Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ska skaffa flera/nya höns - hjälp med trevlig ras tack  (läst 5136 gånger)

Alex s

• Uppland
Hej
i dagsläget har jag en tupp och 8 höns, samtliga är blandraser och jag har inte den blekaste hur många raser som är med i gen-poolen eller liknande, men hur som hellst så tycker jag att det är för få höns, det kostar ju inte mer att ha 15 än 10, det finns gott om platts så jag ser inga problem, som mest har jag haft ca 20 (för 5 år sen) men pga dödsfall och duvhök är jag nu nera i 9 totalt

jag letar efter en trevlig ras, som gärna kan va så tam som möjligt som värper kanske ett ägg varannan dag, lite lugn i sitt tempramente och inte så jäkla spattig som vissa höns kan vara.

finns det dessutom någon här som säljer en lämpliga höns i och som finns typ mellan norrtälje - stockholm och örebro (brukar pendla denna sträcka) så vore det toppen!

tack på förhand
Min hembyggda äggkläckare/ruvare: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=89830.0
Mitt automatiska vattensystem: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=147297.0

Anette Ö

• Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
SV: ska skaffa flera/nya höns - hjälp med trevlig ras tack
« Svar #1 skrivet: 20 maj-10 kl 11:21 »
Hej.
Hos oss börjar det komma dunisar nästa vecka. De är av rasen dv kochin i blandade färger dvs inte färgrena. De är naturruvade och kommer växa upp med mammor o pappa o lära sig vara höna/tupp från de som kan det bäst :)
Jag säljer inga dagsgamla dunisar utan de kommer vid leverans vara minst två veckor. Ibland kan man se vilket kön de får men jag lämnar aldrig några garantier ;)
Om dv kochin låter som en ras för dig och du vill vänta ett tag på nya fjäderfän så är du välkommen att pm:a
Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

ORCA

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 20 maj-10 kl 11:27 »
Brahma stämmer in mycket bra på egenskaperna du vill ha, är väl storleken och mat åtgång då som du kanske inte vill ha?

Tuppen Ture

« Svar #3 skrivet: 20 maj-10 kl 22:20 »
Jag säger bara en sak BRAMHA

Har fått 3 st i kläckaren idag och kommer kläcka fler.

Jag åker ganska ofta till stockholm och kan leverera dom dit men det är och kanske 4 vecker då dom är fullt befjädrade och kan transporteras. Bild på pappa till dom

Jag är 15 bast och bor på en gård med Höns: Bramha,Hedemora,dv.paduan,dv.kochin   

Och så har jag katter och kaniner och 5 blandras ankor

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #4 skrivet: 21 maj-10 kl 21:13 »
Och jag lägger en röst för dv kochin om du inte vill ha höns som äter som hästar (syftar på brahmorna då ;D ;D).

Mina dv kochinhönor är bra värpare, särskilt i den svarta gruppen. De har värpt hela våren och även vintertid. De lägger ett ägg var annan dag ungefär men ibland kan de lägga ett ägg om dagen i flera dagar i rad också. Dock så gillar de att ruva, så om man inte vill ha kycklingar så är väll det en nackdel då. För övrigt är de väldigt sociala och nyfikna små höns som väldigt lätt blir tama.

Finns i massa olika färgrena färger + ännu mera färger om man skaffar blandfärgade.
Ser ut som små fluffiga vandrande fotbollar. ;D

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

bo_i_dala

« Svar #5 skrivet: 23 maj-10 kl 10:42 »
Hej!
Vill du ha "hönsiga" höns kan jag rekomendera Orusthöns och Norska Jaerhöns- goda fodersökare, värper bra, är höns!!

Svensk dvärghöna är en bra dvärgras!

Köttraserna äter mer och värper "sämre".

Afrikanska pärlhöns är roliga, vackra, högljudda, "vakthöns" som äter sniglar och fästingar men värper sisådär!

mvh

malmolund

• Skåne
    • Sunnanå Häst
« Svar #6 skrivet: 23 maj-10 kl 11:26 »
Sussex! Stora, rejäla och lugna höns som både värper och äter bra  :).
Skånska blommehöns (med och utan hätta) och sussex (stor ljus columbia)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #7 skrivet: 23 maj-10 kl 11:29 »
Hej!
Vill du ha "hönsiga" höns kan jag rekomendera Orusthöns och Norska Jaerhöns- goda fodersökare, värper bra, är höns!!

Ursäkta, men om just dessa "är höns" vad är då allt annat?  ::) En höna är en höna.
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

ORCA

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 23 maj-10 kl 12:23 »
Är inte mina Brahmor tex, höns?? Är ett ägg varannan dag dåligt? Ibland lägger en Brahma ett ägg varje dag i ca 2 veckor i stöten. Dom är lugna och snälla äter mask och skadeinsekter m.m och dom är inte så flaxiga som tex mina dvärghöns är.

Tuppen Ture

« Svar #9 skrivet: 23 maj-10 kl 20:27 »
Mina höns är höns  :'(  Även andra höns än lantraser är höns och är älskade av oss som har dom.

Tänk på vad du säger  :-\ IDIOT
Jag är 15 bast och bor på en gård med Höns: Bramha,Hedemora,dv.paduan,dv.kochin   

Och så har jag katter och kaniner och 5 blandras ankor

bo_i_dala

« Svar #10 skrivet: 23 maj-10 kl 20:50 »
Hej till alla och alla som känner att era höns, eller ni själva, är baktalade!!

Det finns stora skillnader i temprament kopplat till ras.
Vissa raser är mer eller mindre "förändrade" om man använder Bankivan som "mall".
I mitt resonemang; ju närmare naturformen-desto "hönsigare", omvänt ju större skillnaden är desto "mindre hönsigt".
Har aldrig påstått att vissa höns inte är höns.
Är ju tråkigt att ni känner Er trampade på tårna, vidhåller dock att tex Norska jaerhöns är mer "hönsiga" än många av köttraserna.

Jag har haft flera olika raser, allt från Sv Dvärg till Orpington, kan utifrån min erfarenhet påstå att jag gav trådstartaren förslag på raser med god genetisk hälsa, goda värpare, utmärkta fodersökare och foderomvandlare ( kräver inte stort underhållsfoder)
Mvh
PS Om man varje gång någon inte har samma åsikter som en själv säger citat; "IDIOT" är världen fylld med ca 7 miljarder idioter... Vilket inte är fallet-eller....

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #11 skrivet: 23 maj-10 kl 21:40 »
Kolla på http://honsraser.blogspot.com/ sen bestämmer du dej .
Kolla på vad du vill ha ., tex Sussex äter dubbelt så mkt som en dvärg men ger dubbelt så stora ägg o det ryms många ägg under en sån höna.
Jag gillade dom inte ...jag gillar inte heller brahma men det kan ju vara individer just jag träffat som jag inte tyckt om .
Jag älskar silkes höns vackra inteligenta bra mammor min la bra med ägg på minus fatet ..dom kan inte flyga ...
Alla mina höns går ute o jag har allt från Isbar -dv kockin - araucana till korsningar och hybrider .
jag är totalkär i min bruna bovan hon lägger jättestora ägg med två gulor i ibland o dom är så perfekta till frukost .
Ingen skillnad i läten eller jaktinstingter o dyl hos mina .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #12 skrivet: 23 maj-10 kl 22:01 »
Okej Bo, då måste jag missförstått dig alltså med ditt inlägg. Var ganska lätt att börja undra vad du kan ha menat när du skrev just "är höns". Lät ju just då som att "dessa fåglar, det är höns det, medan de där andra... De är något annat", om du förstår vad jag menar. ;)

Var inget illa menat, utan jag bara undrade eftersom jag uppfattade ditt inlägg som sådant.   :-\ Men nu har du förklarat hur du menade.  :)

Partax

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 25 maj-10 kl 08:50 »
 ;) he he! full fart här! Jag vill slå ett slag för faverolle(stor) bara älskar dem och måste säga att äggen är vackra och vi får ca ett ägg varannan dag. Rasen är lugna och stabila och gör inte mkt väsen av sig, vilket jag gillar och SÅ otroligt trevliga när vår dotter på 3 år skall hantera och mata dem! trevligaste rasen jag haft!!!!!

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #14 skrivet: 05 jun-10 kl 14:54 »
Hej!

Svensk dvärghöna är en bra dvärgras!

Köttraserna äter mer och värper "sämre".

Afrikanska pärlhöns är roliga, vackra, högljudda, "vakthöns" som äter sniglar och fästingar men värper sisådär!

mvh

Temperamentet var tydligen viktigt för TS... hur är dessa raser i temperamentet?
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Alex s

• Uppland
« Svar #15 skrivet: 07 jun-10 kl 09:47 »
Jag har varit inne på http://honsraser.blogspot.com/ och läst om de raser dom föreslås här och kommit fram till att Brahma, dv. Kochin och Sussex verkar vara bra kandidater, och givetvis så är det ju inte bara rasen utan även djurets personlighet som är avgörande.

jag skulle då gärna vilja köpa 2 hönor av varje sort. finns det någon här som kan sälja eller tipsa som någon som säljer? självklart vill jag inte ha någon höna som den nuvarande ägaren tröttnat på pg att den är jobbig eller elak, utan snarare att det finns för många djur i hönsgården (om ni förstår hur jag tänker). även årsungar kan vara av intresse, och självklart förstår jag att man inte kan garantera vilket kön de är.
jag bor i stockholm och pendlar ofta sträckan norrtälje - sthlm, norrtälje, örebro

tack på förhand
Min hembyggda äggkläckare/ruvare: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=89830.0
Mitt automatiska vattensystem: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=147297.0

ORCA

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 07 jun-10 kl 10:57 »
Du har ju iofs Dv Brahma också, uppför sig tydligen i stort sett precis som stora Brahmor men är mycket mindre. Får våra Gul/svart Columbia  trio i veckan, Skall bli intressant :)

Anette Ö

• Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
« Svar #17 skrivet: 07 jun-10 kl 11:12 »
Jag har varit inne på http://honsraser.blogspot.com/ och läst om de raser dom föreslås här och kommit fram till att Brahma, dv. Kochin och Sussex verkar vara bra kandidater, och givetvis så är det ju inte bara rasen utan även djurets personlighet som är avgörande.

jag skulle då gärna vilja köpa 2 hönor av varje sort. finns det någon här som kan sälja eller tipsa som någon som säljer? självklart vill jag inte ha någon höna som den nuvarande ägaren tröttnat på pg att den är jobbig eller elak, utan snarare att det finns för många djur i hönsgården (om ni förstår hur jag tänker). även årsungar kan vara av intresse, och självklart förstår jag att man inte kan garantera vilket kön de är.
jag bor i stockholm och pendlar ofta sträckan norrtälje - sthlm, norrtälje, örebro

tack på förhand

Har pm:at dig om dv kochin
Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #18 skrivet: 07 jun-10 kl 14:33 »
Jag tycker en viktig fråga i sammanhanget är att utgå från de hönor, och framförallt den tupp, du har i dag. Förutsatt att du ska ha dem kvar.

Om tuppen är stor, tre fyra kilo eller större skulle inte jag skaffa dvärgkochinhönor. Är han liten har han inte stor chans att komma intill en brahmahöna (inbillar jag mig iaf).

De andra hönorna kan ju också påverka, är de lugna och försiktiga kan nya som är tuffare mobba ut dem. Eller om det är tvärtom får de nya inte komma intill mat och sittpinnar etc.

Jag har i alla fall resonerat så med mina hönor, att jag utgår från storlek och lite temperament på de jag har. Det har blivit så att jag håller mig till 'mellanregistret'. Lite större hönor än tupp kan man ha.

Jag gillar blommehöns starkt. De är vackra och väldigt sociala. Jag vet att det finns de som säger att de är spattiga, men det har aldrig mina varit. En av dem har ruvat också, men det är tydligen inte så vanligt. Men de är rätt tuffa mot de andra raserna.

Australorp och sussex gillar jag också, men de blir inte så klapptama som blomme, de är lite försiktiga, men väldigt lugna. Jag har en australorp som är inne på tredje ruvningen och min enda sussexhöna har tolv kycklingar nu!

Alla raserna värper bra, de två senare ger goda tuppar också.

Sen tycker jag vanlig brun lohmann är en trevlig höna som både värper bra och blir väldigt tam, men tyvärr är de inte så härdiga, råkar lätt ut för äggledarinflammation etc.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Dela detta:

* Inloggade just nu

591 gäster, 3 användare (2 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser