Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Något magiskt med vinbär?  (läst 1239 gånger)

Calatan

• Västergötland
    • Addicted to Honey
Något magiskt med vinbär?
« skrivet: 20 maj-10 kl 18:02 »
Jag köpte och installerade min första bin någonsin för en vecka sedan (6 dagar för att vara exakt) och allt verkar vara tipptopp.

När jag satt och lyssnade till surret i trädgården så slog det mig att i princip alla bin var i vinbärssnåren och knappt några bin i plommonträden trots att dessa står i full blom bara några meter därifrån.
Enligt vad jag kan läsa mig till i olika biväxt-tabeller så borde plommonblommor vara överlägsna vinbärsblommor på alla sätt. Är det något magiskt med vinbär som jag missat eller är mina bin bara knäppa?

Sanntos

• Gäst
SV: Något magiskt med vinbär?
« Svar #1 skrivet: 20 maj-10 kl 19:08 »
Jag har undrat över samma sak - de är ofta och kollar in bladen på vinbärsbuskarna, även när blommorna är borta..

ersam

• -
« Svar #2 skrivet: 20 maj-10 kl 20:37 »
Kanske samlar dagg? Vattenbehovet är stort.

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #3 skrivet: 25 maj-10 kl 09:11 »
vinbärs bladen doftar mycket gott.. precis som bären... kanske känna de av det??

www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Ingelstrom

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 30 maj-10 kl 00:07 »
Någon annan kan säkert svara bättre på detta än jag, men min gissning blir att vinbärsbuskarna dragit bina till sig innan plommonen slog ut i blom. Därför har de växttrogna bina hållit sig till vinbären.

Det är som sagt bara en gissning från någon som läst mycket, men inte har en enda kupa själv, så ta det med en nypa salt.
Varför måste insomnia alltid inträffa på kvällen då man vill sova, och aldrig på morgonen när man borde vara vaken?

Dela detta:

* Inloggade just nu

1093 gäster, 2 användare
Peter, Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser