Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bark  (läst 2791 gånger)

Stadsbarn

• Gäst
Bark
« skrivet: 31 maj-10 kl 13:57 »
För tredje året har fåren gått några veckor i en av sina sommarhagar. För första gången har de börjat äta barken på våra fina granar som vi vill behålla. För mig verkar det vara ett tecken på mineralbrist, trots att de hela tiden har tillgång till mineraler i pulverform. Kan det vara så att barken är godare? Om så är fallet kan man ju motverka det genom att köpa mineralbaljor som är i "kolaform", det älskar de. Problemet är ju då att det går åt MYCKET mer mineraler än annars. Det känns som om de okynnesäter, och de baljorna är ju ganska dyra. Vad säger ni?
« Senast ändrad: 31 maj-10 kl 14:00 av Stadsbarn »

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Bark
« Svar #1 skrivet: 31 maj-10 kl 14:48 »
Ge dem annan bark att gnaga på!!! De kan lika väl som mineral söka vitaminer eller struktur på sitt foder. Rönn, apel,asp,lönn,ask,alm och poppel brukar vara populära.
Mindre nyttigt är plommon,körsbär och ek.
Tall och en kan också vara gott men helst inte gran!
H/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Stadsbarn

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 31 maj-10 kl 18:08 »
Är gran onyttigt?

Skytten

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 31 maj-10 kl 19:00 »
För att de gnager bark behöver inte betyda att de har en brist. Tänk själv när en välgödd människa klämmer tre hekto lösgodis. Beror det på en brist?

Bark är gott!!
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Kentaur

• Småland
    • Kvarnkullen
« Svar #4 skrivet: 31 maj-10 kl 19:24 »
Jo bark är både gott och sysselsättning.

Det brukar sägas att hästar äter vissa sorters bark för att avmaska sig själva. Jag läste dock en svensk studie som inte kunde påvisa att bark hade någon negativ effekt på inälvsparasiter. Våra djur äter mest bark på vårvintern när de är lite uttråkade och trötta på höet.

Mineralstenar innehåller inte ALLA spårämnen och innehållet finns bara i ett bestämt förhållande. Våra hästar har alltid saltsten + en mineralsten. Ändå kan de på en ridtur plötsligt vilja stanna och äta av jorden på några ställen. Jag antar att de nosat sig fram till någon mineral de saknar.  ::) Om du ger mineralsten med melass eller annan söt tillsats kommer de att äta mer än de behöver. Det är varken bra för fåren eller din ekonomi, men ett bra försäljningstrick!  >:(

skogslyktan

• Västergötland
    • skogslyktan
« Svar #5 skrivet: 31 maj-10 kl 20:48 »
Mina får älskar också granbark! Dem ringbarka nästan varandena en på beten där det är få barrträd (tall tar alltid slut först, den äter dem ju med barr och allt). Nu i våras har vi haft fåren på ett nytt skoksbete (gott om sly och träd av alla slag) där gav dem sig även på stora granar.

Våra får har fri tillgång till mineralbalja (med melass) men äter endå helst sly och bark. Jag försökte bytta till lösmineraler förra vecka men dem glufsade i sig hur mycket som helst (kanske nyhetens behag?)

Det där med mineraler och vilken sort av saltsten klura jag ofta på. Fundera hela tiden om jag ska testa saltsten med kopper på sommaren när dem äter lite i  mineralbaljan?

Jennyt

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 31 maj-10 kl 21:00 »
Mina hästar käkar granbark på somrarna..... sedan gnider de sig mot stammen..... inte en mygga kommer nära dem :D....... men de ser ut som om de rullat sig i tuggummi ::) .... URK!
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: saltsten
« Svar #7 skrivet: 01 jun-10 kl 20:56 »
Om dina får inte är renrasiga mjölkfår el texel så ska dom ha saltsten MED koppar. På sommaren är det viktigt att lamm har mineralfoder med koppar på bete.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Falin

• -
SV: saltsten
« Svar #8 skrivet: 01 jun-10 kl 21:01 »
Om dina får inte är renrasiga mjölkfår el texel så ska dom ha saltsten MED koppar. På sommaren är det viktigt att lamm har mineralfoder med koppar på bete.

Det där har jag funderat på, nu när jag väntar på mina mjölkfår! Hur mycket koppar kan man räkna med att det finns på betet, eller varierar det mycket?

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #9 skrivet: 05 jun-10 kl 19:55 »
Bark av GRAN innehåller mer mangan än något annat trädslag som finns i Sverige. Mangan  kan tränga undan koppar, vilket kan vara olyckligt om djuren går på försurad mark eller äter foder som vuxit på mark med lågt pH. Då tillkommer att det inte blir balans där heller.
Koppar är betydelse fullt för immunförsvaret och i synnerhet för blod/hjärn-barriärens funktion hos däggdjur.
Nordiska kortsvansfår, alltså de med kort svans oavsett underras, behöver mineralbalja MED koppar, medan andra med långsvans sk rumpe-får t ex Texel och Oxford Dawn kan vara känsliga för för mycket koppar. Svansens längd säger inte allt men avslöjar om det finns arv från mer förädlade raser i den aktuella individen eller gruppen.

« Senast ändrad: 05 jun-10 kl 19:58 av Torptomten »
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Stadsbarn

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 06 jun-10 kl 07:11 »
Vi har alltid gett våra värmlandsfår mineral med koppar. Likaså våra getter som dessutom har viltsaltsten.

Tusen tack Torptomten för ett kompetent svar! Alltid intressant att få lite fakta.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #11 skrivet: 07 jun-10 kl 07:47 »
Nordiska kortsvansfår, alltså de med kort svans oavsett underras, behöver mineralbalja MED koppar, medan andra med långsvans sk rumpe-får t ex Texel och Oxford Dawn kan vara känsliga för för mycket koppar.
Fast det gäller ju bara renrasiga texel.. är fåret bara 50% texel så har dom inte någon överkänslighet för koppar.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

526 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser