Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nybörjare: Balkongodling  (läst 19406 gånger)

Bondetta

• Södermanland
Nybörjare: Balkongodling
« skrivet: 26 maj-10 kl 12:59 »
Hej! Jag är en ny medlem som är mycket intresserad av alternativa sätt att leva.

Just nu är jag mycket inställd på det här med balkongodling. Jag har några grönsaker och bär jag kan tänka mig odla men enligt min research så ligger jag lite sent ute. Tydligen ska man så i vår för att skörda under sommaren. Jag kan absolut inget om odling: har inga som helst kunskaper annat än ren intresse¨men är villig att lära mig. Hoppas ni har överseende med mig.

Vilka grönsaker är lämpliga att odla på balkong och när?

Var köper jag frön och odlingsreskap billigt?

VART ska jag börja ens?  :-\

Vitis

• Skåne
SV: Nybörjare: Balkongodling
« Svar #1 skrivet: 26 maj-10 kl 13:09 »
Gå till din närmsta torghandlare och köp några fina tomatplantor. Sen går du till byggvaruhuset och köper svarta murbrukshinkar och en säck komposterad kogödsel.

Sen är det bara att odla på!!  :)

Du kan också köpa en kruka basilika på närmsta ICA, den är lätt att föröka med sticklingar så har du snart flera fina krukor att skörda av.

Två små genvägar! Det finns såklar fler.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 26 maj-10 kl 14:21 »
gräslök...kan stå ute året om i flera år.. basilika och örter köper du i närmsta affär för 15-20kr.. tomatplantor är perfekta på en balkong.. plocksallat..
Fjäderfän och kaniner

kiml

• Svensk lantras
    • Lappland
« Svar #3 skrivet: 26 maj-10 kl 15:57 »
Du kan även odla potatis i hink på balkongen! Det är inte för sent än på ett tag.

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #4 skrivet: 27 maj-10 kl 09:54 »
varför inte lite kapkrusbär? finns på de flesta plantskolor idag. tänk på att inte plantera de i för stor spann, då växer de gärna på men sätter inte frukt.
chile är annars bra för balkongodling.

Vitis

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 27 maj-10 kl 13:34 »
varför inte lite kapkrusbär? finns på de flesta plantskolor idag. tänk på att inte plantera de i för stor spann, då växer de gärna på men sätter inte frukt.
chile är annars bra för balkongodling.

'Kapkrusbär' är inte dumt men ännu bättre är 'Gyllenbär'. Mer kompakta plantor och snabbare mogna frukter.

Tyvärr kallas båda ofta bara "Physalis" när man köper dem så det kan vara svårt att veta vad man får.

'Kapkrusbär' har lite ludna blad men jämn kant, 'Gyllenbär" har släta blad med lite flikig kant.

Chili såklart, med lite tur kan man hitta även plantor av detta i trädgårdshandeln eller hos torgförsäljare. Kanske den enda grönsak man kan bli självförsörjande för hela årets konsumtion på med bara en kalkongodling.

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 27 maj-10 kl 14:00 »
Ruccola funkar bra på balkong. Fast de blommar ganska lätt, man måste ständigt skörda hej o hå..
En enda planta av nyzeeländsk spenat räcker för att ge dig spenat hela säsongen! De behöver dock lite plats. Fast inte mer än chili eller tomat.
Hm så det där är skillnaden mellan kapkörsbär och gyllenbär...då är det kapkörsbär jag har.
Tack Kraut för tipset att låta dem stå trångt, nu förstår jag varför det inte blev nåt förra året.
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Midvinter

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 27 maj-10 kl 17:57 »
Ska också börja odla efter att inte ha gjort det på väldigt länge. Jag tänker mig att det är bra att börja med lättodlade, snabbväxande saker så man får upp självkänslan och motivationen lite. Har för mig att såna plantor är basilika och nattskuggeväxter som tomat, paprika, chili, potatis, och squash. Det finns många tomater som är "designade" för att odla i krukor, tex tiny tim och tumbling tom, tror jag dom hette. Bönor ska visst också vara lättodlade. Buskbönor blir låga och behöver inte bindas upp, störbönor kan man kanske ha som klätterväxt mot en vägg?

Smultron och jordgubbar i amplar och krukor hade också vart trevligt. Har beställt fröer från www.runabergsfroer.se och rekomenderar dem varmt. Impecta verkar också bra, men har inte köpt något där själv.

Så här gör jag:

Sådd: Köp torvbriketter som får dra i vatten en stund, peta ner fröer och ordna ett litet "växthus" av en plastpåse över. Se till att det är gott om lufthål i plasten. Ställ ljust och håll det lätt fuktigt.
Alternativt, fyll halva toarullar och äggskal med såjord istället för att använda briketter.
Eller brättså.

När plantorna blir några cm höga eller rötterna börjar komma ut ur briketterna, plantera briketter/äggskal/toarullar i blomjord i lite större krukor, tex. youghurtburkar eller halva mjölkkartonger. Kom ihåg att göra hål för dränering i botten.

Som "fat" till sådd och krukor delar jag mjölkkartonger på hälften på längden. Det funkar, men de blev fuktiga på undersidan och kartongen färgade av sig på fönsterbrädan så lägg för allt i världen en plastpåse eller nåt emellan. Nu står det "lett melk" med rosa bokstäver på fönsterbrädan i den fina, lånade lägenheten där jag bor för tillfället... :(  :-[ :o  :'(

Så mycket har inte mina plantor växt än, men som större krukor har jag tänkt prova med plastpåsar, och ännu större krukor (nu snackar vi baljor) tänkte jag försöka tejpa ihop av biltemas billigaste presenningar. Dräneringshål i botten förståss, eller lecakulor/grus/tegelkross.

Verkar inte vara svårt att göra självvattnande krukor heller, kan vara en bra ide på en balkong för det torkar så lätt ut där.
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Garp

• Närke
« Svar #8 skrivet: 27 maj-10 kl 20:25 »
Enklast så här dags är att köpa färdiga plantor, t.ex. några tomat, smultron, kryddväxter och sätta i stora krukor eller direkt i jordsäckarna (skär små kryss och sätt plantorna med lagom avstånd.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #9 skrivet: 27 maj-10 kl 20:46 »
Tomaterna sätter man i hinkar som man skurit ett hål i botten på.
låt dom rota sig ett par dagar så hänger man upp dom och får hängande tomater som inte behöver bindas upp.

Att odla är inget svårt alls, det handlar bara om att prova på.
Jag ser mycket trädgårdprogram och läser allt som jag kommer över.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Bondetta

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 29 maj-10 kl 14:28 »
Tack alla för era svar! Jag är mycket tacksam!

Nu har jag bestämt mig för vad jag ska odla:

-potatis(minerva) - tänkte odla i svarta sopsäckar(väldigt fiffigt)
-tomat(tiny tim) - köpa förodlad planta
-spenat- ?
-basilika - köpa förodlad
-timjan - köpa förodlad

Jag vet att tomat och baslika trivs bra tillsammans. Vad för "behållare" ska jag plantera dom i? Jag vill ju ha mycket skörd.

Potatisen är för mig enklaste att förstå mig på. Såg en video på hur man gör. Vart köper jag billig sättpotatis?

Spenaten vet jag inte vilken sort jag ska använda mig av och inte heller om det går att köpa som förodlad. Jag vill har mycket spenat att frysa in innan hösten så ge gärna förslag på vad för slags "behållare" jag borde odla i. 

Timjan tänkte jag plantera i kruka för lättare förflyttning.

Jag vill gärna använda mig av en och sama jordsort så ge gärna förslag på en bra och billig sådan samt på näring.

Tack igen allihop!

mistel

• -
« Svar #11 skrivet: 29 maj-10 kl 14:35 »
Jag säger odla mangold istället för spenat. Odlar du spenat för att frysa in så måste du nog fylla hela balkongen med spenat, skördar man en ICA-kasse med spenat blir det bara typ 2-3dl förvälld fryst spenat. +Spenat går inte att odla mitt i sommaren och måste sås i omgångar. Mangold kan du direkså i byttor nu snarast, man kan plocka blad hela tiden och nya växer ut, de har köpttigare blad och sjunker inte ihop lika mycket då man förväller + de smakar spenat.

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 29 maj-10 kl 14:45 »
Byttor för att odla tomat får jag från jobbets resturang. Det är 5-10 kgs hinkar som innehållit majonäs och annat.

Billig sättpotatis i vilken plantskola som helst, Plantagen eller Weibulls eller liknande. Fast du kan också köpa fina sorter på ICA eller Konsum, och de går lika bra att sätta. Mandelpotatis och andra finns där. Kanske inte blir lika billigt dock, 1 kg ca 20-29 kr  ???

Nyzeeländsk spenat är ganska bra för den blommar inte lika lätt som vanlig, men man får hålla efter den och knipsa toppar. Den är väldigt buskig, men vill du ha mycket spenat att frysa in så får du nog se dig om efter en kolonilott, lite svårt att få någon större skörd för vintern. Men du kanske har en jättestor balkong?

Vad gäller behållare minns jag en video där en kille odlade det mesta i tjocka plastsäckar i en liten terrass han hade. Han hade ingen jord och ville inte göra något alltför permanent.
 Fördelen var att han kunde möblera om lite lätt, att de gick att sätta riktigt tätt, och att när han skördat så kunde han spara dem till nästa vår, behövde bara lägga till mask och gödsel, mata med kompostmaterial och stapla någorlunda, så var jorden klar för en ny match nästa vår. Det finns säkert kontra-rekomendationer mot detta, pga av sjukdomar osv. men han hade odlat ett antal år sådär, utan problem.

It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Bondetta

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 29 maj-10 kl 15:23 »
Jag säger odla mangold istället för spenat. Odlar du spenat för att frysa in så måste du nog fylla hela balkongen med spenat, skördar man en ICA-kasse med spenat blir det bara typ 2-3dl förvälld fryst spenat. +Spenat går inte att odla mitt i sommaren och måste sås i omgångar. Mangold kan du direkså i byttor nu snarast, man kan plocka blad hela tiden och nya växer ut, de har köpttigare blad och sjunker inte ihop lika mycket då man förväller + de smakar spenat.

Har aldrig hört talas om mangold men smakar det som spenat och mycket lättare att handskas med är det ju en fördel : )

Bondetta

• Södermanland
« Svar #14 skrivet: 22 jun-10 kl 16:21 »
Hejsan allihop,

Tänkte bara göra lite uppdateringar här nu när det har gått en månad. Kan börja med att säga att jag planterade helt andra saker än jag i början ville men så kan det gå.
Jag har planterat bockhornsklöverfrön som har växt sig till underbara blad , är otroligt stolt. Jag ska skörda bladen om ca två veckor då dom växt sig lite större för att därefter odla på nytt. Det krävs inte mycket ompyssling och bladen växer som ogräs. Dom har inte heller stått i mycket sol men ändå har det gått bättre än jag vad trodde så jag är nöjd.
Frön(2 sorters persilja, morötter och silverlök) beställde jag på frönmedposten men köpte basilika och timjan på plantagen. Jag har planterat basilika vilket har gått ganska bra. Persiljan däremot är väldigt långsam men man får väl ha tålamod. Dom två persilja plantor jag köpte på ICA är redan döda så det är ju synd. Kan man omanvända jorden jag sådde planterna i föresten? Man vill ju inte kasta jorden om det går att omanvända.
Jag sådde aldrig morötterna och silverlöken eftersom jag var lite skeptisk men nu när jag har av lite erfarenhet hur bra det går att odla på balkong så undrar jag om det är klokt att så dom så här tids? Jag har två Martin Olsson 12 kg platsbehållare så tänkte använda mig utav dessa för att odla morötterna i. Sen har jag läst att man måste använda fiberduk mot morotsflugor men finns det inget annat fifigt sätt att hålla dom borta?(Något jag kan göra hemma själv.)  Kan jag plantera morötterna i vanlig jord eller kräver dom annat?
vad gäller löken så undrar jag även dom går att plantera i stora platsbehållare dvs. behövs det lika stort utrymme och djup som vid planteringen av morötterna? Hur länge kan jag räkna med att skörda lök och morötter om jag sår idag? 

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #15 skrivet: 22 jun-10 kl 18:07 »
Morötter och lök kan stå kvar i jorden väldans länge. Det är liksom deras naturliga hem och de mår bäst där. 

Skrev det tidigare och upprepar igen...    Oroa dig inte för att odla om du inte skall överleva på din odling..   Prova på!  Läs råden som står på fröpåsarna så kommer du väldigt långt..
Ibland kan det visserligen bli som att man uppfinner hjulet igen, men hur skall man annars kunna få erfarenheten att kunna förbättra det?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Bondetta

• Södermanland
« Svar #16 skrivet: 22 jun-10 kl 19:04 »
Morötter och lök kan stå kvar i jorden väldans länge. Det är liksom deras naturliga hem och de mår bäst där. 

Skrev det tidigare och upprepar igen...    Oroa dig inte för att odla om du inte skall överleva på din odling..   Prova på!  Läs råden som står på fröpåsarna så kommer du väldigt långt..
Ibland kan det visserligen bli som att man uppfinner hjulet igen, men hur skall man annars kunna få erfarenheten att kunna förbättra det?

Du har rätt. Jag måste bli av med "fegheten" och känslan av eventuellt misslyckande(i odling då)  ;D. Behövde denna push så tack!

Midvinter

• Dalarna
« Svar #17 skrivet: 22 jun-10 kl 22:01 »
Om plantorna dog av sjukdom/svamp/ohyra så skulle jag inte återanvända jorden. I alla fall inte utan att "oskadliggöra" den först, men hur det ska gå till vet jag inte. Utsätta jorden för värme/kyla under lång tid?

Om jag däremot trodde att det var pga torka/mörker/kyla/näringsbris så skulle jag använda jorden igen, men tänka på att den antagligen inte är lika näringsrik som ny jord, så se till att plantorna får näring på annat sätt, tex. kompost eller gröngödsel.
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Bondetta

• Södermanland
« Svar #18 skrivet: 22 jun-10 kl 22:23 »
Om plantorna dog av sjukdom/svamp/ohyra så skulle jag inte återanvända jorden. I alla fall inte utan att "oskadliggöra" den först, men hur det ska gå till vet jag inte. Utsätta jorden för värme/kyla under lång tid?

Om jag däremot trodde att det var pga torka/mörker/kyla/näringsbris så skulle jag använda jorden igen, men tänka på att den antagligen inte är lika näringsrik som ny jord, så se till att plantorna får näring på annat sätt, tex. kompost eller gröngödsel.

Plantorna dog definitivt pga för lite sol. Vi har mestadels haft det grått och regnit, är nog detsamma i övriga landet.Jag använde bara vanlig jord utan någon näring så det kanske bidrog negativt också.

Midvinter

• Dalarna
« Svar #19 skrivet: 25 jun-10 kl 12:46 »
Då skulle i alla fall jag återanvända jorden. Fast jag kan tänka mig att det finns folk som tycker annorlunda. De (dvs yrkesodlare som jag har jobbat för, etc.) säger att det är viktigt med hygien för att undvika sjukdomar. Man ska diska krukor osv. Men jag tror att hygien blir viktigare ju större odlingar man har. Har du inte upptäckt något skit i jorden så är det säkert ok.
Så finns det växter som inte tycker om jord där vissa andra sorts växter har vuxit, men kan inte tänka mig att det skulle vara så jättefarligt. Jag kan inte så mycket om det, tyvärr. Du kan ju söka på samodling/companion planting eller växelbruk om du vill veta mer.

Sån blomjord eller planteringsjord som man köper i påsar brukar det vara tillsatt näring i. Därför brukar det funka trots att man inte ger någon extra näring. Men förr eller senare tar den ju slut och då måste man tillsätta mer eller plantera om.

Dela detta:

* Inloggade just nu

639 gäster, 3 användare
kretslopp, eriksjos, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser