Ok, läste slarvigt, men även förmultnad ensilage är bra till täckning, liksom barkmull och andra luftiga nästan förmultnade material. Det måste inte vara gräs eller halm för att funka som täckmaterial.
Om du har lagt på jorden från de gamla bäddarna i de nya borde du ha mycket mikroorganismer där, som är bra på att bryta ner det sista i ensilaget, men samtidigt innehåller inte nästan helt nedbrutet material särskilt mycket kväve, så det ger ingen stor gödseleffekt.
Svårt att bedöma hur mycket arbete det krävs för att flytta ensilaget i förhållande till nyttan. Jag är säker på att ensilaget gör nytta, men du får komplettera med mer kväverikt material också, tex gräsklipp eller gödsel. Du har väl tillgång till både kaninskit och fågelskit, men jag vet inte hur stora mängder du har i förhållande till odlingsytan.
Hästskit med torv är inte heller jättenäringsrikt, ofta är det mycket strö i förhållande till skit, och det går åt kväve för att bryta ner strö, även om det går åt mindre för torv än för halm eller spån.
Tyvärr finns det nog inte ett rätt svar på din fråga, det beror på hur du värderar ditt arbete, och på hur jorden ser ut där du odlar, men själ lägger jag alltid på så mycket organiskt materia lsom jag kan komma över och orkar hantera.