Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avläggarproduktion  (läst 6662 gånger)

ersam

• -
SV: Avläggarproduktion
« Svar #20 skrivet: 30 maj-10 kl 22:27 »
Har ramar med socker men det gäller att mata dom så de tror att det är drag eller? Så det räcker inte med att bara hänga in foderramar om jag fattat det rätt?

Bi alive

• Bohuslän
« Svar #21 skrivet: 11 jun-10 kl 19:31 »
Hörde idag att det inte går att få tag på parade Drottningar förrän i mitten av juli?
Är det inte lite sent att göra avläggare då?
Jag tänkte göra 4st dragbi avläggare i år, hinner dom bli starka nog?

ersam

• -
« Svar #22 skrivet: 11 jun-10 kl 21:58 »
Läser innantill på lappen från förra årets avläggare:
I Apidea 17/7. Äggläggande 3/8.

Jag gjorde avläggare några dagar senare med två ramar täckt yngel och medföljande bin. Påbörjade invintringen ganska omgående.

Gjorde två avläggare på detta vis och båda klarade sig utan problem - så visst går det.  :)

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #23 skrivet: 12 jun-10 kl 00:27 »
Jag har gjort dragbiavläggare och vanliga avläggare med oparade drottningar i veckan.

När jag gjort avläggare senare på sommaren så har jag gått efter att drottningen skall vara äggläggande före julis utgång. Första året som biodlare så gjorde jag en avläggare en bra bit in i augusti och det gick bra...  :P
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Gep

• Blekinge
« Svar #24 skrivet: 12 jun-10 kl 11:10 »
Man kan ju förstärka en avläggare med ramar med yngel och
bin från sina andra samhällen. Jag gjorde så förra året i avläggare.
Även efter midsommar som sägs vara en gräns för att flytta runt
ramar. Det gick bra.
Någon som haft negativa erfarenheter av sena "blandningar" ?
Då tänker jag på dödad drottning eller slagsmål ?

andcar

• Biodlare med fem samhällen.
    • Uppland
    • Andreas bisyssla
« Svar #25 skrivet: 14 jun-10 kl 22:40 »
Hörde idag att det inte går att få tag på parade Drottningar förrän i mitten av juli?
Är det inte lite sent att göra avläggare då?
Jag tänkte göra 4st dragbi avläggare i år, hinner dom bli starka nog?

Jag larvade om bland annat 26 maj. I det fallet flyttades kläckfärdiga celler eller just utkrupna drottningar till apideor 6 juni och bör vara färdigparade om en vecka. Så det går att göra avläggare med parad drottning redan i juni! Fast om det är brist på drottningar vet jag inte.

/Andreas

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 15 jun-10 kl 06:42 »
Enligt poststämpeln förra året 11/8 när jag fick de sista drottningarna på posten gjorde jag avläggare (delade samhällen mitt av) utan problem. Nya drottningar i båda!
Det är skillnad på avläggare och avläggare!! Därför skall man specifisera vad en avläggare avser.
10 ramar fulla med bin och yngel, öppet täckt etc så funkar det alltid, men allra säkrast är att göra avläggare något tidigare.
Delar man ett samhälle i 5 så blir skillnaden stor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

610 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser