Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sen sådd, hur fan löser jag valletablering nu då..  (läst 3391 gånger)

louise

• Gäst
Sen sådd, hur fan löser jag valletablering nu då..
« skrivet: 13 maj-10 kl 23:27 »
jaoha, jag är lika sent ute att så som förra året, när min valletablering gick åt helvete.

jag sår havre + vall, och ev helsädesensilage sedan. Kan det funka ändå?

Förra året skördade jag havre iförsta vekcan i september, vallen är i år helt luckig och värdelös. Sådde sent då å ettåriga ogräs vräkte sig fram..

louise

• Gäst
SV: Sen sådd, hur fan löser jag valletablering nu då..
« Svar #1 skrivet: 13 maj-10 kl 23:32 »
Hm.. vad händer om jag skördar till ensilage före axgång? jag ska bara ha det till grisar, näringsinnehållet är inte så viktigt.

Om jag skördar tidigt hinner jag så vall i början av augusti.

För och emot modell 1 och 2?

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #2 skrivet: 13 maj-10 kl 23:44 »
Jag brukar så i slutet på maj, insådd+spannmål, ensilerar det sen. Det brukar inte vara nåt problem att etablera vallen. Låter som att det var ogräset som kvävde din vallsådd ifjol.
Jag hade satsat på ogräsbekämpa.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Vurre

« Svar #3 skrivet: 13 maj-10 kl 23:56 »
Valletablering är knepigt, men i år är allt så sent och det har varit så blött så jag tror inte att det gör nåt att du är sent ute. Det kan gå bra ändå, om du skyndar dig. Men du ska ha ner fröna omedelbart.

Sen sådd av vall skulle jag inte göra förrän i andra halvan av september, men jag bor i ett torrt klimat med en årsmedelnederbörd på ca 650 mm, så du har nog bättre förutsättningar.
snus? vad är priset på en pris?

Moëll i Trädet

• -
« Svar #4 skrivet: 14 maj-10 kl 00:02 »
Du har ju haft en tråd om det här för ett tag sen, läs om den. Jag fattar inte varför du ska krångla till det så för dej? Än är det väl inte sent? Så havren + vallfrö så fort som möjligt, titta på din gröda och skörda som grönfoder eller helsäd när ogräset börjar ta överhanden, sen kommer vallen så fint. Låt det inte gå fram till mogen havre för då hinner ogräset både kväva och fröa. Tummen ur nu och sätt igång!
"Kärleken är livets bäste vän"

louise

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 14 maj-10 kl 12:37 »
Sant jag har haft en tråd innan, men på nåt sätt kommer jag inte ihåg vad ni säger. Å jag får nya idéer hela tiden. Å jag vill bara inte att samma skit händer igen.

Om ingen skit kommer ivägen igen så borde jag få ner fröna före... måndag tisdag nånting.

Men jag provar väl med ensilage i år då, nån ny grej måste jag prova, för slöseri med dyrt vallfrö en gång till vill jag inte.

louise

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 14 maj-10 kl 12:43 »
ja och om du undrar varför det har dröjt så har jag grisar på åkrarna som varje år ska flyttas först, å det blir alltid en mycket längre procedur än jag tror. Där emellan ska diverse djur rymma, får klippas, kaniner akut avlivas osv osv. Men Nu är grisarna borta!

Dela detta:

* Inloggade just nu

465 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser