Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  mat för ca 20kr per dag  (läst 10094 gånger)

Tingeling

• -
SV: mat för ca 20kr per dag
« Svar #20 skrivet: 17 aug-10 kl 16:35 »
Fråga någon med ett mindre antal kor (= ofta gladare kor ;)) om ni kan få köpa mjölk där.
Man får billig mjölk, filmjölk och sen grädde på köpet  :D.
Det svåra är inte att åldras...
Det svåra är att vänja sej av med att vara ung

Midvinter

• Dalarna
« Svar #21 skrivet: 17 aug-10 kl 17:04 »

Intressant tråd!

På Island brukade vi rota i soptunnorna bakom matbutikerna efter stägningsdags. Ser det bra ut, luktar det ok, smakar det ok, så är det nog ok att äta också.

Här i Norge funkar inte detta, för av någon outgrundlig anledning så låser de in sopor. (och betalar hellre dyra pengar till någon återvinningsstation för att bli av med dem än att låta osnutna alternativare komma inärheten...)

För övrigt på Island så hade vi ju obegränsad tillgång på tomater och kål från grönsaksodlingen där vi jobbade. Odlade dessutom paprika, örter, chilli och squash själva, och bytte till oss ägg, morrötter, gurka och mjölk från granngårdarna. Men sånt funkar ju inte i stan :(
Köpte resten på "Bónus" som hade priskrig med "Krónan" så man kunde hitta avokado för 10kr/kg, äpplen för 4öre/kg, etc. Affärn låg ju 30km bort, men det funkade bra att lifta. Det var tider... *nostalgisk*
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

kanka

• Västerbotten
« Svar #22 skrivet: 18 aug-10 kl 13:57 »
frukost: te och knäckis med smör och ost.

mellis: fil med bär 2kr (1iter kostar 8kr,och jag änvänder kanske 2dl = 2kr?) bären fick jag utav svärmor 4kg.

middag: köttfärssoppa 4,50kr

(köper 2,2kg för runt 100lappen och det blir 11middagar för 2personer (200g i 11st påsar,dvs 100g per person),dvs varje middag för 2personer kostar 9kr och för en person sådeles 4,50kr.)

kvällen: te med hembakad smörgås.

jo ,så visst går att att få ihop en dag på under 20kr...

Har du "bara" köttfärs i soppan? Känns lite smaklöst...
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

anne-lie50

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 18 aug-10 kl 15:13 »
Mamma Mia säger jag då bara, med ett jobb inom jordbruket så kan då det där födointaget på en dag inte på långa vägar  räcka till att hålla muskler, kroppens organ o hjärnan vid liv. Intar du vitaminer o andra ämnen via tabletter? för du måste ju i långa loppet få brister.Att få ihop det för 20 kr/dag är nog inte så svårt, men att leva livet så, det blir nog svårare.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #24 skrivet: 23 aug-10 kl 11:00 »
Äter man LCHF kommer man inte långt på 20 spänn om dan... Tyvärr...  :-\

Inget bröd, pasta, rotfrukter, mjöl, bönor eller annat som innehåller mycket kolhydrater (mer än 5 g / 100 g) är tillåtet, vad blir då kvar... Kött, smör, ägg, ost, fläsk, ovan-jord-grönsaker (och jag klarar bara inte av blomkål och broccoli)... Inga billiga ingredienser inte... Har jag märkt...  ::)
Det var ju typiskt att jag skulle "komma på" att börja med den här dieten precis när jag blev arbetslös... Dålig planering!  ;D

/Sara
Fast ägg är ju billig mat .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Skytten

• Skåne
« Svar #25 skrivet: 23 aug-10 kl 11:27 »
Jag får ofta ihop maten för tjugan, dock unnar jag mig lite mer ibland.
Havregryn och sylt och mjölk, hembakat bröd med kaffe till frukost.  smörgås (utan smör, men gärna torkad skinka) och lättöl på dagen.
Kött potatis eller andra rotfrukter på kvällen.
Väldigt lite av maten är köpt i  småförpackning, brödet bakas och köttet köps i parti för frysen.
Frukt, bär, grönt och sådant plockar jag själv i egen eller andras trädgårdar eller i skogen. Nästan ingen tar ju vara på sin frukt nuförtiden.   
Det går att hålla nere matkontot om man planerar väl, och gör mycket arbete själv, utan att man behöver äta dålig mat, snarare bättre mat.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Attes matte

• Jämtland
« Svar #26 skrivet: 23 aug-10 kl 15:57 »
Fast ägg är ju billig mat .

Inte om man betalar drygt 3 kr/ägg och äter tre ägg om dan.

Men snart nog så ska väl mina höns (kycklingar) komma igång och värpa, och då kan jag äta ägg så det sprutar ur öronen på mig...  ;D

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Dela detta:

* Inloggade just nu

527 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser