Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fårtipps för nybörjare!  (läst 1792 gånger)

Linus.C

• Bohuslän
Fårtipps för nybörjare!
« skrivet: 29 maj-10 kl 19:29 »
Jag skulle vilja ha lite tips om fårskötsel  typ som daglig tillsyn hur man gör under lammning o.s.v o.s.v!
« Senast ändrad: 29 maj-10 kl 19:41 av LinusTheMan »

Maddie

• Uppland
SV: Fårtipps för nybötjare!
« Svar #1 skrivet: 29 maj-10 kl 19:44 »
Oj.... det är för mycket för att kunna skriva allt här...Det kan också variera beroende på vilken ras det handlar om.  Tips : Köp får boken av sjödin,  läs den noga och ha den alltid till hands. Bra är också att ha en van "får mentor" i närheten som man kan ringa vid problem, som kan hjälpa till snabbt när det behövs... ex vid lammning

Deepen

• Västergötland
SV: Fårtipps för nybörjare!
« Svar #2 skrivet: 29 maj-10 kl 21:41 »
Hej!
Om du tycker att det verkar kul med får - skaffa några och lär dig under tiden! Det är svårt att sammanfatta all kunskap här. De flesta problem/frågor har nog varit uppe här på forumet - sen får man tänka själv. Jag hade "lånefår" ett år, för att känna efter om det kunde bli bra - det kan vara ett tips. Och som det står ovan - någon man kan ringa när det kör ihop sig är guld värt!
Bered dig på lite extra jobb och lite extra utgifter men många mysiga stunder ihop med fåren!
Inget är väl så rofyllt som att umgås med de här djuren!

Hälsningar från Martina
Har några Värmlandsfår, två border collies och en bondkatt.

Tord_Lj

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 30 maj-10 kl 14:43 »
Jag gjorde så här.

Läs om olika raser och anpassa till dina förutsättningar.
För mig föll valet på Gutefår.

Man får plugga mycket tex här; Gutefårägarens handbok, den är suverän  :)

Edit.
Höll på att glömma; Fårhälsovården.
« Senast ändrad: 30 maj-10 kl 15:11 av Ullaredsgården »

Norna

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 30 maj-10 kl 15:47 »
Ett tips är att lära sig fåråret. Det brukar gå att googla på det. Då vet du vad du ska göra varje månad och det är ju tryggt i början.  :)
I varje människa finns en drottning - tala till henne och hon stiger fram.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 30 maj-10 kl 18:44 »
Förstod i en annan tråd att du hade tänkt dig 2 får. Jag tror att du behöver ha 3 st för att det ska bli en fårflock - det är ett minimum. Annars finns risken att de inte känner sig trygga hemma hos dig, utan bestämmer sig för att sticka iväg och hitta en fårflock att slå sig ihop med. Får är bytesdjur och behöver skyddet av flocken för att känna sig trygga.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Norna

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 30 maj-10 kl 19:20 »
Förstod i en annan tråd att du hade tänkt dig 2 får. Jag tror att du behöver ha 3 st för att det ska bli en fårflock - det är ett minimum. Annars finns risken att de inte känner sig trygga hemma hos dig, utan bestämmer sig för att sticka iväg och hitta en fårflock att slå sig ihop med. Får är bytesdjur och behöver skyddet av flocken för att känna sig trygga.

Ja det är sant. Eller allra helst 4 st, får gillar väl att vara jämna tal?  :)
I varje människa finns en drottning - tala till henne och hon stiger fram.

morellen

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 30 maj-10 kl 23:19 »

Jepp, två var för lite, de drog igenom elstängslet för att få sällskap men när baggen kom så stannar de innanför för då är de tre iaf..

Annars är miutt råd att läsa på, läs alla gamla trådar här. Sjödins Fårbok och även Nils-Åke Fags "Börja med får " om du kan få tag på den

Dela detta:

* Inloggade just nu

790 gäster, 2 användare
Paradisgården, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser