För att jag sover så gott i hängmattan. Brukar ha en liten pannlampa och en bok med mig. Klart mysigt att ligga mitt ute i skogen och höra vinden och regndroppar och ha det varmt och gott och läsa en bok. Släcka och titta sig omkring i skogen medan man gungar lite stilla. Praktiskt att kunna stiga upp och gå in och äta frukost också. :-X

Underquilten betyder mycket när det är lite kallare. Då behöver man inget myggnät heller.  :D

Är det RIKTIGT kallt så har jag ett liggunderlag, utöver undertäcket, mellan de två dukarna under mig.  Jag använder en billig sovsäck från Clas Ohlsson, med dragkedja mitt på. Lägger den upp-och-ner uppknäppt över mig och sticker in fötterna i säcken. Klarar utan vidare 10 minusgrader. Men man måste ha en bra luva då.

Med bara liggunderlag blir det lätt kallt på sidorna, mot axlar och armar, där inte liggunderlaget skyddar. Jag har sett varianter där man har liksom ett liggunderlag med "vingar" som går upp på sidorna och skyddar axlar och armar.

Sedan har jag en annorlunda variant i trädgården också. Men jag snickrade lite så jag kan skona mina äppelträd ...

red

• Bohuslän
« Svar #5 skrivet: 10 jun-10 kl 01:10 »
Jag har också en Hennessy, och det blir kallt om röva' ibland vill jag lova. Bildligt talat, det blir kallt på undersidan kroppen, skulle behövas någon slags isolering där men jag har inga bra idéer på hur man skulle kunna fästa det. Jättebekväm att sova i annars. Du får gärna rapportera hur det går med experimenterandet framöver, Vattuvarg.

Nu är ju inte min mobilkamera så het att ta bilder i skymningen med, men här är i varje fall en bild ifrån förra sommaren då jag var ute på en kortare tur längs Bohusleden:

« Senast ändrad: 10 jun-10 kl 01:19 av red »
"It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society."

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #6 skrivet: 10 jun-10 kl 07:42 »
Det är möjligt att samma underquilt som jag använder skulle kunna användas för andra hammockar. Man hänger upp den under hammocken med elastiska rep. Inga särskilda fästen eller så. Men jag vet inte om man kommer in i en Hennessy om man har den hängande under på det viset?

På en av bilderna kan du se hur den är fäst. Det är fyra elastiska rep i varje ände. Två i ytterkant och två närmare mitten.
« Senast ändrad: 10 jun-10 kl 07:46 av (sɹǝpuɐ) »

red

• Bohuslän
« Svar #7 skrivet: 10 jun-10 kl 12:08 »
Ja, ingången är på undersidan hammocken, på fotsidan. Men man borde ju rimligtvis kunna ordna en dragkedja eller kardborreöppning där för att komma in. När jag köpte den fanns det ingen underisolering, men när jag tittar på hemsidan nu så säljer de faktiskt det.. för över 1000 kronor.  :o

Jag ska se om jag kan anpassa din lösning för min hammock :)

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #8 skrivet: 10 jun-10 kl 18:07 »
Ett sätt skulle kunna vara att köpa en billig surplus-sovsäck och klippa upp den för att göra om den till ett undertäcke som du hänger upp med elastiska snören. Då kan du kanske göra en öppning som matchar Hennessys. Rentav använda den befintliga dragkedjan som ingång?

http://tinyurl.com/sovsack
« Senast ändrad: 10 jun-10 kl 18:10 av (sɹǝpuɐ) »

Baribal

• Uppland
    • Skogsliv
« Svar #9 skrivet: 11 jun-10 kl 00:21 »
För att svara på frågan, nej, jag hänger inte hammock. Men jag är intresserad av Hennessy-hammocken. Förutom att den kan bli lite kallt som i alla hammockar undrar jag över kardborröppningen. Funkar den bra? Vad händer om man i sömnen lägger ett ben på kardborrbandet, vaknar man på backen då? Håller den helt tätt så inte mygg hittar in? Slits inte kardborröppningen? Såg att det finns dragkedja som alternativ, fast på sidan, vad tror ni om det?

red

• Bohuslän
« Svar #10 skrivet: 11 jun-10 kl 02:23 »
Det går inte att trilla ur hammocken, öppningen är i fotändan medan vikten (du själv) ligger i mitten och huvudändan.

Det är ju inte ett runt hål utan en avlång slits som ligger omlott, du ställer dig upp genom öppningen med rumpan mot mitten av hammocken, och sätter dig sedan ned. Så fort du sätter dig ner så stramas slitsen ihop av tyngden och stänger sig i princip av sig själv. Det är inte fysikaliskt möjligt att trilla ur, ens om du försöker! Kardborrebandet är rejält och håller nog väldigt länge (jag har använt min i fyra år), men det är inte så mysigt att dra upp fötterna igenom slitsen om man inte har byxor på sig (ena sidan av ett par kardborreband är ju alltid stixigt, eller vad man ska säga). Absolut myggfritt.

Det jag gillar med kardborreöppningen är att öppningen är i mitten (på bredden) av hammocken, så man inte behöver häva sig över en sidan av den för att ta sig ur. Mycket stabilt. Just eftersom slitsen i  stänger sig av tyngden när man sätter sig ner, kan det vara lite tajt att få ut benen igenom öppningen  när man väl ska ut igen. Jag har aldrig haft något problem med det, ingenting som jag tycker är jobbigt, men det bör nämnas när man diskuterar fördelar och nackdelar med respektive öppning. Man får liksom hålla upp slitsen när man ska ut om man vill göra det någorlunda bekvämt. Fördelen är att man inte behöver stänga den själv, det fixar sig automatiskt.

Det är nog mindre bök att krypa ner i sovsäcken med en sidoöppning, gott om plats när man ska i och ur också. Men blir det inte lite trångt när tarpen ligger på, undrar jag, att komma in? Viss risk att få in mygg också när man ska in genom en sådan stor öppning som inte stänger sig av sig själv. Man får väl räkna med lite kondens i hårbotten också när man ska ut tänker jag, om man råkar stryka emot tarpen.
« Senast ändrad: 11 jun-10 kl 02:40 av red »

red

• Bohuslän
« Svar #11 skrivet: 11 jun-10 kl 12:45 »
Ett sätt skulle kunna vara att köpa en billig surplus-sovsäck och klippa upp den för att göra om den till ett undertäcke som du hänger upp med elastiska snören. Då kan du kanske göra en öppning som matchar Hennessys. Rentav använda den befintliga dragkedjan som ingång?

http://tinyurl.com/sovsack

Kanonbra länk, tack! Jag får experimentera lite med det, återkommer..

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #12 skrivet: 11 jun-10 kl 19:11 »
Det är nog mindre bök att krypa ner i sovsäcken med en sidoöppning, gott om plats när man ska i och ur också. Men blir det inte lite trångt när tarpen ligger på, undrar jag, att komma in? Viss risk att få in mygg också när man ska in genom en sådan stor öppning som inte stänger sig av sig själv. Man får väl räkna med lite kondens i hårbotten också när man ska ut tänker jag, om man råkar stryka emot tarpen.

Hennessys ingång är helt klart smart, men jag har inga problem att komma i eller ur min hängmatta. Det är nog mest en vanesak. Jag sätter mig, och lägger mig sedan lite på sidan och lyfter in benen. Stänger dragkedjan till myggnätet, om jag använder det. Helst använder jag hängmattan utan tarp och myggnätet, men det går ju knappast på sommaren. På sommaren är det lite för mycket dagg, ljust och varmt för att sova bra ute.  8)

Fint att ligga helt fritt och titta upp på natthimlen en kall och klar natt.

Skall jag stänga sovsäcken så tycker jag att det är enklast att ställa sig i den, på ett sittunderlag på marken, dra igen dragkedjan, och sedan lägga sig i hängmattan. Eftersom jag har ett undertäcke så har jag normalt bara sovsäcken över mig, upp-och-ner som ett täcke. Med blixtlåset helt uppknäppt. Men jag sticker ner fötterna i botten på säcken.

Tarpen hänger jag lite lagom högt så att det är bekvämt att stå / röra sig under den. Min tarp är upphängd helt oberoende av hängmattan. Är det mycket blåsigt och snö så skulle jag hänga den rätt lågt, om jag varit ute då, annars helst så högt att jag kan se mig omkring fritt när jag ligger i hängmattan.
« Senast ändrad: 11 jun-10 kl 19:16 av (sɹǝpuɐ) »

red

• Bohuslän
« Svar #13 skrivet: 12 jun-10 kl 02:53 »
Med bara liggunderlag blir det lätt kallt på sidorna, mot axlar och armar, där inte liggunderlaget skyddar. Jag har sett varianter där man har liksom ett liggunderlag med "vingar" som går upp på sidorna och skyddar axlar och armar.

Jo, sådana har jag sett. Ser ut som dambindor!  ;D

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #14 skrivet: 12 jun-10 kl 07:55 »
...Men jag är intresserad av Hennessy-hammocken. Förutom att den kan bli lite kallt som i alla hammockar undrar jag över kardborröppningen. Funkar den bra? Vad händer om man i sömnen lägger ett ben på kardborrbandet, vaknar man på backen då? Håller den helt tätt så inte mygg hittar in? Slits inte kardborröppningen?
I början såldes Hennessys hängmattor utan kardborren. När man ligger i hängmattan så håller öppningen tätt utan den. Det räcker med att tyget ligger omlott. Det krävs faktiskt en aktiv insats för att ta sig ut så du kan lugnt glömma tanken att du skulle trilla ur i sömnen. 

De nya dragkedjeversionerna från Hennessy är enklare att använda med undertäcke. För sommarbruk skulle jag rekommendera originalversionerna, just på grund av enkelheten och tillförlitligheten i omlottöppningen.

Sammanfattningsvis
Kardborren behövs bara när man inte är i hängmattan.
vattuvargs.blogspot.se

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #15 skrivet: 12 jun-10 kl 09:59 »
Jo, sådana har jag sett. Ser ut som dambindor!  ;D
Några tillverkare verkar ha väldigt breda liggunderlag. Ernest Engman (även känd som SGT Rock på hikinghq.net) har flera experimentmodeller som använder sig av det faktumet. Innan han hittade det breda materialet så band han ihop vanligt breda liggunderlag med elastiska snoddar så att det blev bredare och tjockare mellan axlar och höft. Nu gör han en ficka av det bredare materialet och stoppar in ett uppblåsbart liggunderlag.

Själv tänker jag experimentera med just hans första experiment. Det är lite bängligt att få tag i det breda materialet här i landet. Åtminstone än.
vattuvargs.blogspot.se

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #16 skrivet: 12 jun-10 kl 11:37 »
Jag har oxå DD-Hammock.. 2stk.    Den är riktigt bra med sitt undertäcke och möjlighet att ha liggunderlag.
Hemma så vilar jag i en sydamikansk nätmatta,
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Baribal

• Uppland
    • Skogsliv
« Svar #17 skrivet: 13 jun-10 kl 14:54 »
Tack, då fick jag svar på den viktigaste frågan. Det lutar åt att det blir en Hennessey, om inte i år så till nästa vår.

Som isolering under sommaren, vad tror ni om vanlig reflekterande folie, s k räddningsfilt? Förutom att det prasslar och kanske inte är så estetiskt tilltalande ute i skogen (alltså utanpå hammocken, hängandes under)?

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #18 skrivet: 13 jun-10 kl 20:20 »
...vad tror ni om vanlig reflekterande folie, s k räddningsfilt? Förutom att det prasslar och kanske inte är så estetiskt tilltalande ute i skogen (alltså utanpå hammocken, hängandes under)?
Skulle nog fungera eftersom det är vindtätt. Att det reflekterar spelar ingen roll alls. Skulle inte ett billigt sovsäckstäcke fungera också?
vattuvargs.blogspot.se

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #19 skrivet: 13 jun-10 kl 20:22 »
Skulle vara kul att prova en DD hammock. Vad fick er att välja just en så'n?
vattuvargs.blogspot.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

597 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser