Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bevattning i växthus  (läst 10252 gånger)

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
Bevattning i växthus
« skrivet: 22 maj-10 kl 15:04 »
Nu börjar funderingarna komma hur jag bäst (bra för växterna, billigt och inte allt för mycket arbete) sköter bevattningen i mitt 10 kvadrat stora (lilla ;)) växthus. Har lätt upphöjda (20cm) bäddar, och kommer odla lite allt möjligt; tomat, gurka, melon, paprika mm.

Hur gör ni? Hur sköter ni bevattningen, när, hur mycket, och varför gör ni som ni gör?  ::)
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

mistel

• -
SV: Bevattning i växthus
« Svar #1 skrivet: 22 maj-10 kl 19:41 »
Jag odlar i markbäddar och då är det ofta bäst att vattna mycket men sällan (då söker sig rötterna nedåt). Så jag vattnar 1-2ggr/v, har jag tid och ork släpar jag en massa vattenkannor då kan man undvika att blöta ner bladen på ex. tomater + man kan tillsätta gödning i vattnet, har jag inte ork och tid sätter jag in en liten cirkelspridare. Man bör dock vattna på morgonen-förmiddagen, blöta tomatblad och nattkyla brukar inte vara någon bra kombination (=svampsjukdomar).

Vurre

« Svar #2 skrivet: 22 maj-10 kl 19:56 »
Det finns enkla, mekaniska eller batteridrivna bevattningstimers från bl.a. Gardena. Rekommenderar en timer.

Sen kopplar man slangar med hål i, antingen man gör hålen själv eller köper färdig bevattningsslang som är avsedd för ändamålet. Proffsen har droppdysor och timer.

Jag rekommenderar att INTE vattna för hand.

I fem år har jag haft en batteridriven timer från Gardena, kostade ca 600 har jag för mig, inkl moms, på Gardencentret i Visby och har fungerat utan problem. Går enkelt att ställa på fem minuter var åttonde timme eller två timmar var tredje dag och allt där emellan, kort sagt, den täcker mina behov, inte minst behovet att inte behöva undra över om växthuset behöver vatten.
snus? vad är priset på en pris?

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #3 skrivet: 22 maj-10 kl 22:45 »
Hittade en gammal droppslang från gardena på brygghusvinden som jag nu testar.  :D  Eftersom jag är arbetslös och mest håller på med olika gårdsgöromål hemma hela dagarna, hoppas jag på att jag kan hoppa över timerbiten, och stänga av och på vattnet manuellt...

Hur fungerar en sådan bevattningstimer annars?
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Vurre

« Svar #4 skrivet: 23 maj-10 kl 11:10 »
De enklaste mekaniska har en ratt du vrider på och ställer in på hur lång tid den ska gå, men det finns fler varianter, de flesta programmerbara på olika sätt, kostar från 200 pix och uppåt.

Är man hemma och har tid kan man sätta på och stänga av själv, men jag rekommenderar att du har en egen timer i fickan för man glömmer alltid bort det nån gång och då har man ett översvämmat växthus.

Bo

« Svar #5 skrivet: 23 maj-10 kl 12:40 »
Växterna behöver ingen vattning på bladverket. Vattna bara jorden.

Utters

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 29 maj-10 kl 19:19 »
Jag har huvudsakligen tomater och basilika i växthuset, då tomaterna inte vill bli nedkylda med kallt vatten varma sommardagar så fyller jag en stor vattentunna med vatten från slangen, där får det bli tempererat, jag vattnar sedan med vattenkanna från tunnan. Jag har dock bara ett litet växthus och odlar i markbädd, så det blir inte jättemånga vändor med kannan!
Jag vattnar väl var tredje dag under sommaren, olika beroende på temperatur, men ganska mycket varje gång så att inte rötterna söker sig uppåt

Vurre

« Svar #7 skrivet: 29 maj-10 kl 22:44 »
Jag har huvudsakligen tomater och basilika i växthuset, då tomaterna inte vill bli nedkylda med kallt vatten varma sommardagar så fyller jag en stor vattentunna med vatten från slangen, där får det bli tempererat, jag vattnar sedan med vattenkanna från tunnan. Jag har dock bara ett litet växthus och odlar i markbädd, så det blir inte jättemånga vändor med kannan!
Jag vattnar väl var tredje dag under sommaren, olika beroende på temperatur, men ganska mycket varje gång så att inte rötterna söker sig uppåt

Jag vattnar tre gånger om dan via min timer och slipper ett joxa med kannor etc. Halleluja för droppdysor! Jag ställer bevattningen som jag vill, när jag vill, och det funkar.

andtol

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 29 maj-10 kl 23:47 »
Vi har haft timer från Gardena. Fungerar bra framför allt när man åker bort.

Droppslangar och spridare har vi haft. Ett virrvarr av slangar men det fungerar... ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

619 gäster, 1 användare
piona

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser