Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fyrhjuling med skogskärra ./. Bondttraktor med D:o  (läst 13561 gånger)

Rexiam

Fyrhjuling med skogskärra ./. Bondttraktor med D:o
« skrivet: 15 maj-10 kl 22:58 »
Jag har lite skog och har efter alla stormar köpt en rätt sliten bondtraktor från mitten av -80 talet (fyrhjulsdriven med kedjor) med en ny skogskärra (hydraulisk gripklo med radiovinsch).

Eftersom i praktiken all slutavverkning sker med hjälp av professionella maskiner, har jag alltmer börjat betrakta mitt ekipage som alltför klumpigt, inte minst för att jag oundvikligen kör sönder rätt mycket när jag kör för egen räkning, t.ex. gallring, veduttag och uttag av vindfällen m.m.

Jag såg i dagarna en demo av en fyrhjuling med vidhängande skogskärra. Självfallet har den inte samma kapacitet som min skogskärra men den har å andra sidan en helt annan rörlighet.

Mina yrkesmässigt skogsinriktade kompisar dömer ut fyrhjulingen som en  leksak men jag är inte så säker på att de har rätt. Kapacitetsmässigt tror jag en fyrhjuling räcker för mina behov men jag är inte så imponerad av priset (ca 230' ex moms). Det är ju strängt taget mer än jag betalade för mitt nuvarande ekipage. 

Jag är inte heller säker på hållfastheten - vad händer efter några hundra timmars drift?

Några synpunkter? Jag är tacksam för all input.

« Senast ändrad: 15 maj-10 kl 23:27 av Rexiam »

Mårten Swärd

• Gäst
SV: Fyrhjuling med skogskärra ./. Bondttraktor med D:o
« Svar #1 skrivet: 15 maj-10 kl 23:17 »
Jag är ju långt ifrån någon ämnesexpert, mina funderingar är lite åt ditt håll och jag har det senaste året kollat lite på samma sak.

Att köpa ett helt nytt ATV-ekipage för en sådan summa pengar tror jag inte alls på. Jag tycker inte att det är försvarbart med en så stor investering på en så pass liten kapacitet. Dock tror jag det går att plocka ihop ett bra, hållbart ekipage för en betydligt lägre summa som kan vara ett bra alternativ till traktorn. När jag snokat runt bland ATV:er och pratat med folk så har jag fått höra att maskinerna från de välkända märkena är väldigt bra kvalitetsmässigt, men behöver alltså inte vara så rädd för att köpa en begagnad maskin. Och då kan man ju komma ned i 50-80 000 för själva ATV:n.
Griplastarvagnarna vet jag dock inte hur de brukar vara begagnade men jag antar att det är ungefär detsamma där om man köper ett välkänt märke.

Huggorm

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 15 maj-10 kl 23:30 »
Jag vet flera som fixar vedbehovet till sina gårdar med hjälp av fyrhjuling, och det är inga problem. Dom drar mer än man kan tro. Hur smidiga som helst, och otrolig framkomlighet.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 15 maj-10 kl 23:43 »
Jag köpte mig en äldre Yamaha (450 kubik) för ett tag sedan och än så länge är jag förbannat nöjd. Framkomligheten är enorm och det är otroligt smidigt i jämförelse med min gamla traktor.. :)

Nästa steg, om några år,  blir en griplastarvagn till den, vet dock inte om min maskin är för liten för det egentligen men jag kör ju inga större mängder så jag behöver ju inte köra maxlast. För min del blir det nog en Kellfri-vagn eller någon annan kines-vagn, c:a 35 000 tycker jag är ett maxtak för min egen del eftersom att det är så små mängder jag kör ut per år. Både vagn och maskin är ju relativt lätt-mekade prylar så jag tycker det är ett välavvägt beslut att landa på c:a 60 000 plus moms för hela ekipaget med det ändamål som jag ska ha det till i åtanke.

Rexiam

« Svar #4 skrivet: 15 maj-10 kl 23:50 »
Intressant. Det jag tittade på var Polaris ATV och Kranman-vagnar. Inget av märkena är väl i första hand kända som lågprisalternativ...

Det lutar alltmer åt att jag säljer traktorn och kärran och köper en fyrhjuling.

nordtravare

• Medelpad
« Svar #5 skrivet: 17 maj-10 kl 08:45 »
det sägs här att man inte skall ha mer än 400 kubik för att dom är för starka med tungt lass och knäcker drivlinan.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 17 maj-10 kl 08:58 »
Har läst lite om Kellfri:s lilla griplastarvagn och den verkar ju inte vara mkt att hänga ju julgranen.. Förvisso kan man ju stå ut med att behöva svetsa lite på en så pass billig maskin men avsaknaden av drivning är nog ett större problem, i.a.f. för mig som har en så pass liten ATV. Funderar nu lite på XYZ Tradings vagn, den är ju skapligt billig och har i princip all funktionalitet man skulle vilja ha. Den vagnen får nog bli mina drömmars mål som jag kan hoppas på inom några år.

Rexiam

« Svar #7 skrivet: 21 maj-10 kl 19:51 »
[quote avsaknaden av drivning är nog ett större problem, i.a.f. för mig som har en så pass liten ATV.
[/quote]

Jag tror man helt enkelt måste ha drivning på kärrans hjul, annars tror jag det är svårt att få det funka, eller vad säger ni?

Skytten

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 21 maj-10 kl 20:42 »
Hänger på hur mycket man tar ut, jag tog ut 120kbm för två år sen och då räckte en rullebör till väg, och moppe med släp för resten.

Gallring där betalningen var virket.

En investering på mer än virket, såg jag som mindre bra.

Jag hade valt en kompakttraktor med en vagn i prisklassen ca 110 lakan om jag höll på att dra ut stora mänder.

Skulle kunna ha annat bruk för traktorn också.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #9 skrivet: 22 maj-10 kl 05:31 »
Hej jag kör ved med en honda 500 fa ,Den är hydrostat driven som en traktor så det finns ingen drivrem som kan gå sönder ,Jag kapar veden i skogen och staplar veden i nimas transport boggi vagn ,Det går på ca 1.5 m3 .
Det blir inte mycket spår i skogen och jakt tornen är lätta o flytta.
Vildsvins åtlarna är smidiga att fylla och när man skjutit är det bara att hämta grisen .
Mvh Ola.

Brukspatronen

• Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
« Svar #10 skrivet: 22 maj-10 kl 08:32 »
Jag tycker också det skulle vara smidigt med en fyrhjuling men priserna avskräcker. Det känns väldigt svårmotiverat att köpa något för att underlätta vedhanteringen när man för samma summa skulle kunna köpa färdigkluven ved i decennier för samma summa. Ekipaget för 230k skulle ju banne mig räcka till ved för nästan hela min livslängd!  :o
Som det är nu så har jag mitt vedtag smidigt belägen högst ett par hundra meter från tomten så det får nog fortsatt bli handkraft och skottkärra för min del.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #11 skrivet: 26 maj-10 kl 21:02 »
Fyrhjulingar är stöldbegärliga. Har man en är det bara en tidsfråga tills den stjäls, måste låsas in, helst i någon järnbur som kräver svets för att forcera. Men även det visar sig inte hjälpa, iaf för de som har en exponerad gård.

Bättre och mer flexiblelt med en liten traktor i samma prisklass gissar jag.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #12 skrivet: 26 maj-10 kl 21:13 »
Jag har min fastlåst i garage golvet med godkänd kedja o lås,Det finns spår sändare att montera så att man slipper självrisken,Mvh

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #13 skrivet: 27 maj-10 kl 10:11 »
Vi hade en Vimek Minimaster 101 tidigare som vi var väldigt nöjda med. Den är ju storleken aningens större än en ATV men betydligt mer traktorlik på gott och ont. "Traktorn" är fyrhjulsdriven och vagnen kan köras med drift eller utan. Antar att den är mindre stöldbegärlig eftersom hipp-faktorn är obefintlig samt att den inte går snabbare än 28 km/h tror jag. Framkomligheten var dock superb! Väldigt lite spår kvar efter.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Tord_Lj

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 28 maj-10 kl 11:10 »
Hej

Har 6½ha besvärlig skog på Natura 2000 mark.
Använder en Land Rover med ATV vagn & enkel kran för att städa (vindfällen tex) samt ta ut veden.

Kör med lätt enkelaxlad vagn, flyttas med handkraft, för den 4WD LR drar den lätt genom blött & berg utan att det knappt blir några körskador.

Har provat med 4hjuling men alla stödben hela tiden och känns inte säkert alls. Nerför med lass och sten framför är läskigt.
4WD Traktor med kran vore fint men körskador, storleken, priset, reparationer avskräcker.
Priserna på 4hjulingar med vagn är också löjligt dyra.
Blir för mycket "byta skog mot diesel och ränte pengar", jag låter den hellre stå då.

Fast slänger någon en "hjulhäst" eller en "Skogis" efter mig så vore det perfekt...

Skytten

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 28 maj-10 kl 17:40 »
Teknik och redskap/maskiner/kapital ska anpassas efter vad man har att ta ut och får tillbaka.

Det finns en tendens att investera lite väl mycket, och inte lita på människans egen konstruktion och förmåga. Lättja kan minska överskottet!!!!!
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Rexiam

« Svar #16 skrivet: 28 maj-10 kl 20:10 »
Många kloka synpunkter. Det där med stöldbegärligheten har jag inte riktigt tänkt på men det är ju tydligen ett högst påtagligt problem med skubb som inte kan skilja på sitt och andras. Mycket löskert folk i omlopp. Bom på vägen kanske hjälper något.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 15 jun-10 kl 10:39 »
Fick hem nya skogskärran till ATV:n igår.. En kina-vagn men den verkade ganska rejäl i konstruktionen faktiskt. Återstår att se hur det är med svetsningen. Det sitter ett insatsflak på den nu, sitter fast med två sprintar i bakänden så det är enkelt att ta av/på.. Det gör även att flaket blir tippbart genom att man fäster vinschen i den. Ska montera dit elvinschen på kranen nu i veckan sedan ska jag ut och hämta in det sista som ligger kvar i skogen.

Priset var väldigt OK med tanke på vad man fick för det, 10 000 inkl. moms med frakt och en handvinsch.

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #18 skrivet: 15 jun-10 kl 20:07 »
Fin vagn,Var noga med att trycka i fett i axeln som håller boggin ,Bussningarna där brukar fort bli slitna på dom så hjulen lutar innåt mvh torparn 73

Jennydalby

• Jämtland
« Svar #19 skrivet: 15 jun-10 kl 20:20 »
www.arnlo.com
kan man hitta vagnar till fyrhjulinge  :P
finns alla möjliga utföranden.
Jag och min sambo bor i ytterocke i jämtland. vi driver ett krav/Ekologiskt lantbruk med mjölkkor. Har svensk gul anka ( genbank ), vaktlar och höns.

Dela detta:

* Inloggade just nu

470 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser