Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  rök pusten, skurit ut min första drönarram. pudra florsocker, mm.  (läst 3955 gånger)

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
Har i dag skurit ut min första drönar ram. Passade även på att pudra med florsocker. Det värkar vara kluvna idéer om des verkan. 

Jag var riktigt nervös in för det hela då detta är mitt första försök som biodlare.

Jag kan konstatera att jag har snälla bin (eller sjuka) hur jag en bar mig åt med rök pusten så ville den slockna hela tiden och var svår att starta.

Finns det något knep eller finns de enklare och svårare puffar. Är det så att efter ett par år så fungerar de sämre?

Jag tog en evighet på mig och lyckades bonkade till bikupan när jag höll på.
Inte ett enda bistick.

klarre

• Södermanland
2 tips, "Apifuge, rök på sprayburk" och Apistan, lösning på två av dina problem.

Tranhult

• utflyttad månskens bonne
    • Västergötland
    • http://www.tranhult.se
hej jag ville bara tala om att pustarna beckar igen vidmycket användning och vill tala om att flor socker och gammaldags rabarber funkar mycket bra! jag har själv ett 20tal samhällen och klarar mig väldigt bra.
Mänskens bonde och biodlare samt slöjdare

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Vad eldar du med i rökpusten? Torv i bitar, från ett torvblock, inte lös torv (som brinner dåligt), bitar av softboard/tretex ska vara bra enligt tips jag fått. Senast jag besökte en bigård använde biodlaren torkat apelsinskal, funkade bra och doftade gott. Själv har jag bara provat tretexen, den gav rök i min pust utan problem. Mina två pustar är jättegamla, har ärvt dem av min morfar, de är säkert från 60-talet. Funkar utmärkt, trots att det finns något litet hål i bälgen, om det blir dålig fart på pusten sätter jag helt enkelt ett finger för hålet, behövs det bara lite rök så låter jag hålet i bälgen vara öppet...

Bin ska inte stickas på våren, i normalfallet. Förra året, när jag hade mina första bin, och inte gått någon kurs, satte jag i nya ramar åt dem vid behov, utan vare sig pust eller skyddskläder. Fick inte ett enda stick.

De stick jag fick kom när jag skulle jaga in en svärm som satt sig under kupan istället för i den (det var grannens bin som svärmat, inte mina), och när något bi råkade komma innanför kläderna.

Så det är helt normalt att de inte sticks, även om du inte använder rökpusten jättemycket.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Gideon i Roslagen

Använd inte Tretex eller annan spånskiva. Limmet i dom är inte nyttigt vare sig för dej eller bina. Bästa att elda pusten med är rutten björk. Tänd med lite tändvätska på en liten bit torv. Lägg samtidigt i en brikett som åker ner i botten efter ett tag. Den håller pusten igång när den blivit glödande.

ersam

• -
Vanlig pellets (som jag använder) är det nått bindemedel i det som man ska passa sig för?

wictor

Använd inte Tretex eller annan spånskiva.

Spånskiva består av träspån som blandas med lim och pressas ihop till skivor, detta är inte bra till bina. Inte till biägaren heller.

Tretex däremot består endast av träfiber, det hålls ihop av träets eget lignin, inget lim tillförs. Och går således utomordentligt bra att använda i en rökpust.

Lignin är ett bindemedel som produceras i själva växten, det som gör att träd håller ihop helt enkelt. Samma lignin är det som gör att papper blir papper, att "masonit" blir masonit, att pellets blir pellets osv.

Lignin är således ett helt naturligt material, inget som bina tar skada av.

Själv använder jag pellets som jag köper från LP biodling, tillverkat av lavendel, doftar underbart. På samma ställe kan man också köpa lite tobak, och lägga ovanpå pelletsglöden, doftar härligt. Jag är ingen rökare, men uppskattar god doft.

Det går bra att använda vanliga pellets från lantmanna, halvfull pust, tänd med varmluftspistolen, blås till dess att det glöder ordentligt, gör en "tennisboll" av grönt gräs och lägg ovanpå så får man en härligt sval rök och pelletsen ramlar inte ut genom öppningen. Ger rök normalt sett en hel dag.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Tobak luktar inte gott, men smaken är ju olika. Själv vill jag inte vara passiv rökare varenda gång jag sköter om bina, cancerrisken är stor nog bara av att lev. Apelsinskal däremot, som jag skrev i mitt inlägg ovan, det har en angenäm doft när det brinner.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Abigail

Lite OT men tv visade för ett tag sedan att allt prat om passiv röknings farlighet vilar på en enda studie som visat sig vara felaktigt gjord. Nu tror ju inte jag att det är nyttigt, det är inte nyttigt att andas in någon brandrök, men hysterin om hur farligt det är med passiv rökning vilar på en enda felaktigt gjord studie. Den amerikanske bossen för nonsmoking generation intervjuades och försökte slingra sig men fick till slut erkänna att han visste att alltihop vilade på en felaktigt gjord studie. Det är ju dock en god affärsidé som försörjer många människor.
OT som sagt men jag tycker att man kan lägga bort den hysteriska skräcken som finns runtom bland många människor.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Jag har ingen hysterisk skräck, men jag är allergisk mot cigarettrök, även om läkarvetenskapen inte har ett test som kan bevisa det än. Rinnande ögon, rinnande näsa och okontrollerade nysningar talar sitt tydliga språk. Så oavsett cancerrisk så är det inte bra för mig i alla fall, troligen inte för någon annan heller.

Var och en väljer ju vilka risker man vill utsätta sig för, men jag håller mina djur, inklusive bina, för att kunna leva nyttigare, inte för att få i mig fler gifter.

Abigail

Jag tror ju inte att röken är nyttig heller och så klart ska alla som vill undvika den. Jag ville mest tala om den allmänna skräcken överallt är överdriven.

ivigtut

Gammal pust och jag använde tändpåsar, pellets och tidningspapper.
Sedan försökte jag med sågspån och träpellets samt tidningspapper.
Tillslut struntade jag i puffen.
Såg att bitillsynigsmanen använde en sprejflaska med vatten.
« Senast ändrad: 08 jun-10 kl 23:26 av ivigtut »

toredh

• Gäst
2 tips, "Apifuge, rök på sprayburk" och Apistan, lösning på två av dina problem.
Klarre, nu skämtar du, va? ;)

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
Tobak luktar inte gott, men smaken är ju olika. Själv vill jag inte vara passiv rökare varenda gång jag sköter om bina, cancerrisken är stor nog bara av att lev. Apelsinskal däremot, som jag skrev i mitt inlägg ovan, det har en angenäm doft när det brinner.
Jag antar att det är ekologiska apelsin skal och inte den vanliga som är besprutade  >:D
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

miljofriend

• Värmland
Jag tänder pusten med stearinbaserat tändpapper, den enda miljögodkända tändprodukten, med BRA MILJÖVAL. Fyll pusten med t.ex torv och träspån. Placera en strimla tändpapper på toppen och tänd på papperets rivna yta. Enkelt och miljövänligt. Undvik petroleumbaserade produkter såsom tändvätska och tändpåsar. 1 kg av dessa ger ett nettoutsläpp av växthusgasen CO2 på c:a 3,4 kg (enl. Macoma miljöutredningar).

ivigtut

Jag har nu löst rökpust problemet med en spliten ny. Jag har fåt tag i torvblock som brinner /ryker bra.
Mitt nya problem är fodringen. Köpt lådor att hälla sockerlagen i och fodrat. Titta de till det hela i dag och bina dränker sig. Inte bra.
Jag måste fundera.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
Då är nog något fel i hur du använder dem. Men häll i t.ex. frigolitbitar så drunknar de inte tills du kommit på vad som inte är rätt.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
Mitt nya problem är fodringen. Köpt lådor att hälla sockerlagen i och fodrat. Titta de till det hela i dag och bina dränker sig. Inte bra.

Tänk på att om det är foderlåda du har så skall plastvinkeln sitta i lådan på rätt sätt. Då dras det upp foder mellan detta plastmembran och väggen till bigången och bina kan tassa ner där torrskodda!
« Senast ändrad: 07 sep-10 kl 10:57 av Sten-Åke Lindell »

Dela detta:

* Inloggade just nu

647 gäster, 1 användare
karsan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser