Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  distansisolatorer?  (läst 4639 gånger)

louise

• Gäst
distansisolatorer?
« skrivet: 27 maj-10 kl 17:24 »
Nån sa nån gång på alternativ att den använda distansisolatorer längst ner på grisstängsel. Det hindrade dem från att lägga jord på stängslet, fast det låter ju väldigt konstigt. Eller om det var att det minskade risken att de kröp under.

Har nån här provat att distansisolatorer längst ner? Är det nån nytta med det? Minskar risken att de rymmer, typ kryper under?

gondler

SV: distansisolatorer?
« Svar #1 skrivet: 28 maj-10 kl 09:09 »
Jodå, det fungerar alldeles utmärkt att sätta distansisolatorer med eltråd i. (För att dom små liven inte skall rymma, "klättra" på stängsel eller böka sig ut under stängslet)
Monteras 10-15 cm över marken.
Själva har vi 1m högt gunnebostängsel med brädor monterade längs med stängslets nederkant (och överkant) + distansisolatorer i nederkant
med eltråd i runt hela hagen.
Efter att grisarna försökt smaka på den tråden gör dom ALDRIG om det ;)

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 28 maj-10 kl 11:15 »
Men vad är poängen jämfört med en vanlig isolator som är kortare?

morellen

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 31 maj-10 kl 10:16 »
Men vad är poängen jämfört med en vanlig isolator som är kortare?

Nu har jag ju får och inte gris men poängen där är ju att tråden skall sitta en bit ifrån nästa staket så de inte kommer fram och kan krypa under eller hänga igenom rutorna i fårnätet och för att hindra fårnätet från att bli strömförande.
på samma sätt har jag en tråd på distanser längst nere vid hönsgårdsnätet på utsidan för att hindra rävar och andra hönssugna från att gräva sig in

Existens?

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 31 maj-10 kl 10:23 »
Men dom kommer ju ändå att putta över jord över tråden.. :) det blir ju bara att man minskat storleken på hagen med 25 cm..

louise

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 31 maj-10 kl 10:34 »
Ja, det är ju det. Jag har för mig det dök upp i en tråd där jag klagade på jord på trådarna, men hur detta skulle lösa det fattar jag inte. Kanske hon kör ett annat aggregat på distanstråden? Så det är liite buffert till den riktiga tråden som då får var ifred.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 31 maj-10 kl 10:41 »
Jag tror inte att det löser problemet med att grisar bökar upp jord på tråden, men om man har djur i hägn intill varandra hindrar man att de kommer åt varandra om man har distansisolatorer på båda sidor, och som tidigare skrivet, om man kombinerar nät med tråd, så blir inte tråden jordad av att råka röra intill nätet.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Nystugus

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 11 jun-10 kl 09:54 »
Hej!

På tal om distansisolatorer. Är det någon mer som delar vår erfarenhet att de är skitkassa!?

Vi satte upp nya sommaren 2008. Efter vinterns snömängd har ca 75% av dem gått rakt av intill stolpen!  >:D De var inköpta på Granngården i 10-pack, dyra!

Vi måste nu göra om den relativt nystängslade hagen, men nu blir det klossar med vanliga isolatorer på.

Grisbök på trådarna verkar vara svårt att slippa. Jag har sett på ett friluftsmuseum hur de lagt en ca drygt 20 cm hög "stenrand/mur" runt hagen med en eltråd över. Men detta var en permanenthage. Det är inte realistiskt jobb för oss som tänkt flytta grisarna till nya domäner när de bökat klart på ett område.

Ett alternativ som jag funderat på är att ha 2 trådar, där den nedersta är kopplad till jorden. Då gör det ju inte så mycket att den blir lite överbökad. För när de kommer åt båda trådarna får de en stöt. Men då måste man vara noga med att de två trådarna (+/-) är ordentligt åtskillda.

//Kent
Lever i vackra, magiska Grangärde finnmark i stugan på berget i skogen!

Existens?

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 11 jun-10 kl 09:57 »
Distansisolatorerna är mycket riktigt ganska kassa, har dom böjt sig en gång så går det inte att räta dom, då går dom av precis där gängan börjar.

Jag har också haft funderingar på att sätta en jordtråd nederst, det kan säkert vara en god ide.

TurbogrisarnaVG

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 24 jun-10 kl 06:50 »
Ideen med distansisoltarorn och grisarna är att man sätter den över den undre tråden. t.ex. undre 15 cm över backen distans 40 cm.
På detta sätt stoppas grisen några cm längre in i hagen av den övre och när den sedan bökar mot tråden så sitter den undre längre bort och grävs inte över.
Sammtidigt kan inte smågrisar smita ut eftersom den lägre finns kvar.
Hej alla Alternativa!!
Vi är ett ungt par på 35 o 30 som bor  på gård i VG.
På väg mot äventyret och självförsörjandet!!

småbrukare

• Dalarna
« Svar #10 skrivet: 10 aug-10 kl 18:37 »
distansisolatorer suck ja de är inte ens värda förpakningen de ligger i själv använde jag bildäck (14" och uppåt) som skruvades fast på stolpen och som jag skruvade fast vanliga ringisolatorer i de klarade att suggorna jagade ut 120kg galt igenom något ingen distansisolator klarade och det blev billigt också
Problemen blir inte större än vad man gör dem

louise

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 10 aug-10 kl 21:21 »
Vad försöker du säga.. Är modellen med däcken bra eller inte? Om ett djur blir utjagat med den modellen är det väl inte bra..

Å om den nu är bra, vill du beskriva den närmre? Jag fattade inte hur däcken satt.

småbrukare

• Dalarna
« Svar #12 skrivet: 01 sep-10 kl 19:45 »
modellen är bra och jag ska försöka beskriva så bra som möjligt: ta ett däck och en stolpe såga upp ett  kryss på var sida i mönstret på däcket trä på däcket och slå fast tag ringisolatorer och fäst en i stolpen inuti däcket och en som sitter högre upp i däcket i mönstret

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #13 skrivet: 01 sep-10 kl 22:13 »
Kryss på var sida i mönstret? Vad gör isolatorn som sitter inne i däcket? Förstår inte riktigt...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #14 skrivet: 02 sep-10 kl 20:36 »
Jag förstår inte heller hur du menar mvh ???

Existens?

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 03 sep-10 kl 23:05 »
Så här är enda viset jag kan tänka mig att det menas...

Brunt=stolpe..svart=däck, rött=isolatorer, blått= tråd.

Går åt en kollosal massa däck ::)

småbrukare

• Dalarna
« Svar #16 skrivet: 09 sep-10 kl 21:07 »
existens? har helt rätt det är så det ska se ut jag hade själv tänkt att lägga upp en bild men det blev aldrig av och du tyckte att det gick åt mycket däck ja men om man tar och kostar på trådarna med en stängsel fjäder på varje så 5-6 meter emellan stolparna

louise

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 10 sep-10 kl 20:54 »
varför ska däcken hänga uppe på stolparna?

småbrukare

• Dalarna
« Svar #18 skrivet: 12 sep-10 kl 22:03 »
ursäkta de ska vara nedtryckta mot backen men annars var bilden riktig

Sano

• Bohuslän
« Svar #19 skrivet: 15 sep-10 kl 15:16 »
Kanske hon kör ett annat aggregat på distanstråden? Så det är liite buffert till den riktiga tråden som då får var ifred.

Använd inte två olika aggregat till trådar som sitter nära varandra. Skulle någon komma åt båda trådarna samtidigt kan det bli så kort tid mellan de två stötarna att man "fastnar". Alltså det som pulserande aggregat ska motverka.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

514 gäster, 3 användare (2 dolda)
mulle mullvad

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser