Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  top bar hive  (läst 7206 gånger)

netti

• Västmanland
top bar hive
« skrivet: 30 maj-10 kl 17:06 »
Är det någon som har erfarenhet av top bar hive?

Fördelar och nackdelar?

Solklart

• Uppland
SV: top bar hive
« Svar #1 skrivet: 30 maj-10 kl 21:13 »
Är det någon som har erfarenhet av top bar hive?

Fördelar och nackdelar?

Jag har ingen egen erfarenhet men har funderat en del på TBH-kupor.

De två stora fördelarna med TBH som jag kan se är priset och enkelheten i konstruktionen. Jag har trots dessa fördelar bestämt mig för att inte prova konceptet.

Jag kom fram till att bina har inga fördelar i en TBH-kupa jämfört med en vanlig trågkupa eller en uppstaplingskupa.

Om anledningen till att man tänker satsa på TBH är att man inte vill använda mellanväggar och ha ett naturligt vaxbygge så kan man använda tomma ramar med en bygganvisning i toppen i en vanlig kupa istället. Då slipper man TBH-problem som att bina bygger fast kakorna i kupväggen.

Mellanväggs-lösa ramar lär  fungera i vilken kupa som helst. Se bara till att kupan står i våg. Om ramarna är trådade så bygger bina in trådarna och kakorna kan sedan avtäckas, slungas och återanvändas.

Utbyggda ramar är guld värt. När man skördar honung i en TBH-kupa så brukar det betyda att de utvalda ramarna förstörs.  :(

Jag håller för närvarande på och testar detta med helt tomma ramar med bygganvisning i ett starkt samhälle. Jag kan återkomma med information om hur det gick senare i höst om någon är intresserad.

Backwards Beekeepers TV: How To Make Starter Strips

Ta alltid ut glädje i förskott! Det värsta som kan hända är att du varit glad i onödan! :-)

Calatan

• Västergötland
    • Addicted to Honey
« Svar #2 skrivet: 31 maj-10 kl 03:55 »
Jag är inne lite på samma linje som Solklart, att testa tomma ramar med bygganvisning. Än så länge ser det mycket lovande ut:

Solklart

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 31 maj-10 kl 11:51 »
Jag är inne lite på samma linje som Solklart, att testa tomma ramar med bygganvisning. Än så länge ser det mycket lovande ut:

Snyggt!  8)

Om man vill ha kakor byggda av eget vax är detta en bra variant. Köpta mellanväggar innehåller troligen giftrester från bekämpning av både vaxmott och varroa. Man kan i.o.f.s. skicka in sitt eget vax för valsning. Eller investera i en gjutform för mellanväggar. Det är dock en del bök med det. Detta med bygganvisningar verkar enklare.

Ta alltid ut glädje i förskott! Det värsta som kan hända är att du varit glad i onödan! :-)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 31 maj-10 kl 12:07 »
Det går dock åt en hel del energi från bina för att producera vax. Förra året fångade jag tre svärmar från grannen, med hans tillåtelse. De fick några utbyggda ramar, men mest bara trådade träramar. De byggde snällt ut ramarna, de blev möjligen lite tjockare än de brukar vara när man använt vaxmellanvägg, men inte mer än att det funkade med de vanliga distansstiften. Problemet var att det gick åt så mycket energi till detta att de varken producerade nämnvärt mycket honung eller tillräckligt många nya bin.

Så vill man göra så ska man nog göra det gradvis, med typ 2 ramar per låda, som man märker, och byter ut de gamla mot. Men jag är bara nybörjare, så någon annan kanske har andra erfarenheter.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #5 skrivet: 31 maj-10 kl 17:04 »
Intressant. Vill gärna höra mer i höst om hur det gått för er. :)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

toredh

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 31 maj-10 kl 20:01 »
Har lite vid sidan av min ordinarie biodling testat lite varianter. Det som går riktigt bra och jag kommer att sätta i större drift är det som nämnts tidigare, dvs tomma ramar med bygganvisning. En bit plywood i spåret och rolla på rikligt med vax. 1/1 Dadant ram i två 3/4 Lang lådor (mitt ordinarie format)
Jag tar svärmar, ur buskage om det vill sig illa, allra helst innan... Om jag ser stiftade drottningceller är det dags. Letar reda på drottningen och tar henne med ett clip, ner i låda, sedan mjölksyre spruta och skaka ned mycket bin. Iväg till annan bigård och på med full Biforhink (glöm inte att släppa drottningen).
Detta bör göras innan midsommar, annars blir det klent till invintring. Hitills har det givit vitala samhällen, så gott som varroafria. Nu i dessa dagar är det svärmtendenser, och jag tror att det blir 8-10-12 sådana samhällen i år... Kul är det!

netti

• Västmanland
« Svar #7 skrivet: 31 maj-10 kl 20:07 »
Tack för alla svar!

Kommer nog att prova med tomramar med bygganvisning till och börja med. :)

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #8 skrivet: 01 jun-10 kl 22:40 »
Tidbits on Top Bar Hives

mvh  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #9 skrivet: 01 jun-10 kl 23:08 »
lite fler bilder om tbh         mvh  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #10 skrivet: 06 jul-10 kl 21:37 »
Learning Top Bar Hive Beekeeping - Building your Hive

(Källa: Top Bar Hive Lessons från learningbeekeeping.com)

Hittade mycket intressanta funderingar och handfasta tips på http://www.learningbeekeeping.com

Conrad Bérubés youtube-videor om hur man handskas med toppribbkupor är också rätt intressanta.

Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
Single comb harvesting
« Svar #11 skrivet: 08 jul-10 kl 19:11 »
Hittade en artikel om att skörda bara en kaka åt gången. Tyvärr är den bara på engelska, men jag hoppas det är OK att posta den i alla fall.
vattuvargs.blogspot.se

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #12 skrivet: 09 jul-10 kl 20:27 »
En till artikel på engelska (tyvärr) om toppribbkupor, den här gången om familjen Crowders bigård Sparrow Hawk Farm. OBS! Länken leder till en PDF. 
vattuvargs.blogspot.se

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #13 skrivet: 10 jul-10 kl 10:36 »
Hittade en metod att ta hand om honungen från en top bar hive.

Citat från: Allen Latham
Take a large container, such as a pail or drum, and droop strainer cloth (about the mesh of fly-screen or a little larger) across it, hanging down about halfway. Nylon mesh is a good material for this. Secure the cloth well with closepins, drawstring, tape or whatever, around the edge of the container, to ensure it will not sink down in any further.

Next construct a simple square wooden frame which will fit over and around the top of the container snugly. Staple or tack 1/2" mesh hardware cloth (metal screen) across this frame. Set the frame onto the pail or barrel, over the drooping strainer cloth.

Now..."extract!" Simply lay a large piece of honeycomb on the screen surface, and using a wooden paddle or other implement, mash the comb through the screen. This is easy and rapid. The crushed wax and honey falls down into the strainer cloth, and you proceed with several more combs until you have loaded up the strainer well. Cover it up and place it in a warm place, and over the next couple of days, almost all of the honey will drain through the wax and down past the strainer into the pail. It is remarkable how well the wax will "drip-dry" of honey this way, especially if the unit is kept warm. A number of the units can be made up very inexpensively to handle even a fairly large crop.
vattuvargs.blogspot.se

Abigail

« Svar #14 skrivet: 10 jul-10 kl 10:50 »
Tja, det mesta går ju. Aldrig i livet att jag skulle vilja hålla på och vela så. Då är ju en enkel honungskam så otroligt mycket enklare och mindre omständigt.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 10 jul-10 kl 10:59 »
Varför kan man inte slunga en tbh-vaxkaka precis som en vanlig ram?

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #16 skrivet: 10 jul-10 kl 12:12 »
Varför kan man inte slunga en tbh-vaxkaka precis som en vanlig ram?
Det borde nog gå, Ulric, men tanken är att klara sig utan slunga...
vattuvargs.blogspot.se

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #17 skrivet: 10 jul-10 kl 12:15 »
Tja, det mesta går ju. Aldrig i livet att jag skulle vilja hålla på och vela så. Då är ju en enkel honungskam så otroligt mycket enklare och mindre omständigt.
Vela? Det handlar om att trycka ner honungskakorna genom ett grovt nät med lämpligt tillhygge så att vaxet kan silas bort med det finare nätet och honungen fortsätta ner i hinken. Hur kan det kallas att vela?
vattuvargs.blogspot.se

Abigail

« Svar #18 skrivet: 10 jul-10 kl 12:38 »
Det är ju inget litet arbete som krävs. Att trycka ned vaxet lär ta tid och kräva kraft. Om du gör så så berätta gärna hur det fungerar. Jag tycker det låter eländigt men har ju aldrig prövat själv. I så fall så finns det ju fruktpress att köpa som man kan använda.

Jag brukar gilla DIY lösningar. Det är lite av en sport i sig och jag tycker om det, men just den här lösningen tycker jag låter dålig. Men det är jag det, mitt ord är ju inte lag. Någon som har prövat som kan berätta hur enkelt och bra eller veligt det är?

Jano

• Halland
« Svar #19 skrivet: 10 jul-10 kl 15:34 »
Har man bara en kupa för husbehov så går det faktiskt bra att krossa kakorna på en lutande plåt och låta honungen självrinna ner i en hink. Den blir så ren så den behöver inte silas och de vaxflagor som ev. följer med kan skummas av.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1132 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser