Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tupp som skaver av fjädrar på sina favo hönor  (läst 1900 gånger)

pirran09

• Västergötland
Tupp som skaver av fjädrar på sina favo hönor
« skrivet: 16 maj-10 kl 21:27 »
Vad ska jag göra, min tupp skaver av rygg och huvud fjädrar på sina stackars hönor.
Han har fyra favoriter av nio stycken, är dom för få?  Hur klarar deras hud av sol och rusk? Ska jag ta undan dom så dom får vila och fjädrarna  växa ut? Någon som har samma problem? Vad gör ni? Det är en Sussex tupp med hönor.

Sussex , Legon, Welsummer

Torry

SV: Tupp som skaver av fjädrar på sina favo hönor
« Svar #1 skrivet: 16 maj-10 kl 21:57 »
När jag hade samma problem sydde jag sadlar åt mina två stackars avskavda hönor och smorde dem med solskyddscreme för dom blev alldeles illröda i solen och sen när man såg tuppen hoppa på och klösa  ajajajaj. Stackars hönor. Fast då hade jag bara de två så jag skaffade fyra till och då blev det bättre. Nio hönor borde inte vara för få för en tupp men han verkar ju vara kräsen så då är det ju svårt att veta om det hjälper med fler. Han kanske ändå bara vill ha de fyra som är hans favoriter. Kanskre är det lättast om du har möjlighet att skilja av dem från tuppen ett tag så dom får vila sina onda ryggar.
//Torry

pirran09

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 17 maj-10 kl 11:53 »
 Tack för svar! Att sy sadlar?  ???  Hur ser en höne sadel ut? Vad krävs för material? Jag syr bara jag vet hur dom ska se ut.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #3 skrivet: 17 maj-10 kl 12:00 »
Tack för svar! Att sy sadlar?  ???  Hur ser en höne sadel ut? Vad krävs för material? Jag syr bara jag vet hur dom ska se ut.
prova söka på hönssadel, hönesadel här på alternativ, vet att det varit uppe i ett antal trådar förut..
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

chickadee

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 17 maj-10 kl 12:08 »
Här är länk till hur man syr en hönssadel själv

http://backtobasicliving.com/blog/make-a-chicken-saddle/

och här kan man skicka efter från Dorset England

http://www.flytesofancy.co.uk/chickenhouses/Poultry_Saddles.html

Jag har ingen aning om ifall just dessa modeller är bra eftersom jag aldrig använt sadlar till hönsen.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 17 maj-10 kl 12:10 »
Måste säga att det såg lätta ut att sy.
tack för bra tips,
ros till dig
Hedemorahöns

pirran09

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 17 maj-10 kl 14:13 »
Tack så mycket för all info. Nu ska mina fyra hönor få fina sadlar.
/ Pirran

Helen N

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 24 maj-10 kl 11:40 »
Hej,
Jag har samma problem, 6 hönor och en väldigt ivrig tupp lika med öma rygg.  Men hur funkar det med en sadel, så kan inte hönsen "bada" som vanligt i jorden eller??

Dela detta:

* Inloggade just nu

641 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser