Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hästslakteri i skåne trakten  (läst 12847 gånger)

susidus

• såenserutdå...
    • Småland
Hästslakteri i skåne trakten
« skrivet: 17 maj-10 kl 07:20 »
Söker lite info , om ett hästslakteri i skåne som har haft annons i Atl tidningen....
att hästar garanteras slakt i sverige...
bekanta till mig har skickat iväg hästar till detta slakteri ... men får ej tillbaka passen på hästarna
så oron är nu om hästarna verkligen blivit slaktade i sverige eller ... kontakt personen svarar inte på telefonen när man ringer från igenkänt telefon nr mvh Susanne
Vad vore livet om man inte kunde hoppas.... och det gör jag fortfarande....
;)

Falin

• -
SV: Hästslakteri i skåne trakten
« Svar #1 skrivet: 17 maj-10 kl 09:12 »
Prova från ett annat nummer!  ;)

susidus

• såenserutdå...
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 17 maj-10 kl 13:24 »
Det är just det vi oxå gjort, och som sagt då svarar dom.... men vad händer sen inte mycket mer....
det handlar säkert om hästskojjare i värsta bemärekelsen  .... vad man kanske får göra nu  kanske gå ut i pressen så att fler inte ont anande svarar på deras annons och skickar sina hästar dit....
tack alla ni som svarat...mvh susanne
;)

susidus

• såenserutdå...
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 17 maj-10 kl 20:43 »
Jag är bara så jätteförbannad... vi har varit i kontakt med tidning som annonsen stog i och dom har fått massor av klagomål och att flera polisanmälningar är gjorda på denna anonns om slakthästar ...köpes och hämtas...
varje vecka obs slaktas i sverige ...0706966202....
men dom kan inte neka att ha en sån här anonns även om dom vet att det är hästskojjare och att hästarna troligtvis skeppas utomlands för att köttet är bättre betalt för där...dom betalar sin anonns plats och då är allt okej att sen folk blir lurade att tro att hästarna slaktas på ett bra sätt i sverige som annonsen antyder är falsk och oetiskt kan man inte göra nåt åt...
anonnsen finns i många häst o djur tidningar

Finns det verkligen ingenting man kan göra för att stoppa såna här hästhandlare ... på nåt sätt så att andra varnars för att skicka iväg sina djur till ett sånt här ovärdigt slut... för detta är i mina ögon den största fasan
att tänka att de har fått stått lång väg , kanske fått lida svårt på vägen till slakt...

Egentligen vill jag inte tänka på alltihop för då bara gråter jag för de stackars djuren.. men nåt måste man väl kunna göra för att få stopp på detta. Eller är man maktlös i såna här lägen...  // Susanne
;)

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 17 maj-10 kl 21:19 »
Det mest effektiva är noga att sprida ut vad det är för skojare.

Det finns någon sm slaktar i Skåne också, dem ska man dock inte blanda in i detta.

Pelargon

• Närke
« Svar #5 skrivet: 17 maj-10 kl 21:32 »
Mamman till min ardenner var till salu, och en herre med påstådd dotter kommer och köper henne. Dottern ville ha en ardenner och köra med lite lätt ,och rida på. Vad säljaren inte visste var att det var en hästhandlare från Manntorp. Hon hade sedan blivit lastad på en av dessa slaktbilar och kördes ner från Dalarna till Jönköping, där det lastades över på en annan lastbil,till en hästhandlare från Smålands stenar. Men den hästhandlaren tyckte att märren var så bra så han tog henne och hade med henne på olika hästmarknader. Sedan kände han en man som kör med sina hästar i skogen i Småland och erbjöd honom henne. Så nu kör han och sonen med henne i skogen.
Det hela uppdagades när vi köpte våran och han skulle visas på Grevagården för mamman måste vara stamboksförd då.
Så vi fick börja leta runt efter henne då. Hon hade tur, slaktbilen gick iväg till Italien utan henne.
Tycker om att laga mat i min vedspis.

susidus

• såenserutdå...
    • Småland
« Svar #6 skrivet: 17 maj-10 kl 21:56 »
Vad skönt att hon slapp den bilen....
och jag tror nog oxå att om man får ut budskapet om att dessa faktiskt existerar så kanske folk inte är lika naiva som vi var här.. som lämmnade över passen på hästarna...och som sagt jag vill inte dra alla över en kam för det finns faktiskt seriösa slakterier.... så därför skrev jag vad som stod i den rätta anonnsen tidigarei tråden.
men tydligen så ändras namnen vederbörande kallar sig för....så det är klart inte lätt...
men jag tänkte att alla som läser detta iallafall kanske säger det till nån människa som säger till någon annan, så att vi gör det svårare för dom att lura oss godtrogna människor att lita på att dom avslutar livet på våra djur på ett värdigare sätt. tack på förhand //Susanne
;)

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #7 skrivet: 17 maj-10 kl 22:01 »
Skickas inte passen in till rasföreningarna? Min kompis har aldrig fått tillbaka passen fastt de skjutsar själva hästarna till slakteriet så de kan se att de är döda innan de åker hem.

louise

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 17 maj-10 kl 22:15 »
Är det samma slakteri som redan valsat i uppdrag granskning eller?

susidus

• såenserutdå...
    • Småland
« Svar #9 skrivet: 17 maj-10 kl 22:53 »
Jag vet faktiskt inte om det är det... men det är säkert liknande det finns ju tydligen några stycken som håller på med denna verksammhet.... och just denna anonns var iallafall känd i atl tidningen men det finns ju fler tidningar att anonnsera i oxå...och detta med att skicka iväg hästarna var nytt här , vi har följ med hästarna eller så har d kanske stått på djur sjukhus vid den aktuella tidpunkten pga sjukdom´eller skada ...men nu gick det iväg 5 hästar sammtidigt och då annsågs det som detta var det smidigaste sättet vid tillfället...
;)

Jakobsson

« Svar #10 skrivet: 18 maj-10 kl 08:54 »
Ifall det e dom som jag tror att det är som ofta annonserar i ATL så är dom
ett par karlar som jobbar hop med detta. Dom är väldigt trevliga att
prata med, ger ett ärligt & gott intryck men tyvärr är det inte så...
Vad jag vet (har erfarenhet av detta, tyvärr) så använder dom sig mestadels av slakteriet i Lammhult. Dom kommer dit med lastbilar fulla med hästar en dag i veckan.

Skamliga människor finns överallt! Tyvärr!

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #11 skrivet: 18 maj-10 kl 10:19 »
Skickar man i väg sina djur på slakt bara så där får man nog skylla sej själv!
Nee man följer med sina djur när dom ska dö o ser dom dö , ens ansvar som djurägare .
Då behöver man inte undra sen , då vet man o så stoppar man sånna ställen!
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

susidus

• såenserutdå...
    • Småland
« Svar #12 skrivet: 18 maj-10 kl 10:28 »
Jo men så är det.... håller med dig resehästen man har ett ansvar som djurägare och följer detta till livets slut
men så blev det inte i detta fallet.... sorgligt nog .....// Susanne
;)

Falin

• -
« Svar #13 skrivet: 18 maj-10 kl 16:42 »
Skickar man i väg sina djur på slakt bara så där får man nog skylla sej själv!
Nee man följer med sina djur när dom ska dö o ser dom dö , ens ansvar som djurägare .
Då behöver man inte undra sen , då vet man o så stoppar man sånna ställen!

"På slakt bara sådär"... Hur tror du att kor, får, grisar och kycklingar tar sig till slakterierna? Inte är det deras ägare som kör dem dit i alla fall.
Jag tycker inte ts ska behöva skylla sig själv på något vis, som har tagit sitt ansvar och skickat hästarna till slakt istället för att gräva ner eller destruera.
Sen är det trist att det verkar vara lurendrejeri, beklagar.  :( Vill du så pm:a gärna vem/vilka det är som är inblandade.

susidus

• såenserutdå...
    • Småland
« Svar #14 skrivet: 18 maj-10 kl 20:26 »
Det är det som är det svåra för jag vet inte vilka det är som styr detta ,bara att de kom från skåne och slaktas på ett mindre slakteri  som slaktade mest hästar men även en del andra djur. Pappret som gavs med hans namnteckning går inte att läsa ... men annonsen stoppade jag in tidigare i tråden med det fon nr som stog dumt kanske....men vi har inte fler foner att ringa från och dom svarar inte på våra nr längre....som sagts tidigare att det var mycket trovärdiga och trevliga människor att prata med ..... och där blev man manipullerad att tro att det var seriöst.....// Susanne
;)

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #15 skrivet: 18 maj-10 kl 21:13 »
"På slakt bara sådär"... Hur tror du att kor, får, grisar och kycklingar tar sig till slakterierna? Inte är det deras ägare som kör dem dit i alla fall.
Jag tycker inte ts ska behöva skylla sig själv på något vis, som har tagit sitt ansvar och skickat hästarna till slakt istället för att gräva ner eller destruera.
Sen är det trist att det verkar vara lurendrejeri, beklagar.  :( Vill du så pm:a gärna vem/vilka det är som är inblandade.

jag håller med travelerhorses. Som djurägare har man ett ansvar ovsett om den är en häst eller 10 000 fåglar så ska man se till att slakten av djur sköts rätt. Tycker inte det är ett högt krav att åka med själv och övervaka/se till att det inte sker ngt fuffens.
Att slänga på dem på en transport och vinka bye bye är inte rätt tycker jag.

Det är därför jag i alla fall tar så mlt avstånd jag kan från kött/djurindustrin, för många djur utnyttjas på de mest otäcka sätt.
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #16 skrivet: 18 maj-10 kl 21:39 »
Jag har själv fått ta beslut om död för tre hästar senaste året , ingen dog ensammen .
Jag tycker inte att det är samma sak att skicka ett djur till tex Scan som är kännt som att det är att skicka till "okända småställen "
Sen är det en annan fråga ,,,djuren är döda ,,,den risk jag ser är ju att dom inte skattades utan svartslaktades .

Om man idag slaktar en häst som är travare så syns det på travsport.se dagen efter .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

LisaEngman

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 02 aug-10 kl 18:07 »
"Jag är bara så jätteförbannad... vi har varit i kontakt med tidning som annonsen stog i och dom har fått massor av klagomål och att flera polisanmälningar är gjorda på denna anonns om slakthästar ...köpes och hämtas...
varje vecka obs slaktas i sverige ...0706966202...."

Numret du nämner används av någon som säljer extremt många hästar på Blocket.se. Säker på att du har rätt nummer? Är det.. slakthästar de säljer? :S

Weasel

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 02 aug-10 kl 20:05 »

Numret du nämner används av någon som säljer extremt många hästar på Blocket.se. Säker på att du har rätt nummer? Är det.. slakthästar de säljer? :S

Men fy vad trist!

Går det inte att få ut ägaruppgifter från SH? Så kanske man kan se om någon annan äger den nu eller om den är registrerad som slaktad (eller blir de det?).
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #19 skrivet: 02 aug-10 kl 20:53 »
Inte för att vara motvals här men i sverige i dag får du inte många kr för din häst du slaktar .
Men visst skicka din häst till slakt om du vill ..sen om du inte får tillbaka passet so what va ska man med ett dött djur pas till egentligen .
Är den grönt slaktad i sverige så finns den med på slaktlistorna.
Javisst det finns en mkt liten italienslakt marknad men den e in te stor alls.

Hästhandlare ¨måste i bland skicka hästar o djur till slakt pga av det skick hästarna är i vid leverans.
Det finns faktiskt slaktare och hästhandlare som gör gott och är djuvänner .
Minns det ibland.

Dela detta:

* Inloggade just nu

409 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser