Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ekonomi och får  (läst 2346 gånger)

Rain

• Ensam bland människor
    • Gästrikland
Ekonomi och får
« skrivet: 23 maj-10 kl 12:03 »
Jag har länge drömt om att ha några fårskallar i hemmet. I dagsläget kan jag nästan ingenting och står inte heller i startgroparna för att skaffa, men något kan man väl försöka lära sig ändå...

Finns det någon ekonomi att ha några få får hemma, eller pratar vi snarare om en kostnad?
Om man vill få ut så mycket som möjligt av småskaligt fårande, vad  bör man tänka på då?
om du inte kan kämpa eller fly - FLYT!

Charlotte

• -
SV: Ekonomi och får
« Svar #1 skrivet: 23 maj-10 kl 12:58 »
 Oj, vilken svår fråga :)
Det beror ju helt på vad man menar med ekonomi och vad man har för förutsättningar från början...
Ska man skaffa mark, köpa foder, bygga hus, köpa får och div utrustning så är det bara kostnader under en lång tid, men kul!
 Men om man har mark (ev med EU-stöd)och hus och redan tar foder till andra djur eller kan fixa det på ett någorlunda billigt sätt, tar till vara ull och skinn och värdesätter att få äta egenproducerat kött så kan även ett fåtal får "löna sig", eller i alla fall låta bli med att gå med förlust...
                                                  Mvh
                                              Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Stadsbarn

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 23 maj-10 kl 15:12 »
Vi har en flock värmlandsfår, och lappgetter. Djuren kostar oss i snitt ca 1200 kr per individ/år. Vi har inte ansökt om bidrag, eftersom det är försumbart då det också är avgifter för att vara med i MV-programmet och Fårkontrollen. I denna kostnad ingår inte avskrivningar för byggnad och stängsel, eller andra investeringar. Däremot hö, kraftfoder odyl samt fårklippning.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 23 maj-10 kl 15:26 »
1200 kr i bruttokostnad per individ? Ni kan inte ha billigt foder...

Har du räknat med inkomster i form av försäljning av livdjur och värdet på köttet ni äter/säljer?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Stadsbarn

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 23 maj-10 kl 18:22 »
Nej detta är kostnaden för våra livdjur. Vi slaktar bara bagglammen, så det blir inte så mycket kött eftersom vi inte betäcker alla tackor. Vi har inget eget hö utan måste köpa in allt från en lokal bonde. okt-april/maj Men å andra sidan så har vi inte haft ambitionen att "snåla" på något. Vi har ju getter också och alla kostnader är utslagna på alla individer, oavsett ras. Men vi har heller inte fåren för att "leva" på dem. För oss är de i första hand landskapsvårdare.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 23 maj-10 kl 18:43 »
Jo, men då är ditt svar irrelevant för trådstartaren. Jag menar självklart att djuren ska ha det bra, man ska inte snåla in på det som djuren verkligen behöver, men jag tycker att det är orimligt att anse att man har får för självhushållning om man inte tar lamm på dem varje år, då är det en hobby man håller på med.

Jag uppfattade det som att trådstartaren är intresserad av självhushållning, och då får man se på kostnaderna i förhållande till det värde man får ut, i pengar eller i saker som man använder själv. Om den kalkylen inte går ihop, eller helst går lite plus, på lång sikt, då är det dålig självhushållning att hålla det djuret. Sen får man välja vad man räknar in på plussidan, tex är gödsel en resurs, som rätt hanterad ger ökad grönsaksskörd, och ull kan man använda till olika hantverk, dels till sig själv, dels till avsalu.

Var och en får göra upp en kalkyl med plus och minus, och räkna med avskrivning på sina investeringar, och sedan bedöma vad de tycker är rimligt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Stadsbarn

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 23 maj-10 kl 21:10 »
Ja då läste vi frågan lite olika  :) Men det kan ju även vara intressant för andra att se olika alternativ. Alla har vi olika utgångslägen. Eftersom vi har helt nybyggt stall, nya fårgrindar från Siltbergs och helt nya hagar, ca 10 ha, med viltstängsel är det helt orimligt att även ta upp de kostnaderna. Det skulle skrämma varenda framtida fårägare ;D Men jag skulle inte vilja kalla vår fårhållning för hobby, eftersom vi annars skulle få gå och röja själva (alt hyra in folk) för att hålla landskapet öppet.
« Senast ändrad: 23 maj-10 kl 21:12 av Stadsbarn »

louise

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 23 maj-10 kl 21:24 »
Köpt foder skiljer enormt i pris i olika delar av landet. Här i obygden i Västsverige kostar konventionellt ensilage ca 300 per bal, ekocertiferiet 500 (+ moms), I stockholm kostar det 600, konventionellt.  Så visst kan man få så höga foderkostnader utan problem.

regnpipan

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 25 maj-10 kl 08:54 »
Ekonomin hänger väl främst på vad man värdesätter och vad man jämför med....

Jag kan nämna lite hur vi tänker. Vad kostnaderna, ffa investeringar för stängsel etc, ligger på har jag ingen aning om . Foder tar vi in själva, betalar bara för plastning av balarna. Ser man verksamheten som en hobby så behöver man inte tänka på arbetsinsatsen i form av pengar utan självtillfredsställelse.

Det vi får ut är ett egenproducerat kött där man vet exakt hur djuren haft det från livmoder till tallrik. Sådant kan man inte mäta i pengar. Det närmaste man kan komma är väl kött från någon mindre gårdsbutik, så kg-priset kan jämföras där. Men jämför man med city-gross eller liedls kött så är det dålig ekonomi med egna djur.

Så: ser man enbart till pengarna är det rätt dålig idé med en liten flock egna djur. Ser man till andra värden är det en stor vinst med egna djur. Man väljer själv perspektiv.....

Existens?

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 25 maj-10 kl 09:04 »
Då talar man ju inte om ekonomi, utan helt enkelt känslor.

Ekonomi, då är det alla inkomster från djuren, minus alla utgifter. Och då är det ju verkligen alla utgifter, byggnader, medicin, stängsel osv osv...

Sen är ju då frågan hur man definierar *går ihop sig*..  Vill man tjäna in pengar motsvarande vad man skulle tjäna på att gå till ett vanligt jobb? Eller vill man bara få ihop så man överlever?

En totalt vild gissning på vad som skulle krävas om man vill ha ihop till en heltidslön...300 tackor?  Charlotte, du som har koll?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #10 skrivet: 25 maj-10 kl 09:05 »
Jag menar inte att man måste se enbart till pengarna, då skulle jag inte haft mina egna djur, även om det går riktigt bra i framtiden lär min lön per arbetad timme vara väldigt låg. Men man kan samtidigt inte kalla det självhushållning om man inte avlar på sina djur, eller om man får ut så liten mängd mat/nytta att det överstiger andra lösningar, dvs att köpa in varan/tjänsten med 50-1000 gånger, vilket vissa verkar tycka är helt ok.

Rain

• Ensam bland människor
    • Gästrikland
« Svar #11 skrivet: 25 maj-10 kl 10:53 »
Eftersom jag inte kan någonting om det här nästan, så har jag inget konkret att tillföra diskussionen. Men jag följer ert diskuterande med stort intresse.

En konkret fråga har jag dock:
Hur mycket yta för sommarbete skulle ni beräkna per får (kanske skiljer sig mellan raserna?), på normalväxande ängsmark i mellansverige (hälsingland)?
om du inte kan kämpa eller fly - FLYT!

regnpipan

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 25 maj-10 kl 11:06 »
Här i obygden i Västsverige kostar konventionellt ensilage ca 300 per bal,

och bara några mil västerut kan man få betala 300 + moms för att få det egna fodret plastat i storbal.... så priserna kan skilja sig regionalt också.

Birgit

« Svar #13 skrivet: 25 maj-10 kl 13:12 »
Kostnad för stängsel o.d får ju slås ut över ett antal år. Sätter man upp ordentliga stängsel från början håller de i 10-20 år. Man får kanske slå i lite märlor och byta några stolpar.
Sedan är då frågan om man har registrerat en produktionsplats, om marken är mer än 4 ha totalt, då kan man ju söka stöd för att man håller markerna öppna.
Om man räknar in kostnad för att köpa kött i butik (Lidl har inte lammkött) förutsätter att man startar upp eko också (oavsett cert.) då är det ganska stora kostnader för kött-inköp vi talar om.
Kanske vill man ta till vara ull och skinn? Vidareförädla och sälja, eller använda själv.
Väljer man då en ras som dels ger utrotningshotad-bidrag, samt har ull och skinn av efterfrågad kvalité ger det extra. Kanske vidareförädla köttprodukter och sälja? Eller köttlådor till konsument?
Producerar man eget foder eller köper in? Hur mycket bete som går åt beror i stor grad på vilken ras man väljer. De tyngre köttraserna konsumerar mer och kräver bättre! bete än lantraserna som föder sig bra på sämre avkastande marker.
Det är mycket som påverkar och bör vägas in. Ska man leva på det, eller ha det som komplement? Där skiljer rejält på vad som behövs i antal djur för att gå runt.
Har man redan mark och byggnader, eller ska man köpa detta?

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #14 skrivet: 25 maj-10 kl 14:00 »
hej,

man får inte glömma trivsel värdet heller..... vi har tre bagglamm i en hage vid huset enbart till nöje ( sen blir de kött). Barnens glädje är guld värt. Vi måste stödfodra med havre korn och hö samt pellets så billigt är de nog inte men samtidigt är vi tre familjer som dela på den kostnaden. Några hundra lapp i månaden blir det, så tusen spänn för 30 kilo prima krav kött känns helt ok.....

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Melica

« Svar #15 skrivet: 27 maj-10 kl 00:24 »
Fler totala nybörjarfrågor.
Hur är det med EU-bidrag. Jag har fått för mig att det är någon gräns vid 5 tackor, stämmer det?

Måste man ha någon form av försäkring? Tex om ett får rymmer och orsakar en trafikolycka?
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

Tord_Lj

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 27 maj-10 kl 11:42 »
Fler totala nybörjarfrågor.
Hur är det med EU-bidrag. Jag har fått för mig att det är någon gräns vid 5 tackor, stämmer det?

Måste man ha någon form av försäkring? Tex om ett får rymmer och orsakar en trafikolycka?

Hej
Sist jag kollade, ca 2 år sedan, så var gränsen 10 individer.
Mer bidrag för utrotningshotade arter.
En ansvarsförsäkring kostar inte mycket och det skall man ha fast tror inte det är lag på det.

Själv har jag gett mig den på att få ekonomi på att ha ca 10-15 individer.
Vi får se hur det går.

Dela detta:

* Inloggade just nu

778 gäster, 2 användare
Paradisgården, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser