Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avläggare på nyinköpta övervintrade samhällen ?  (läst 5963 gånger)

Betula_Pendula

• Lev inte för att arbeta, arbeta för att leva !
    • Dalarna
Avläggare på nyinköpta övervintrade samhällen ?
« skrivet: 13 maj-10 kl 21:47 »
Hej, får i dagarna hem mina två första övervintrade samhällen  :) och har såklart lite funderingar kring hur man enklast ökar bi massan maximalt om man inte önskar en droppe honung från samhällena i år...

Hittade denna film där man gör 10 samhällen av två övervintrade samhällen...

Fem avläggare från ett modersamhälle del 1

Vad tror ni, kan jag dela mina två samhällen som filmen visar till tio ?

Mina förutsättningar:

A: Två starka övervintrade samhällen Bukfast...

B: Ingen honungsskörd önskas utan maximal utökning av bimassan

C: Kommer nästa år byta drottningarna till parade Carnica drottningar ( Byta ras )

Kan jag göra som i filmen, finns det några hakar ?

Fråga två...

Förutom dessa två samhällen kommer minst fem starka avläggare senare i sommar 10 ramar LN var det sagt (ska konvertera till Dadant ), kan man dela dessa avläggare och göra två små av varje med fem ramar vardera ?

Om jag räknat rätt i filmen görs fem avläggare av ett modersamhälle med 20 ramar vilket ger 4 ramar per samhälle och som tänkt ovan blir det 5 ramar per liten avläggare om jag delar dessa i två...

Vad tror ni, återigen ingen honung önskas utan maximal bimassaökning...

En sista tanke...

Om man delar alla samhällen och avläggare enligt ovan blir det totalt 20 nya samhällen... Om något eller några inte tar sig som planerat så kan man alltid använda dessa samhällen till att vinterförstärka övriga samhällen...

Min önskan är att till nästa vår skall det vara ca 15 samhällen som jag kan dela igen och denna gång tillsätta parade Carnica drottningar till alla samhällen...

ALLA åsikter mottages tacksamt...

/ Jonas
Learn from yesterday, live for today, hope for tomorrow.
The important thing is not to stop questioning.
Albert Einstein (1879-1955)

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
SV: Avläggare på nyinköpta övervintrade samhällen ?
« Svar #1 skrivet: 13 maj-10 kl 22:18 »
hej,

jag har tänkt att 2 av mina samhällen ska bli till 10, dvs 8 nya. Jag har köpt/beställt parade drottningar... jag tror att detta kommer att hjälpa då man får bra många veckors försprång jämfört med att de dra upp en drottning själva. Jag har tänkt först göra en flygbiavläggare och sen dela den i tre och modersamhället i två. ( Kanske tvärtom beroende på mängd flygbin). Ingen honung förväntas av dessa samhällen i år. De ska utfodras istället.

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #2 skrivet: 13 maj-10 kl 22:41 »
Här är del 2

Fem avläggare från ett modersamhälle del 2

Här är del 3   
Fem avläggare från ett modersamhälle del 3

Tack  Betula_Pendula för att du har hittat och postat denna länk.
                                      mvh bart  :P
« Senast ändrad: 13 maj-10 kl 22:44 av MrBart »
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Edward.

• Gästrikland
« Svar #3 skrivet: 14 maj-10 kl 00:24 »
Man kan undra varför han inte letar efter de två drottningar ?
Tids brist ? är det någon som vet varför ?    mvh bart  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 14 maj-10 kl 10:36 »
Edward, det är därför han jobbar rationellt och satsar på sin biodling. Han skiter i gamla drottningarna av den orsaken att leta drottningar är så förbannat tidsödande. Varför leta efter gamla drottningen? vad skulle han i så fall göra med den? nypa den? Om hela avläggarbildningen tog ca 1 timme och han skall ha 100-tals kupor så har han att göra i veckor. Så varför då slösa veckor på att leta gamla drottningar. Bina klarar det själv och låter gamla damen gå planka när det behövs.

Till spontana forumdeltagare!

Många här har inte ens gått nybörjarkurser eller drottningodlings, tilläggsprogram och vidareutbildning.
Alltså mycket snack och lite verkstad! Man kan göra på många olika sätt och lyckas ibland, men hur lyckas men nästan varje gång år från år ... Man måste våga och vara initiativtagande själv, vara en hålligångare, ha en egen drivkraft, vara nyfiken och hålla på med något utvecklande med ett stort intresse.
En sak är säker! MAN BLIR INTE RIK PÅ BIODLING!! Detta måste man förstå.

Ett sätt är att växla med olika näringar. Satsa på näringsbiodling och alla program som SBR och HF nu anstår är till etablerade biodlare som vill växa (som Du och Jag). Det är ju därför vi är med på det tåget. Blandad verksamhet och binäringen kan ge ett gott år med rätt skötsel (RÄTT SKÖTSEL) ett bra tillskott i kassan.

Det kostar stora slantar att på kort tid starta upp en yrkesbiodling (hundra tusentals kronor). Det är omöjligt att både leva och expandera i utbyggnaden av biodlingen, så många våta drömmar har kroknat. Man måste ha en affärsplan, budgetera, se flera år frammåt och göra en satsning efter den. Spontaniteter blir ofta fel och omtag = fördyringar.
Man måste jobba som f*n och avsätta kapital och köpa rätt prylar till den typ av biodling man anser sig kunna utöva. Hur många tror du har hjälpt mig? Hur många tror du kommer att hjälpa dig? Jag lägger en del slantar under fem år plus byggnader (gård). Man måste ha plats att utvecklas på, godkända utrymmen och följa lagstiftningen framförallt inom livsmedelhanteringen. Hej & Hå ... bara att jobba på.

Filmerna på Youtube!

Det finns lite filmer på Youtube, sök på "BiodlingSWE" och kika gärna på lite om Stig Svensson och hans biodling. Men grunden till allt är UTBILDNING, har man inte den så går det inte. Det är därför det har tagit 30 år för somliga att nå the point. De första 20 åren var lärorika misstag, något som vi kan minska ner till några få år med ett och annat fel. Dagens biodling har alla möjligheter då kommunikation, organisationer, utbildningar, material och processer har utvecklats och är rationella om de används rationellt.

Detta kallas också 'Circle Split' och är i princip vanliga två-ramars avläggare med lite kontroll av dragbina som extra funktion. Två-ramars avläggare kräver lite längre sässong, man måste göra detta tidigt och ha bra väder. Egentligen måste de pysslas om mera än på filmen för att inte få 30%-40% bortfall (vinterdödlighet) i norr och lite lägre i söder.. Så 2-10 split är kanske inte helt sant om 1/3 av avläggarna dukar under. Fördelen med circel split är att man inte behöver flytta bort avläggarna för att behålla dragbin.

Det finns andra metoder på samma sätt som ger bättre gield. Om risken är att 30% vippar så varför inte då köra 3-ramars avläggare i stället och inte expandera lika hårt och ändå få ungefär lika många i slutändan.
« Senast ändrad: 15 maj-10 kl 20:33 av Sten-Åke Lindell »

Lars i skogen

« Svar #5 skrivet: 14 maj-10 kl 11:01 »
Man kan undra varför han inte letar efter de två drottningar ?
Tids brist ? är det någon som vet varför ?    mvh bart  :P

Jag undrar också det. Är inte risken stor att det är de tillsatta drottningarna kommer dödas (i de två avläggare som har drottning alltså), ett slöseri på 700kr (om en drottning är värd 350kr). Om det så skulle ta en timme att leta två drottningar är det väl värt det om man räknar timpeng iaf?
Dessutom vet man ju sen inte vilka drottningar man har, hur gammla de är och när de ska bytas härnäst. Har jag fel?

Eko-Trädgård

• Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #6 skrivet: 14 maj-10 kl 11:04 »

Många här har inte ens gått nybörjarkurser eller drottningodlings, tilläggsprogram och vidareutbildning.

vem syftar du på nu???
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com

Gep

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 14 maj-10 kl 12:32 »
Jag tolkar snacket om "kurser och utbildningar" i detta samanhanget
som " jag vet bäst, tyck som jag, framför inga andra åsikter".

Min tanke är att en fri diskussion är det bästa för allas utveckling
och trivsel. Det finns så många vägar att gå inom biodling så att
kurser kan bara ge en del av det man behöver.
Mentorer, erfarenhet och teori behövs allt i lagom doser.

Abigail

« Svar #8 skrivet: 14 maj-10 kl 12:38 »
I slutet på tredje filmen sägs det att det får inte finnas några kupor som inte delas i samma bigård. Jag undrar varför. Om man minskar flusteröppningarna mycket för att skydda mot röveri borde det väl gå? Det finns säkert någon anledning som jag inte begripit.

Abigail

« Svar #9 skrivet: 14 maj-10 kl 12:55 »
Citera
Alltså mycket snack och lite verkstad!

Här måste jag säga emot dig. Tycker att det är väldigt mycket verkstad här. En del kommer igång utan att ha gått en endaste kurs. Jag skulle tro att väldigt många här bara har gått en nybörjarkurs och det är full fart på verkstaden. Varför är du så föraktfull Sten-Åke? Här finns väl plats för alla att ställa frågor och tycka, inte bara för dem som har lyckats med storföretag och har många hundra samhällen och går med vinst (och dit hur ju inte ens du ännu)

Eko-Trädgård

• Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #10 skrivet: 14 maj-10 kl 13:18 »
I slutet på tredje filmen sägs det att det får inte finnas några kupor som inte delas i samma bigård. Jag undrar varför. Om man minskar flusteröppningarna mycket för att skydda mot röveri borde det väl gå? Det finns säkert någon anledning som jag inte begripit.

hej,

jag tror att det är nog för att en stark samhälle kommer att stjäla allt ifrån de svaga... om det hjälper att minska flusteröppningen vet jag inte.... till slut så dö alla bin i den svaga samhället i försvars syfte och den starka samhälle kan bara ta all mat.... eller???

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com

ersam

• -
« Svar #11 skrivet: 14 maj-10 kl 13:57 »
Om man nu upplever att någon har en otrevlig ton så behöver man inte bolla tillbaka. Alla har väl full rätt att säga vad man tycker utan att stämningen behöver skruvas upp.

Nej jag har inte gått kurs men lär mig av min fru som gick kursen och frågar och lyssnar här.

Jag väljer att vara "alternativ" biodlare med en del (dyrköpta) erfarenheter och stor nyfikenhet. Skulle jag däremot se detta som en del av min försörjning skulle jag nog arbetat på ett helt annat sätt!

Låt det vara högt i tak och trevlig stämning!

Betula_Pendula

• Dalarna
« Svar #12 skrivet: 14 maj-10 kl 14:11 »

Alltså mycket snack och lite verkstad!

Han syftar nog en del på mig som inte hunnit gått några kurser ännu. Började min nybörjarkurs för en vecka sedan, Tror den heter min första sommar som biodlare och ska vara är en praktisk kurs. (Har dock läst ett tiotal böcker under vintern om biodling och avel)

Jag uppfattar att Sten-Åke har en väldigt bestämd uppfattning av vad han personligen tycker är bra och mindre bra och han tillämpar om jag har förstått rätt gärna dom senaste rönen inom sin egen biodling och ser gärna upp till och hänvisar till dom som lyckats som biodlare och deras metoder... Men Sten-Åke är i sammanhanget också en glad amatör som många andra här inklusive mig med utbildning på hobbynivå. Sten-Åke har enligt vad jag kunnat läsa mig till på hans hemsida och här ett par hobbyutbildningar och inget mer, (Rätta mig gärna om jag har fel Sten-Åke eller har du gesällbrev eller Mästarbrev i biodling, i så fall ber jag om ursäkt...) Dom allra flesta som sysslar med biodling i sverige idag har denna typ av hobby utbildning och mer eller mindre mycket erfarenhet. Många har flera årtionden av erfarenhet vilket jag personligen respekterar djupt och jag tar gärna emot mycket tips och trix av dessa som man inte kan lära sig på en utbildning.

Sen verkar också Sten-Åke driva en ganska lönsam huvudverksamhet som han använder pengar ifrån för att bygga upp sin biodling, han har beviserligen köpt en hel del ny fin utrustning som han gärna berättar om och visar upp men han verkar glömma att alla inte kan lägga ner stora summor på sin biodling och det är betydligt lättare att bygga upp en verksamhet om man har pengar som man kan använda än att med små medel bygga upp en större verksamhet.

Sten-Åke om det fanns ett facit till hur man skall bedriva en rationell verksamhet så skulle alla göra enligt detta facit, det borde du veta som säger att du drivit eget företag hela livet, inovativitet och alternativa lösningar är det som är drivkraften i våran utveckling, inte att alla gör likadant !!

Och slutligen... Angående drottningarna i filmen...

Förmodligen eftersom han utryckligen säger att han vill öka bi massan maximalt så har han förmodligen inte några värdefulla drottningar i kupan utan standard som han odlat skälv och då är kostnaden för dessa betydligt mindre än fina drottningar från fina linjer som kanske till och med är stationsparade... Om man skall leta efter drottningarna eller ej har inget med om man är rationell eller inte i sin hantering utan hänger ihop med hur värdefulla drottningar som finns i samhällena...

Personligen kommer jag i år att leta reda på drottningarna och återanvända dom då jag inte har någon egen drottningodling och därmed sparar jag runt 600 kr för två drottningar och det blir bra timlön i år... Nästa år kommer samtliga drottningar bytas ut till parade Carnica så när jag gör avläggare då så kommer jag också att leta reda på drottningarna för att knipsa dom för att säkerställa att alla samhällen konverteras till Carnica och inget annat..

/ Jonas

Edward.

• Gästrikland
« Svar #13 skrivet: 14 maj-10 kl 14:21 »
Ja man får utgå ifrån att han drar upp egna drottningar och har överskott på dessa. Det går inte att göra så om man köper in finna avels drottningar för 350kr + . Blir det slagsmål så kan gammal drottning gå segrade ur.

Jag tror att alla nya bi odlare får tag i någon kalkyl och räknar bara på inkomsterna
Fan det här blir som att tälja guld/honung med SMÖR KNIV eller var det kupp kniven ! ?

Man får skruva ner sina förväntningar . Man behöver några år på sig att växa in i rollen som bi odlare.
Lära sig se skillnaden på samhällen. Det är stor skillnad att ta hand om ett par avläggare än att ta hand om en hel bi gård.
20 000 bin kan man handskas med utan större kunskaper men om du har 12 kupor och 1 000 000 bin är det faktisk lite skillnad

Sen tycker det är nästan ett krav att man borde gå på ett bi odlings kurs för att ta del av lagar regler sunt bihållning + att man ska ha grundläggande kunskaper om de olika sjukdomar som kan förekomma.
  DET ÄR LIVS MEDEL VI HÅLLER PÅ MED ! 
                             mvh bart  :P          alias"edward"  :P
« Senast ändrad: 14 maj-10 kl 14:37 av BART-EDWARD »

Edward.

• Gästrikland
« Svar #14 skrivet: 14 maj-10 kl 14:32 »
Om man har tre biodlare i ett rum så har de minst fem åsikter !  ;)

>:D Kan en bi odlare bli osams med sig själv ?  >:D

o:)  (:) Nu ska vi leka snällt i sand lådan  (:)  o:)

för i slut ändan är sanningen någonstans i mitten  ;)
                                                             mvh bart-edward  :P
« Senast ändrad: 14 maj-10 kl 14:38 av BART-EDWARD »

Betula_Pendula

• Dalarna
« Svar #15 skrivet: 14 maj-10 kl 14:48 »
Om man har  3  bi odlare i ett rum så har de minst 4 åsikter !  ;)

>:D Kan en bi odlare bli osams med sig själv ?  >:D

o:)  (:) Nu ska vi leka snällt i sand lådan  (:)  o:)

för i slut ändan är sanningen någonstans i mitten  ;)
                                                             mvh bart-edward  :P

Helt riktigt !!

Om pekpinnarna kunde försvinna och alla skulle kunna skriva sina egna åsikter och ideer utan att riskera att bli sågad vid fotknölarna och ni med mera erfarenhet kommer med konstruktiv kritik skulle samtalsklimatet vara bättre !

Personligen har jag fått mycket bra konstruktiv kritik på i princip alla mina funderingar som ny inom biodling med 1000 frågor och åter 1000 frågor...

Varför skall det vara så svårt att formulera typ: Jag håller inte riktigt med dig, jag tänker så här i denna fråga, kanske något som du kan fundera på ?

Forumet heter ALTERNATIV inte Facit för Biodling och alla borde tänka på det inklusive jag själv !!

/ Jonas

Edward.

• Gästrikland
« Svar #16 skrivet: 14 maj-10 kl 14:55 »
Varför skall det vara så svårt att formulera typ: Jag håller inte riktigt med dig, jag tänker så här i denna fråga, kanske något som du kan fundera på ?Forumet heter ALTERNATIV inte Facit för Biodling och alla borde tänka på det inklusive jag själv !!/ Jonas

;) Ja + några fler  ;)            även bart-edward  :P

;D  letar efter den där första sten .   .   vart tog den vägen ..     ;D

Sanntos

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 14 maj-10 kl 16:04 »
Det är lätt att glömma det jag kallar faktorerna, dvs det som påverkar vilket det rätta svaret är, en skenbart enkel fråga kan ha helt olika svar beroende på dessa omständigheter, och oftast tar vi dessa för givna, utan att egentligen veta. Och jag är övertygad om att detta är en viktig anledning till de ibland lite animerade diskussionerna.

micke_osd

• Livet är inte alltid vad det ser ut att vara...
    • Jämtland
« Svar #18 skrivet: 14 maj-10 kl 16:43 »
Helt riktigt !!

Om pekpinnarna kunde försvinna och alla skulle kunna skriva sina egna åsikter och ideer utan att riskera att bli sågad vid fotknölarna och ni med mera erfarenhet kommer med konstruktiv kritik skulle samtalsklimatet vara bättre !

Personligen har jag fått mycket bra konstruktiv kritik på i princip alla mina funderingar som ny inom biodling med 1000 frågor och åter 1000 frågor...

Varför skall det vara så svårt att formulera typ: Jag håller inte riktigt med dig, jag tänker så här i denna fråga, kanske något som du kan fundera på ?

Forumet heter ALTERNATIV inte Facit för Biodling och alla borde tänka på det inklusive jag själv !!

/ Jonas

Äntligen...
Invintrade och klara, burkat klart i kartong.

Lars i skogen

« Svar #19 skrivet: 14 maj-10 kl 18:53 »
Och slutligen... Angående drottningarna i filmen...

Förmodligen eftersom han utryckligen säger att han vill öka bi massan maximalt så har han förmodligen inte några värdefulla drottningar i kupan utan standard som han odlat skälv och då är kostnaden för dessa betydligt mindre än fina drottningar från fina linjer som kanske till och med är stationsparade... Om man skall leta efter drottningarna eller ej har inget med om man är rationell eller inte i sin hantering utan hänger ihop med hur värdefulla drottningar som finns i samhällena...

Ja som Edward skriver är ju risken stor att det blir den tillsatta drottningen som ryker. Sen om han ska ha denna biråd som en produktionsbigård nästa år är det en klar fördel att alla drottningar är lika gamla.
Jag skulle inte göra så som i filmen, men jag har kanske missat nått =)

Dela detta:

* Inloggade just nu

616 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser