Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  när börja nyinflyttade äldre höns värpa?  (läst 2265 gånger)

dagdrömmare

• Letar gård på landet
    • Blekinge
    • pockeriks
när börja nyinflyttade äldre höns värpa?
« skrivet: 13 maj-10 kl 23:05 »
Vi köpte för 1.5vecka sedan 6st höns som alla är cirka ett år gammla. Det är 3st svarta bantam och 3st dvärg cochin.  Vi har fått fyra stycken ägg sen de  flyttade in. 3st från en vit höna och ett från en ljusbrun. De övriga hönorna är svarta och en mörkt brun. De borde väl värpa bruna ägg, eller?
Hur länge kan de dröja innan de övriga börjar värpa?

Jakobsson

SV: när börja nyinflyttade äldre höns värpa?
« Svar #1 skrivet: 13 maj-10 kl 23:10 »
Mina bantam lädder väldigt små vita ägg :)

//
Jakobssons fru

dagdrömmare

• Letar gård på landet
    • Blekinge
    • pockeriks
« Svar #2 skrivet: 13 maj-10 kl 23:22 »
Mina bantam lädder väldigt små vita ägg :)

//
Jakobssons fru

även om de är helt svarta? hönorna alltså? Jag trodde färgen på äggen var kopplad till färgen på hönan.

Nina K

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 13 maj-10 kl 23:48 »
Färgen på hönan säger inte vilken äggfärg de lägger ;) Hos mig så kan nyansen på äggen skilja något mellan vissa hönor som är av samma ras.

dagdrömmare

• Letar gård på landet
    • Blekinge
    • pockeriks
« Svar #4 skrivet: 14 maj-10 kl 08:29 »
men jag har läst det på flera ställen. Bland annat här http://www.svenskaagg.se/?p=10937&m=3401

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 14 maj-10 kl 08:46 »
Jo, värphybrider är framkorsade så att vita ger vita ägg och bruna ger bruna ägg, som jag förstått det (?), men rashöns är inte avlade på det sättet, och genetiskt hänger inte äggfärg och färg på fjäderdräkt ihop. Däremot har jag läst att färgen på öronskivan delvis kan hänga samman med färgen på äggen.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

dagdrömmare

• Letar gård på landet
    • Blekinge
    • pockeriks
« Svar #6 skrivet: 14 maj-10 kl 08:55 »
aha, men vet vi inte vem/vilka som värper.

Åter till första frågan. Borde de inte värpa mer nu eller tar det längre tid för dem att komma igång?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 14 maj-10 kl 08:58 »
Vad ger du dem för foder? Kanske får de för lite protein. Tänk också på att de behöver snäckskal, det går åt mycket kalk för att göra ett äggskal.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

dagdrömmare

• Letar gård på landet
    • Blekinge
    • pockeriks
« Svar #8 skrivet: 14 maj-10 kl 09:09 »
de får foder från lantmännen och extra krossade äggskal plus matrester och massa mask som dottern gräver upp till dem.
fodret var till unghöns då vi först skulle skaffat det men i affären sa de att det bara var snäckskal som behövde tillsättas för äldre höns.

de får som sagt inte snäckskal, utan äggskal. Vi tänkte åka ner till stranden nu i helgebn och plocka snäckor också. Har det någon betydelse om det är ägg eller snäckor?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #9 skrivet: 14 maj-10 kl 09:18 »
Det tar som regel ett par veckor för höns som har flyttat att komma igång att värpa.

Angående skalfärg så värper höns med vita öronskivor oftast vita ägg och höns med röda öronskivor oftast bruna ägg. Undantag finns exempelvis rasen Dorking som det pratas om i en av trådarna.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Jakobsson

« Svar #10 skrivet: 14 maj-10 kl 10:24 »
Då blir jag genast nyfiken på hur öronskivornas färg är på grönläggande raser?
 :P

//
Jakobssons fru

Ethna

• Stabo som blivit lantlolla ;-)
    • Skåne
« Svar #11 skrivet: 14 maj-10 kl 11:08 »
Dom har röda tror jag ::) ( måste ut och kolla Lukas,Sune, Ulla-bella och kvast hildas) :-[

Dela detta:

* Inloggade just nu

709 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser