Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Göra med kalkyngelsamhället  (läst 2439 gånger)

ersam

• -
Göra med kalkyngelsamhället
« skrivet: 24 maj-10 kl 16:55 »
Har beställt ny drottning till mitt kalkynglande samhälle men man blir lite orolig när man läser biboken att sporer kan överleva 15 år och att man ska bränna kakor med mycket kalkyngel.

Vågar man sätta i en ny dyr drottning här utan att det blir fortsatt skit med det?

Lite anmärkningsvärt är att det står beskrivet att det brukar drabba samhällen som har hög luftfuktighet och dålig ventilation. Och att man ska undvika att det blir nerkylt. Där detta kupa hänger så har den det väldigt bra - nästan tvärt om med värme och bra ventilation.

Nån idé hur jag ska bära mig åt för att bli av med detta?

Curt

SV: Göra med kalkyngelsamhället
« Svar #1 skrivet: 24 maj-10 kl 19:06 »
Nån idé hur jag ska bära mig åt för att bli av med detta?
När du bytt drottning så tror jag det löser sig. Normalt odlar man inte drottningar efter samhällen med kalkyngel, så jag hoppas du bytt leverantör.
Har du yngelkakaor med extremt mycket kalkyngel (mer än 20% av ynglet) så elda upp dessa.

ersam

• -
« Svar #2 skrivet: 24 maj-10 kl 20:30 »
Leverantör bytt! Tänkte bara så man inte fortsätter pga att det är "kontaminerat" från början. Tack!

Gideon i Roslagen

« Svar #3 skrivet: 25 maj-10 kl 23:03 »
Testa med att spraya med vinsyra.
Dosering 1 tesked vinsyra per deciliter ljummet vatten.
3  deciliter brukar räcka. Spruta merd stråle på de ställen där du har kalkynglet. Spraya lådans väggar och över ramlisterna. Spraya botten helt våt.
Brukar stoppa upp utvecklingen av kalkynglet. Ättika kan också fungera men där vet jag ingen dosering.
Gideon

ersam

• -
« Svar #4 skrivet: 25 maj-10 kl 23:35 »
Ajaj! Och det säger du idag.  ;)
Städade toaletten extra noggrant i helgen med vinsyran vi hade hemma!  :)

Curt

« Svar #5 skrivet: 26 maj-10 kl 09:29 »

ersam

• -
« Svar #6 skrivet: 26 maj-10 kl 10:20 »
Lite läsning om kalkyngel http://www.apimondia.org/apiacta/slovenia/en/forsgren.pdf

Fast det var väl om Nosema eller missade jag nått avsnitt. Men slutsatsen är väl troligen detsamma kan väl tänkas att tillsatser inte påverkar resultatet.

Jag slänger helt enkelt ut henne (=dödar) när nya drottningen kommer och kasserar kakor om de är för påverkade.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1097 gäster, 2 användare
Peter, Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser