Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tilläggsisolering med träfiberskivor, prisjämförelse mm  (läst 9515 gånger)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Hej,

jag ska tilläggsisolera (snarare isolera, det saknas isolering i halva taket. Jag har valt Vital träfiberisolering, www.vitalfinland.fi och ska handla på Bauhaus. Jag söker efter fler varuhus som säljer denna produkt, gärna billigare än bauhaus, så att jag ka n utnyttja prisgarantin. Tacksam för hjälp med tips på företag som säljer denna produkt, och vad det kostar där.

Jag ska även köpa oljehärdad board, till luftspalten, och söker även här efter billigare alternativ. Tror ni att det funkar med vanlig board, inte oljehärdad? Verkar vara halva priset på den, och det går ju åt några stycken...

Tacksam på tips, både på konstruktionen och på hur jag kan hitta lägsta pris, med hyfsad kvalitet. Jag ska även tilläggsisolera en del väggar, efterhand som renoveringen går framåt. Tips mottages gärna där också.

Pga gammalt litet hus kan jag inte dimensionera upp isoleringen hur mycket som helst, har valt 120 mm isolering i vägg och 120 + 70 mm i tak. Nu när jag läser på vitals hemsida rekommenderar de att man gör en konstruktion med luftspalt, träfiberplatta 25 mm (jag har tänkt 45 mm luftspalt istället för 100 och 3,2 mm masonit istället för 25 mm, kan det ge problem?) isolering i två lager (125+150, det får inte jag plats med, det blir 120 + 70), lufttät papp (här har jag tänkt använda tillverkarens papp, om den inte är mycket dyrare än vanlig förhydningspapp), sedan 50 mm isolering (den hade jag inte tänkt ha, jag tänkte ha panelen direkt efter pappen. Är det bättre att ha mina 70 mm isolering utanför pappen? Vad är anledningen till att man har isolering utanför pappen?). Det är besvärligt att ha isoleringen horisontellt, eftersom jag tänkt återanvända den befintliga panelen, som är horisontell. Bäst vore såklart att ha isolering både vertikalt och horisontellt, men då förlorar jag mycket yta i det redan lilla rummet, eftersom jag då måste bygga på med ytterligare reglar. Men kanske gör det så mycket skillnad så att jag ska välja det i alla fall? Då kan jag öka på isoleringen med de där 50 mm, och sätta 120 mm isolering vertikalt, 70 mm isolering horisontellt, och sedan 50 mm isolering vertikalt, följt av panel, horisontellt.

Denna isolering är betydligt dyrare än typ gullfiber, men jag har ett gammalt otätt hus, och vill ha en isolering som andas, det kommer inte att gå att göra huset ångtätt, och då kommer det att bli mögel någonstans om man försöker täta så mycket som det går, eftersom ångtrycket blir högt där det blir glapp. Ingen diskussion om ångtätt eller inte i denna tråden tack, utan bara hjälp för att göra min diffusionsöppna isolering så kostnadseffektiv som möjligt på kort och lång sikt.

Tacksam för snabb hjälp!
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: Tilläggsisolering med träfiberskivor, prisjämförelse mm
« Svar #1 skrivet: 13 maj-10 kl 09:02 »
Det finns ingen anledning att använda dyr oljehärdad board till luftspalten. Snarast är det sämre eftersom du vill ha en isolering som andas, dvs inte är ångtät.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 13 maj-10 kl 09:17 »
Ok, tack, då tar jag den vanliga masoniten. Kan det finnas någon anledning att ta en tjockare masonit? cc är ungefär 95 cm, och masoniten är ju bara till för att inte isoleringen ska vecka sig och täppa igen luftspalten. Den ska ju bara bära sin egen vikt. Jag tycker att 3,2 mm borde räcka.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #3 skrivet: 13 maj-10 kl 11:29 »
Det räcker gott med vanlig 3,2 mm masonit. Se bara till att du får "masonit" av bra kvalitet från någon känd tillverkare, det finns ju en del märkeslösa träfiberplattor som drar åt sig fukt som tvättsvampar och inte är mycket hållbarare än papp.

När det gäller prisgarantier och sånt, så fyller de ingen funktion i praktiken. Varuhuskedjor som lämnar prisgaranti på en viss produkt brukar se till att avtala med sina leverantörer om att exakt samma produkt inte säljs till någon annan kedja i samma land, så om du hittar samma isolering någon annanstans än hos Bauhaus finns det säkert någon liten detaljskillnad - annan förpackningsstorlek eller något sånt.

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #4 skrivet: 14 maj-10 kl 09:12 »
Problemet med stort cc-avstånd och masoniten i luftspalten är att det verkligen gäller att man får sträck på den så den inte hänger ner och tar plats från isoleringens utrymme. Men det är inget större problem. Men jag som har väldigt lite isolering i taket (10cm) märkte av det på vissa ställen :)

45mm luftspalt känns onödigt slöseri med plats när du har så ont om den. Jag brukar nöja mig med 20mm. Bra att släng in en distans på mitten också pga cc95 mellan reglarna så du inte trycker upp masoniten med isoleringen sen så det blir tätt där. :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 14 maj-10 kl 09:20 »
Tack för tips!

Jag funderade på att sätta distans på mitten också, svårigheten är att jag skulle försöka få tjockleken på takstolarna, minus luftspalten, att bli exakt 120 mm (nåja, nästan exakt) för att underlätta för nästa lager isolering, ska bygga på takstolarna med en tunnare regel som är 70 mm tjock för att passa med andra lagret isolering. Kanske är det bättre att låta luftspalten vara tunnare, och sedan låta påbyggnaden av takstolarna också vara tunnare, men då blir det ett "hörn" i yttre delen av inre isoleringen...

Sätterbron

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 15 maj-10 kl 08:46 »
Hejsan.
Skall du byta yttertak? Isådant fall kan du ju tilläggsisolera åt det hållet. Om masonit så är den inte så formstyv vilket innebär att det kan svacka mellan takstolarna vilket gör att isoleringen pressas ihop med sämre isolervärde som följd. Vad gäller isolering innanför pappen så blir det ett perfekt ställe att dra elledningar i så att man inte behöver göra hål i pappen.  Lycka till.
Bor i hus mitt i skogen, make, tre barn. Hedemorahöns, Helsingefår och bonnkatter.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 15 maj-10 kl 09:36 »
Nej jag ska absolut inte byta yttertak, dels är taket i gott skick, dels är det för dyrt, dels ändras proportionerna om man tilläggsisolerar på utsidan. Jag ska isolera mellan takstolarna i ett rum som tidigare varit väldigt dåligt isolerat, och som täcker halva huset ungefär. I vintras kunde man tydligt se att snön smälte på nolltid på den delen av taket, rejäl värmeförlust blev det, och såväl onödigt dyr uppvärmningskostnad som kallt och dragigt inomhus.

Jag funderar på att sätta distanser på mitten av masonitskivan, problemet är att avståndet är lite ojämnt och att de spontade takbrädorna som yttertaket (rombformade eternitplattor) ligger på är ganska tunt, så det gäller att använda rätt dimension på skruv, annars kan det där dyra bytet av yttertak bli nödvändigt...

Aha, det borde jag förstått, det är pga elen som man gör så. Jag klurade ändå på den lösningen, men det är kort om pengar här. Jag hade tänkt att dra elen i ett tunt lager, typ 2-2,5 cm utanför pappen och innan innertaket, men utan isolering. Kanske bäst att sätta isolering där i alla fall, och kosta på sig att låta det ta upp 5 cm istället för 2. Men det kommer att kosta typ 3500 till, isolering är jättedyrt. Undra hur lång tid det tar att tjäna in de extra 3500? Antagligen jättelänge det är de andra lagren, plus vindpapp och masonit som gör skillnaden.

Ljung

« Svar #8 skrivet: 08 jun-10 kl 12:46 »
Jag har just fått prislistor från Thermocell. De är stora på lösull men har oxo skivor, Feelingwood kallar de dom; 69:- f 5 cm, 129 f 10 cm. Det fanns en storlek däremellan oxo. Vad har du f priset från Bauhaus?

Det är så jäkla svårt att få fram information om de här materialen. Thermocell har tillsatt ngn sorts plastsläkting i sina skivor tror jag. Vad använder den finska tillverkaren förutom trä?

Har läst att det går bra att lägga detta utan luftspalt (mot yttertak iaf, vet inte hur det funkar i resten av huset). Då sparar man in på plywooden o vinner ytterligare isoleringsutrymme.

Dela detta:

* Inloggade just nu

740 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser