Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Anlägga grusyta?  (läst 19374 gånger)

Jennyt

• Västergötland
Anlägga grusyta?
« skrivet: 12 maj-10 kl 19:51 »
Hej!

Hoppas nu att jag lagt detta ämne under rätt rubrik......

Jag har tänkt att anlägga en grus/ sandplan där det nu är befintlig gräsmatta...... detta vill jag självklart göra med minsta möjliga ansträngning ::)

Min avsikt är att jag i ytskiktet ska använda 0/5 grus..... så att ytan blir hård, men går lätt att kratta eller harva...... beroende på hur jag kommer att ogräsbekämpa....förhoppningen är att kunna ha en liten pinnharv bakom gräsklippar´n....

Vad är era erfarenheter av grusytor? Vilka grusytor är mest lättskötta? Ska jag använda annat toppmaterial?  Hur skulle ni göra vid anläggning?

Ja..... frågorna är många och jag hoppas på att ni har en stund över att lägga ut texten :-*

Tack på förhand. Jennyt
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Anlägga grusyta?
« Svar #1 skrivet: 12 maj-10 kl 20:05 »
Om den tänkta grusytan ligger i anslutning till huset skulle jag toppa med 8-16 eller så, då slipper man dra in sand i huset.
En bekant till mej har ett gammalt rivstål från en väghyvel (1m långt) som han satt en dragstång på bakom åkklipparen, funkar bra till att släta till gården och riva upp ev ogräs.

Anläggandet överlåter jag åt nån mer kunnig att tipsa om.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 12 maj-10 kl 20:20 »
Hmmmm....... sant...... sand in i huset är inget vidare..... 8/16 är vad vi har på gårdsplanen idag...... men vi tycker att det är ganska svårskött..... det är iofs en gammal gårdsplan och grässvålen är massiv under topplagret...... och om vi harvar/krattar i det idag så blandar det sig med 0/40´n under och det är INTE läckert.

Den specifika yta jag nu tänkt åtgärda ligger dock en bit från huset...... men i förlängningen ska vi åtgärda även gårdsplanen.......
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 12 maj-10 kl 20:40 »
Det finns något som jag tror kallas herrgårdsgrus, som finns med ändrat ph, så att ogräs inte trivs. Såg det på ett danskt tv-program, vet inte om det finns i Sverige.

Tyvärr är min erfarenhet att allting kräver en arbetsinsats, antingen gör man ett grundligt arbete när man nyanlägger, eller så får man göra mycket underhållsarbete varje år i framtiden... Vilket man väljer är upp till var och en, och alla projekt har sina för och nackdelar med de olika valen. Det är ju även en kostnadsfråga.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 12 maj-10 kl 20:45 »
Hur hade du gjort då Ieenilorac?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 12 maj-10 kl 21:06 »
Jag hade valt att gräva bor matjordslagret, brukar vara ca 20-30 cm, och är guld värt att ha till rabatter eller trädgårdsland.

På botten lägger man markduk, snåla inte för mycket på den, det är det som gör att det håller bra.

Sedan grövre grus/makadam, som ska packas med vibrator.

Sedan herrgårdsgrus, om sådant finns att få tag på, eller vanligt 8-16 grus. Sedan packa den också.

Längs kanterna lägger man gärna en rad plattor av valfri typ, läggs i sättsand ovanpå makadamen, gärna ca 1 cm lägre än omgivande gräs, så att det blir lätt att sköta kanterna med den vanliga gräsklipparen.

Denna lösning är dyr och arbetskrävande, men kräver minimalt med underhåll och håller i minst 50 år.

Vill man ha en billigare lösning, på en yta som inte slits så mycket, kan man bara gräva bort 10 cm, lägga på markduk, och lägga på 8-16 grus, helst vibrera, annars stampa och vattna ner gruset så att det blir jämnt och stabilt. Gärna stenkant runt denna lösning också.

Markduken är det som gör att gruset inte försvinner ner i jorden, vilket på sikt gör att ytan sjunker och att det växer mycket ogräs.

Jag har flera områden på min ganska nyköpta tomt som jag vill göra så här med, framför allt gångar mellan mina perennrabatter. Jag väljer att låta bli att göra dem tills att jag har råd att göra det bra, att göra något dåligt och sedan betala en gång till för att göra det bra har jag inte råd med.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 12 maj-10 kl 21:13 »
jag grävde bort 50-100cm av ytan.. byggde upp med 0-140sten... markduk sen makadam och sen 8-16grus allt ogräs rycks bort så fort det syns på våren... har hållt sig fint i 4år nu...
Fjäderfän och kaniner

Temeriaire

• Småland
« Svar #7 skrivet: 12 maj-10 kl 21:21 »
Oavsett hur man gör med markduk och grus så kommer det ogräs förr eller senare, eftersom det frösås. Och det hamnar alltid bog mycket löv och annat bôs i gruset för att det ska finnas att gro i. så ogräsrensandet kommer man inte undan... :-\

grimbart

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 12 maj-10 kl 21:22 »
nä ogräset slipper man ej.. därför plockas de få strån som dyker upp...
Fjäderfän och kaniner

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #9 skrivet: 12 maj-10 kl 21:27 »
Jo, men frösått ogräs hackar man bort med ett ogräsjärn på ingen tid, och de orkar bara växa upp en gång, om man får upp etablerat rotogräs, då orkar det komma igen många gånger på en säsong.

Och med väldränerad grusyta växer ogräset dåligt. Man måste självklart se till att minimera mängden organiskt material som tillförs, löv ska krattas bort så fort och noga som möjligt. Ogräsrens, det lilla som blir, ska samlas upp ock läggas på komposten.

Och som sagt, det finns grus med ändrat ph-värde, som gör att ogräs trivs extra dåligt, åtminstone i Danmark.

grimbart

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 12 maj-10 kl 21:29 »
ogräset är inte det värsta..granbarren är jobbigare att plocka för hand ::)
Fjäderfän och kaniner

Jennyt

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 12 maj-10 kl 21:31 »
Hur hade du gjort Temeriarie?

Temeriaire

• Småland
« Svar #12 skrivet: 12 maj-10 kl 21:45 »
Eftersom jag är lite småsnål och inte så superpetig så hade jag nog grävt ur matjorden och sedan fyllt med harpat grus toppat med 8-16. Kan vara att Makadamet så småningom trampas ner i gruset, men jag kan leva med att fylla på var 5-10 år...

Jennyt

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 12 maj-10 kl 21:54 »
...... anledningen till att jag från början börjat fundera på en yta med 0/5 är att det är sånna ytor de har såfort jag kommer till någon offentlig park..... typ gångarna på Botan, i Trädgårdsföreningen och liknande ........ det har gjort att jag utgått ifrån att dessa ytor bör vara relativt lätta att underhålla i förhållande till anläggningskostnad.......

Vad är era tankar om detta?

Temeriaire

• Småland
« Svar #14 skrivet: 12 maj-10 kl 22:13 »
Det ligger nåt i det...

Dela detta:

* Inloggade just nu

605 gäster, 1 användare
Emil Söderberg

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser