Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  stängselstolpar  (läst 15046 gånger)

joskaro

• Gäst
stängselstolpar
« skrivet: 25 maj-10 kl 12:26 »
Att undertryckta granar är utmärkta vet jag, men såna finns det inte direkt i överflöd här. Något annat som duger?

/Oskar

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: stängselstolpar
« Svar #1 skrivet: 25 maj-10 kl 12:30 »
Klyvda ekstolpar, men ek växer väl inte så långt norrut? Ene är hållbart mot väta, men växer långsamt och kan vara svårt att få tag på. Annars finns ju tryckta rundsvarvade stolpar från byggmarknaden, lätt att hantera men inte jättemiljövänligt (inte jätteomiljövänligt heller om man köper svenskt och räknar med den långa livslängden). Vill man lägga mycket pengar finns ju stolpar i sten eller metalll... Annars kan man använda de flesta träslag, men då får man byta ut stolparna ganska ofta.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

joskaro

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 25 maj-10 kl 12:41 »
Tryckimpregnerade stolpar går bort, känns inte så värst miljövänligt, och köpestolpar i metall och plast undvikes gärna. Ek växer inte här och de få enar som finns är alldeles för små och krokiga.

Hur är det med asp och al och björk? Eller är dom bortruttnade innan jag hinner fästa eltråden?

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 25 maj-10 kl 20:26 »
Al, björk och asp är värdelöst som stolpar, det håller nästan ingenting.

Vill du ha miljövänligt som håller länge, så är det kärnek eller lärk som gäller.

Kärnek är tämligen dyrt och lärk är ungefär samma pris som tryckimpregnerat

hahne85

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 25 maj-10 kl 23:24 »
barkad gran fungerar utmärkt

joskaro

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 25 maj-10 kl 23:32 »
Al, björk och asp är värdelöst som stolpar, det håller nästan ingenting.

.. misstänkte förstås det. Men gamla hässjestörar av gran då? Har ett gäng liggande som kanske kunde användas. Eller har det hänt nåt med dem när de legat och torkat i typ 60 år? Mer rötkänsliga?

Jag behöver få upp stängsel snabbt och vill helst använda det jag hittar på hemma på gården. 

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 25 maj-10 kl 23:57 »
Du kan ju behandla granstörar, som tex dina gamla hässjestörar, eller nya barkade (men helst torkade i några månader) med tex linolja, tjära, roslagsmahogny, eller bränna dem i den spetsade änden. Även obehandlade bör de hålla i 3-7 år beroende på hur blöt marken är, men behandlade, åtminstone den delen som går under mark plus 10-15 cm ovan mark så bör de hålla minst 10-15 år. Min erfarenhet är att trä håller längre än man tror, men att man såklart måste kontrollera och byta ut det som blir dåligt, så det är mer arbete med att ha obehandlat eller hemmabehandlat trä än att ha tryckt virke eller lärk/ek.

De billigaste tryckimpregnerade stolpar jag hittat kostade 22 kr för en stolpe som är 250 cm lång och 6 cm i diameter. De behandlingar man kan göra själv har också en miljöpåverkan, och man måste räkna in miljöpåverkan under hela staketets livslängd när man jämför olika alternativ. Jag är ingen stor förespråkare av tryckimpregnerat, men är en realist och inser att den långa livslängden gör att det blir färre inköpsresor, mindre avverkning och transport och mindre gödning och insektsbekämpning av träd och stock.

Hade jag tillgång till gamla hässjestörar skulle jag använda dem, de är ofta av undertryckt virke och med behandling med tex linolja ska de hålla bra, om de bara håller för att slås ner i marken.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Bokdungen

• Skåne
    • Bokdungen.se
« Svar #7 skrivet: 26 maj-10 kl 00:23 »
när vi var hos vår stängselleverantör senast så hade de stolpar av akacia tor jag det var, de var avbarkade och i övrigt obehandlade och såldes för jag tror de va ca en 20:a styck. och skulle hålla som tryckta... kanske kan vara något ? :-)

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #8 skrivet: 26 maj-10 kl 00:25 »
Vilken dimension var det på de stolparna?

Och akacia finns inte Sverige, så transport ska ju räknas in i miljöpåverkan...

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 26 maj-10 kl 06:40 »
Du kan ju behandla granstörar, som tex dina gamla hässjestörar, eller nya barkade (men helst torkade i några månader) med tex linolja, tjära, roslagsmahogny, eller bränna dem i den spetsade änden. Även obehandlade bör de hålla i 3-7 år beroende på hur blöt marken är, men behandlade, åtminstone den delen som går under mark plus 10-15 cm ovan mark så bör de hålla minst 10-15 år. Min erfarenhet är att trä håller längre än man tror, men att man såklart måste kontrollera och byta ut det som blir dåligt, så det är mer arbete med att ha obehandlat eller hemmabehandlat trä än att ha tryckt virke eller lärk/ek.

De billigaste tryckimpregnerade stolpar jag hittat kostade 22 kr för en stolpe som är 250 cm lång och 6 cm i diameter. De behandlingar man kan göra själv har också en miljöpåverkan, och man måste räkna in miljöpåverkan under hela staketets livslängd när man jämför olika alternativ. Jag är ingen stor förespråkare av tryckimpregnerat, men är en realist och inser att den långa livslängden gör att det blir färre inköpsresor, mindre avverkning och transport och mindre gödning och insektsbekämpning av träd och stock.

Hade jag tillgång till gamla hässjestörar skulle jag använda dem, de är ofta av undertryckt virke och med behandling med tex linolja ska de hålla bra, om de bara håller för att slås ner i marken.

Ingen dum ide att göra såhär med gamla granstolpar. Två saker att tänka på bara. Vildsvin gillar tjära, så använder man det, så finns risken att man får svin på sin betesmark och att dom kanske välter stolparna.
Linolja har en mindre trevlig egenskap. Har man linolja på penslar, trassel eller annat, så finns risken att det självantänder och orsakar brand.
Annars är det igen dum ide att använda det som redan finns på gården.

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 26 maj-10 kl 06:45 »
Glämde att berätta att en lärkstolpe i dagsläget kostar 22-25 kr/st +moms. (60*60mm, 180 cm långa spetsade).

Bokdungen

• Skåne
    • Bokdungen.se
« Svar #11 skrivet: 27 maj-10 kl 21:56 »
tror att akacia-stolparna var 8x150, spetsade, men det fanns många dimensioner... den nyfikne telefonglade kan ju ringa och höra. http://www.transnaval.se/ vet inte på rak arm var de är odlade, men har för mig att pappersbruket i nymölla importerar plantageodlad akacia från canada för att få vitare papper utan kemikalier...

joskaro

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 29 maj-10 kl 14:56 »
Tackar för tipsen! Jag gör ett försök med hässjestörarna, tjärar och bränner dem i ändarna, så får vi se hur det går. Annars verkar ju lärk vara en hyfsad kompromiss och säkert miljövänligare än både akacia och tryckimpregnerat.

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 30 maj-10 kl 10:39 »
Tackar för tipsen! Jag gör ett försök med hässjestörarna, tjärar och bränner dem i ändarna, så får vi se hur det går. Annars verkar ju lärk vara en hyfsad kompromiss och säkert miljövänligare än både akacia och tryckimpregnerat.

Gör du så. Spill inte tjärna i vattendrag eler sådant bara

Byracka

• -
« Svar #14 skrivet: 29 jun-10 kl 22:57 »
Den acacia det är frågan om här är ingen acacia utan Falsk acacia.

Den falska acacian trivs i hela europa, i vissa regioner ses den som ovälkommen , men i Ungern och Rumänien finns det numera uttalad odling av den.

jaktfalk

• Jämtland
« Svar #15 skrivet: 14 mar-11 kl 13:09 »
Skötseln kan också vara viktig. Oftast är det just vid marken som rötpåverkan på stolparna är som mest. Då är det bra med lite längre stolpar så kan man bara spetsa om dem när de har blivit dåliga och bränna dom igen, då håller det ett tag till. Det var så man gjorde på gamla gärdesgårds störar.

//Markus

TW

• Finland
« Svar #16 skrivet: 18 mar-11 kl 19:52 »
Min erfarenhet är att gammalt torrt virke som till exempel hässjestörar är mera rötkänsligt i jord än färskt.

Att bränna den delen som skall ned i jorden och litet ovanför också verkar göra nytta.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

anders50

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 18 mar-11 kl 20:05 »
Dagens impregnerade stängselstolpar är inte alls miljöovänliga. Och gamla hässjestörar är i regel tillverkade av undertryckt gran och de lär knappast bli gladare för, eller ta emot någon sorts behandling av typ tjära eller liknande. Slå ner dem som de är bara och bespara dig arbetet men att "impregnera" dem!
Du kan ju ändå inte räkna med att få ett fullgott stängsel bestående av hässjestörar!

Dela detta:

* Inloggade just nu

898 gäster, 2 användare (1 dolda)
Hjalleiskoga

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser