Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  HJÄLP sjukget  (läst 1142 gånger)

Myrka

• -
HJÄLP sjukget
« skrivet: 31 maj-10 kl 17:03 »

En dam på fyra år som kom till oss i byn helgen.

Hon är allt för smal, insjunken i midjan.
Stå mest stilla, men om man gå med hon så följer hon med kan även små springa
så hon är inte slö. Hon stå mest i ett hörn ibland se jag att hon skaka eller nån sort kram
där hon är insjunken i midjan.
Jag få hon knapp att äta. Hon ha tagit imot en handfull foder o inte mera.
I går kväll åt hon lite hö.
Hon igår vägra hon vara i hagen hon gick bara in i stallrummet o stod där.

Mulen är bra temp på, ljuvret känns fint.

kan hon ha nåt i mun??? Hon tugga med de gå sakta.
Ha en sett om hon idisslat än?
Den andra getten är super glubbsk o äter stjäl allt från hon.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: HJÄLP sjukget
« Svar #1 skrivet: 31 maj-10 kl 23:02 »
Kan det möjligen vara CAE?  I så fall är det obotligt.  Och, efter vad det låter, den plågsamma formen.  Ring veterinären, och hör vad hon/han tycker och tror.  Om hon inte kan så mycket om getter, så bed henne fråga Karl-Erik Hammarberg.

Din nya vän mår ju helt klart inte bra, och behöver hjälp.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 01 jun-10 kl 08:46 »
Kan hon vara svältfödd? Om hon fått väldigt lite mat innan hon kom till dig kan magen protestera väldigt när hon väl får mat.

Om man ser program från Animal planet, om misskötta djur, så säger de att man får inte ge för mycket mat på en gång till djur som svultit mycket, och framför allt inte för näringsrik mat. Då slås magen ut och de kan bli riktigt sjuka/dö. Jag skulle ge små portioner många gånger under dagen, och mest gräs och hö, bara mycket lite kraftfoder. När man ser att hennes mage börjar fungera och hon går upp lite i vikt kan man gradvis öka fodergivan tills hon kommer upp i lagom vikt.

Tänk på att getter ska vara tunna, framför allt om det är en get av lantrastyp, är det en mjölkget kan de vara lite tjockare. Getter ska inte se ut som får, man ska se lite av höftbenen, och revbenen ska kännas strax under huden. Men självklart ska de inte vara undernärda, och de ska inte vara så magra att man tydligt ser varenda revben.

Jag tycker att det låter som att du bör ta dit en vet som kan lite om getter, det är svårt att veta annars vilken behandling som är bäst.

Om klöven blivit så lång kan det hända att man inte kan ta in den riktigt så långt som man skulle vilja på en gång, pga felväxt och att de kan bli extremt ömfotade då. Om du har någon som kan hjälpa dig, fråga dem hur man klipper klövar, och kolla in instruktioner på hur en frisk klöv ska se ut. Det finns instruktioner i någon tråd här på alternativ. Klövar på getter och får sköts på samma sätt. Om de inte går på mark där de sliter mycket på klövarna måste man klippa dem, tex med en bra sekatör, men inte en du vill använda i trädgården, den blir slö. Nu i början får du kanske klippa lite varannan vecka, för att se till att klöven får rätt form, och att den växer jämt så att geten inte får problem med benen. Felaktiga klövar, som är för långa eller har fel vinkel ger på sikt problem med getens leder. Tänk dig själv om du skulle gå på absoluta ytterkanten av dina fötter, med insidan lutande minst 45 grader uppåt tex, du skulle få jätteont i knän och höfter på nolltid.

Bli inte förvånad om geten verkar få ändå mer ont i benen när ni verkat den, har den gått fel länge tar det tid för senor och muskler att anpassa sig efter det nya läget.

När vet kommer, kolla om du kan få smärtstillande till geten. Om det inte är någon bakomliggande sjukdom, annat än misskötsel, så är smärtstillande det bästa hjälpmedlet till återhämtning på alla djur. Om de har stora smärtor förlorar de livslusten, minskad smärta gör att de äter bättre, rör sig lite mer och tillfrisknar snabbare. Tex katter som har fått ett benbrott eller annan skada som inte kan opereras, men som katter kan läka ut själva, blir mycket snabbare läkta om de får tillräckligt med smärtstillande.

Hoppas att det går bra för din get, det är trevliga djur, om jag lyckas arrendera lite mer mark har jag tänkt ha en grupp getter. Och ring för all del vet, att prata med distriktsvet kostar inget, och då får du veta om de kan något om getter eller om du ska ringa någon annan.

(Jag har gått en utbildning inom totalförsvaret som Blå stjärna, där får man utbildning i att sköta olika djur, man ska kunna sköta en gård i händelse av krig för att säkra matförsörjningen, det är därför jag kan en del om olika djur, plus att mina far- och morföräldrar hade lantbruk).
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #3 skrivet: 06 jun-10 kl 21:25 »
Hur går det?/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #4 skrivet: 08 jun-10 kl 01:31 »
Tack för att Du låter oss veta hur de mår! :)
Var mycket försiktig med hur mycket kraftfoder de får. Ris kan de inte få för mycket av men se till att inget av vad Du ger är giftigt! Rhodendron/Azzalea/Alpros är verkligt giftigt för getterna!
Om Du någon gång vill få geten att dricka mer t ex efter en födsel; är ett bra knep att servera ljummen svart vinbärs-saft! Hö i fri tillgång och under regnskydd på betet skyddar mot magproblem på våren men det visste Du nog redan. /Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Dela detta:

* Inloggade just nu

839 gäster, 3 användare (2 dolda)
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser