Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  mjölkersättning  (läst 7178 gånger)

M

  • Gäst
mjölkersättning
« skrivet: 02 maj-06 kl 10:04 »
Hej!
Jag har hört att man kan göra mjölkersättning själv, någon som vet hur?

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:mjölkersättning
« Svar #1 skrivet: 02 maj-06 kl 15:50 »
Man kan föda upp lamm med vanlig komjölk...
MEN...
Den har inte samma innehåll som får mjölken...
Vissa lamm verkar inte tåla komjölk... de TOM DÖR....

Bl a så är fett halten mycket högre i får mjölken och laktos halten hel annorlunda..

Men ko råmjölk kam man alltid ge om man inte har fryst får råmjölk...

Själv har jag fött upp flera lamm på komjölk... då "hem gjord" ko mjölk... egen alltså... opastöriserad och ohomogeniserad...
med fetthalt på 4-5 %

Har man frågor  om lammnäring kan man b la  ringa o prata md LG produkter... de har ju stor erfarenhet av få och gör egen lammnäring...






Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:mjölkersättning
« Svar #2 skrivet: 02 maj-06 kl 16:39 »
Hej!
Jag har hört att man kan göra mjölkersättning själv, någon som vet hur?

Ja men...
Varför ska du göra det när det är bättre att använda Lammnäring/Lammolact !?

Risk för diarre på lammen (pga laktosen)
och som lollo nämt risk att dom dör!

Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

M

  • Gäst
Re:mjölkersättning
« Svar #3 skrivet: 02 maj-06 kl 16:52 »
Jag ger lammolack men det tog slut idag å tänkte att det var onödigt att köpa en hel burk när han är 6v gammal men det har vi redan hunnit att göra nu. Fast det kan ändå vara bra att veta hur man kan göra om man inte skulle ha det hemma och nåt händer på en storhelg el liknande.

mosesmia

  • Inlägg: 261
    • Lappland
Re:mjölkersättning
« Svar #4 skrivet: 03 maj-06 kl 11:41 »
Hej
För något år sedan fick vi ett flasklamm och granngården hade inte hemma lammolact, då fick vi rådet att blanda komjölk med lite extra grädde.

Men nu ser man alltid till att ha hemma en hink lammolact till lamningen.
Jag skulle inte börja byta från lammolact till något annat ifall det då blir ev problem med magen.

/Mia
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

javill

  • Inlägg: 11426
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:mjölkersättning
« Svar #5 skrivet: 03 maj-06 kl 12:00 »
Jag har hört tipset om opastöriserad komjölk till flasklamm. Inte lika bra som fårmjölk förstås men, den som tipsade hade bättre resultat med det än med lammersättning. Inte lika mycket problem med magarna osv. Någon annan som har erfarenhet?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

SusanneiHörby

  • Gäst
Re:mjölkersättning
« Svar #6 skrivet: 03 maj-06 kl 13:20 »
Det fungerar utmärkt, speciellt om du har Jerseykor med litet fetare mjölk. Jag har gjort så i 5-6 år nu och det går bra, inte några övergångsproblem alls heller

hälsar Susanne i Skåne

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:mjölkersättning
« Svar #7 skrivet: 03 maj-06 kl 17:16 »
Fast.....det blir mycket lägre tillväxt på lammen med komjölk jämfört med Lammnäringarna...

källa:SLU
« Senast ändrad: 04 maj-06 kl 14:17 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

hippoteket

  • Inlägg: 83
    • Småland
    • Hippoteket
Re:mjölkersättning
« Svar #8 skrivet: 04 maj-06 kl 02:02 »
Fast.....det blir mycket lägre tillväxt på lammen med komjölk jämfört med Lammnäringarna...
Den som tipsat javill ovan hade motsatt erfarenhet, dvs att komjölken gav HÖGRE tillväxt än lammnäringen. *också läst det tipset*

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:mjölkersättning
« Svar #9 skrivet: 04 maj-06 kl 14:05 »
Finns det något forskningsresultat som stödjer det påståendet ?

Vore intressant att få läsa det i såna fall.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:mjölkersättning
« Svar #10 skrivet: 04 maj-06 kl 20:07 »
Lamm näringen är ju anpassad till lamm...´med den rätta fett halte o allt.

Medans komjölken varierar väldigt mycket...
Vissa kossor tex många SLB har ju fett halt under 3,9 %
Sedan havi ju jersey o fjäll tex som ofta har mycket hög fett halt... kanske upp till 6-7 %

Köptas mjölk tex är ju "bara 1,5 %..... det är ju ingen ting om man jämför med "riktig mjölk från tex fjällko eller jersey...

Sedan tror jag att köptas mjölk är direkt olämplig pga att den är både homogeniserad och pastöriserad...


Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

marie_c

  • Inlägg: 101
    • Värmland
Re:mjölkersättning
« Svar #11 skrivet: 08 maj-06 kl 08:17 »
Jag har just nu två lamm som inte får extra tillskott eftersom att tackan inte har så mycket mjölk. Dom får komjölk och det går jättebra! Inte varit dåliga i magen någonting.
Nu med egna kor!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

292 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser