Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blomtrogna - en myt?  (läst 1144 gånger)

ersam

• -
Blomtrogna - en myt?
« skrivet: 18 maj-10 kl 09:21 »
Man läser ju ofta att bina drar på en växt tills det draget är slut innan de ger sig på nästa. Att de är trogna olika växter.

Stämmer detta verkligen? Förvisso nobbar dom alla mina maskrosor pga grannens blommande fruktträd men de kommer ju inte med laster av pollen i flera olika färger. På samma fluster landar samtidigt en med grön/grått pollen, en med gult och en med starkt brandgult.

De kommer väl knappast från samma växt?  ???

Sanntos

• Gäst
SV: Blomtrogna - en myt?
« Svar #1 skrivet: 18 maj-10 kl 10:19 »
När någon av dom tycker att hon hittat ett så bra ställe att hon vill övertyga de andra så är det riktning och avstånd hon säger, och skulle det vara en frukträdgård som pekats ut så kan de övriga som sen flyger dit välja vilka träd och blommor de vill jobba på. Skulle man kunna undersöka det så skulle man antagligen se att ett bi som kommer tillbaka med gult pollen på morgonen har  pollen med samma färg med sig tillbaka tio resor senare på eftermiddagen.

Gep

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 18 maj-10 kl 10:35 »
Jag tror nog att även lukt/smak är en viktig del i informationen.
Annars skulle det inte fungera när man påverkar bina med "essenser"
för att gå mot en viss gröda. Tex lägga krossade blommor i sockerlösning.
Jag har också sett hur samma kupa kör mot flera olika pollensorter.
Min gissning är att det är "danstävling" i kupan. De som ser/luktar en viss
dans går på det draget. I slutändan vinner ett starkt drag.
Just nu flyger mina bin på allt i trädgården, tack och lov för körsbär
och plommom. Men ett rapsfält 1,5 kilometer bort har börjat att blomma.
Så troligen blir det som förra året, bina drar på rapsen och jag blir den
som njuter av äppelblommningen. Humlorna och enstaka bin fixade ändå
äpplena.

Sanntos

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 18 maj-10 kl 11:07 »
Jo, säkert är det så, till det kommer allt som vi inte vet om dom..  min avsikt var bara att fundera över och försöka förklara varför de kan komma med olika pollen trots att de jobbar på samma mål. De enskilda bina går ju inte i skola, de får inte lära sig hemma om hur blommorna ser ut som de ska ut och jobba på, och de lever så kort tid... de är tvungna att ha en metod att inpränta blommans utseende, lukt och hur man gör för att nå nektarn. Antagligen är det en anledning till varför t.ex ett rapsdrag kan ge så bra skörd - då kan hela kupan jobba utan att behöva förhandla. Där kan man göra en jämförelse med en vanlig arbetsplats, det är en enorm skillnad i produktivitet mellan en arbetsplats där alla vet vilket mål dom jobbar mot, och en där det är vanligt med olika slags förhandlingar och ändringar

andcar

• Biodlare med fem samhällen.
    • Uppland
    • Andreas bisyssla
« Svar #4 skrivet: 19 maj-10 kl 20:40 »
Talet om att bin är blomtrogna gäller väl de enskilda bina, inte hela samhället. Under dagen sitter därför (senare i sommar) vitklöverbina i kupan och inväntar att det ska bli varmt nog för vitklövern att lämna nektar, medan andra bin ägnar sig åt sina blommor som redan är igång.

/Andreas

Dela detta:

* Inloggade just nu

317 gäster, 1 användare
RickardR

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser