Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tuppar & Kalkben  (läst 1316 gånger)

Hylletorp

• Närke
    • Hylletorp gård
Tuppar & Kalkben
« skrivet: 13 maj-10 kl 13:24 »
Hej!!
Behöver lite hjälp ang valet av tupp uppfödare och hur kalkben smittar.

Har 5 fina lanthöns här hemma men behöver en tupp. Kalkben verkar väldigt vanligt så nu undrar jag hur man väljer tupp kontra kalkben. Har läst mig till att kalkben inte smittar mer än från höna till kyckling.

Jag har hittat tre genbanker med tuppar runt året som har till salu just nu. Men hur skulle ni välja och hur.

Uppfödare 1- inga kalkben, men tuppen är släkt med hönorna.
Uppfödare 2- Får alltid kalkben på sina djur när de är runt året.
Uppfödare 3- Har kalkben inom besättningen.

Är kalkben något som man får leva med eller hur väljer man??
Magpieankor, Bohuslän dals svarthöna, GSV Leghorn, Eksjöhöns, Bronsekalkon, Afrikanska Pärlhöns, Skrattduvor, Guldfasan, Jumbovaktlar, Gotlandskaniner, Mellerudskaniner, Fransk vädur, Hundar, Katter, Marsvin.

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: Tuppar & Kalkben
« Svar #1 skrivet: 13 maj-10 kl 13:36 »
Kalkben orsakas av ett kvalster och smittar både via direktkontakt och indirekt. Det alltså inte så att det bara smittar från höna till kyckling.

Enklaste och bästa sättet att undvika att få in kalkben och en lång, lång rad andra sjukdomar är att köpa ägg och lägga under en höna eller kläcka i kläckare.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
H
« Svar #2 skrivet: 13 maj-10 kl 14:55 »
Dock så verkar det handla om genbank nu (?), och då får man väll inte kläcka fram genom avelsägg? :/
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Tuppar & Kalkben
« Svar #3 skrivet: 13 maj-10 kl 18:21 »
Kalkben/benkvalster går ju att behandla! Det finns många trådar i ämnet, sökfunktionen funkar. (I trådarna luftas x antal huskurer...eller alternativet Tenutexsalva från Apoteket, som jag själv har använt med stor framgång.)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Dela detta:

* Inloggade just nu

676 gäster, 3 användare (1 dolda)
junneboy, Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser