Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  HJÄLP! Behöver jag hjälpa ankungarna ur äggen?  (läst 7064 gånger)

Bos Maria

• Livet är allt för kort för att slarvas bort!
    • Dalarna
HJÄLP! Behöver jag hjälpa ankungarna ur äggen?
« skrivet: 11 maj-10 kl 23:04 »
För att göra en lång historia kort.. Jag har 4 ankägg som ruvats av en höna Kläckningen var planerad till igår eller idag. Hon klev dessvärre av äggen för tre dagar sedan, men har legat då och då på dem då jag lyft tillbaka henne. Igår var det dock helkört och hönan ville inte ligga på äggen, som verkade varit kalla flera timmar innan jag kom hem från jobbet. Men igår eftermiddag började en annan höna ruva dem (jag hade låtit dem ligga kvar utifall att). Jag tänkte då att hon fick ligga på de "döda" äggen tills jag kunde försöka med en ny omgång ankägg. MEN... nu när jag var ner till henne och tänkte låna ett ägg för att lysa det så pickade det inuti. Jag blev så till mig att jag inte riktigt vet vad jag ska göra. Det jag oroar mig för nu är att jag inte fuktat äggen på tre dagar.. Ska jag fukta dem nu för att göra det lättare för ällingarna? Eller kommer de att ha det svårt att ta sig ut så att jag får lov att hjälpa dem? Vill ju att de ska klara sig..
Hoppas någon kan ge mig något råd..
Djurälskare med djur  hemma och på jobbet. Sedan så har jag ju också en underbar make och två busiga barn :)

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
SV: HJÄLP! Behöver jag hjälpa ankungarna ur äggen?
« Svar #1 skrivet: 11 maj-10 kl 23:10 »
Jag har varit med om samma sak för flera år sedan, jag men de slutade ruva mycket tidigare......     jag hade äggen inne under en lampa men hade en handuk över äggen så inte äggen skulle bli för varma, jag fuktade lite med trasa och  ljummet vatten. Du hör ju hur det pickar så det är ju på gång  :D    Jag skulle iaf ta in dem i värmen om ingen ruvar på dem    Lycka till!

Bos Maria

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 11 maj-10 kl 23:19 »
Jag har varit med om samma sak för flera år sedan, jag men de slutade ruva mycket tidigare......     jag hade äggen inne under en lampa men hade en handuk över äggen så inte äggen skulle bli för varma, jag fuktade lite med trasa och  ljummet vatten. Du hör ju hur det pickar så det är ju på gång  :D    Jag skulle iaf ta in dem i värmen om ingen ruvar på dem    Lycka till!
De har varit inne sedan en vecka eftersom jag fick skatproblem, vågade inte ta någon risk. Hönan som klev på äggen igår ligger bestämt kvar, men jag lyckades i alla fall fukta äggen och är säker på att 2 lever. Kollräknade igen och insåg att det även är möjligt med kläckning imorgon.. Men jag hörde någon stans att ällingar kunde få det svårt att ta sig ut om äggen inte fuktats 2 ggr per dag de sista 10 dagarna.. Har sprayat de 8 första av de sista dagarna men det skulle varit 11 nu egentligen. Funderar om skalet är för torrt och starkt.
Djurälskare med djur  hemma och på jobbet. Sedan så har jag ju också en underbar make och två busiga barn :)

Bos Maria

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 12 maj-10 kl 02:10 »
Var ner till hönan en sväng till och fuktade äggen en andra gång. Nu var det liv i tre av fyra ägg  :D Men jag kan nog inte göra något mer än att låta mamma höna göra sitt bästa med sina fosterägg och så håller jag tummarna i sömnen..  :)

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #4 skrivet: 12 maj-10 kl 07:32 »
hej,

jag hade samma problem fast med maskinruvade ägg. Det pep och blev hål i ägget men ällingen tog sig inte ut själv. efter 2 dagar hjälpte jag till och nu har jag tre fina löpankor. Äggskalet kändes väldigt tjock och ällingen hade stora problem. Det är viktigt att hjälpen är sista utvägen och att blodomloppet har upphört i hinnan.

mvh

JOnathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Bos Maria

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 12 maj-10 kl 09:54 »
hej,

jag hade samma problem fast med maskinruvade ägg. Det pep och blev hål i ägget men ällingen tog sig inte ut själv. efter 2 dagar hjälpte jag till och nu har jag tre fina löpankor. Äggskalet kändes väldigt tjock och ällingen hade stora problem. Det är viktigt att hjälpen är sista utvägen och att blodomloppet har upphört i hinnan.

mvh

JOnathan

Ok, det var intressant.. Det började pipa i äggen igår någon gång så jag antar att jag ska ge dem den här dagen med innan jag gör något. Men hur vet jag att blodomloppet upphört? Och är det ok att hjälpa till bara de själva pickat första hålet?
Jag fuktade äggen imorse igen och då tror jag faktiskt att det var liv och rörelse i alla fyra äggen..

Tack för alla tips jag kan få, det gör att man blir lite mindre hispig :)

bea

« Svar #6 skrivet: 12 maj-10 kl 10:06 »
Lite off topic....men jag har precis laggt ankägg under höna.
När ska man börja fukta äggen ,hur går man tillväga, och hur offta ska man fukta dom?

Bos Maria

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 12 maj-10 kl 10:25 »
Lite off topic....men jag har precis laggt ankägg under höna.
När ska man börja fukta äggen ,hur går man tillväga, och hur offta ska man fukta dom?

Jag har läst att man i alla fall ska fukta dem morgon och kväll de sista 10 dagarna innan kläckning. Blomspruta funkar bra eller fuktig trasa. Jag tror inte det skadar att fukta äggen fler dagar än 10, snarare borde det vara bättre eftersom äggen i normala fall skulle fuktats av sin nybadade ankmamma när hon kliver på äggen. Men det här är ju första gången jag låter en av mina dvärghönor ruva fram pekingankor, så jag får återkomma med hur det funkade :)

Lycka till!

Eko-Trädgård

• Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #8 skrivet: 12 maj-10 kl 12:08 »
hej,

du er på en gång om blodomloppet finns kvar då det kommer blod när du öppnar skalet.... i så fall låt de vara några timmar till...

lycka till

jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #9 skrivet: 12 maj-10 kl 12:23 »
Är de starka nog att leva så klarar de själv att ta sig ur ägget. De ligger ca 48 timmar från det att det har gjort första hålet tills de börjar hacka sig ut på allvar. Att försöka "hjälpa" dem ur skalet skadar mer än hjälper.

Bos Maria

• Dalarna
« Svar #10 skrivet: 12 maj-10 kl 12:36 »
Är de starka nog att leva så klarar de själv att ta sig ur ägget. De ligger ca 48 timmar från det att det har gjort första hålet tills de börjar hacka sig ut på allvar. Att försöka "hjälpa" dem ur skalet skadar mer än hjälper.

Aha.. Anledningen till att jag tror att de kan behöva hjälp ut är inte att de skulle vara svaga, utan att jag inte har fuktat äggen ordentligt. Fukten lär ju spela roll på hur svårgenomträngligt skalet är, eller ??? Någon som har en aning om hur lång tid det ungefär brukar ta från de att de piper och hackar inuti ägget tills att de gör första hålet?

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #11 skrivet: 13 maj-10 kl 00:05 »
Är de naturruvade så kommer de ut om de ska ut. Det är bara i maskin som man behöver doppa äggen. Hönorna svettas och fuktar på så sätt äggen lite grann.

Man ska aldrig hjälpa nåt ur ett ägg.

Det allra bästa är att låta ankorna själv ruva, gör de inte det är det bättre att lägga äggen i en kläckare än under en höna.

Bos Maria

• Dalarna
« Svar #12 skrivet: 13 maj-10 kl 01:28 »
Är de naturruvade så kommer de ut om de ska ut. Det är bara i maskin som man behöver doppa äggen. Hönorna svettas och fuktar på så sätt äggen lite grann.

Man ska aldrig hjälpa nåt ur ett ägg.

Det allra bästa är att låta ankorna själv ruva, gör de inte det är det bättre att lägga äggen i en kläckare än under en höna.
Ok, visste inte att höns svettades så pass, det var intressant.
Att blanda sig i så lite som möjligt och låta naturen sköta det lär nog vara det bästa ja.
Tänkte att det var bättre att ällingarna fick en fostermor än att kläckas i kläckare. Mina höns vill så gärna ruva hela tiden och då tänkte jag att en av dem lika gärna kunde få hjälpa till med ankäggen eftersom det är lite osäkert om ankorna kommer lägga sig. Hade svårt att få tag på ankor så mina fick åka 50 mil för att komma hit. Och eftersom de bara är tre så kändes det bra med några till utifall att någon av dem skulle bli sjuk eller så. Har tyvärr ingen kläckare utan hoppades att ruvningsglada hönor skulle vara minst lika bra.. Men man lär sig ju hela tiden. Tack för dina nyttiga tips i alla fall  :)

Under dagen har det börjat bli hål i äggen. Ingen har hackat igenom, men det har blivit ett märke så att man ser att de har börjat ta sig ut. Jag får hoppas att allt går vägen. Men då vet jag att ällingarna bör ta sig ut på egen hand inom ca 40 timmar från nu -bara de är livskraftiga nog.

Fortsättning följer...  ;)

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #13 skrivet: 13 maj-10 kl 17:27 »
Ankor som kläcks under en höna eller som växer upp med kycklingar kan tro att de är höns och sen när de blir könsmogna tänder de på fel art. Har haft en sån ankhane och det var riktigt otrevligt då han gick och våldtog hönorna. Ankhonorna struntade han i så han blev en ankstek rätt fort.

Sen är det lite synd om hönan också när ällingarna kastar sig i vattnet. För en kyckling betyder ju det döden. Så särskilt naturligt blir det inte för ällingar att kläckas under en höna.

Nina K

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 13 maj-10 kl 17:58 »
Vi kläcker ankor i maskin. I början sprayar vi dem två gånger om dagen i samband med vändning. Under hela ruvningen. När de börjar knäcka skalet eller gjort hål så sprayar vi ett par gånger under dagen för att göra skalet lite mjukare och fukten gör att riken för att hinnan torkar fast minskar. Ankor och gässlingar är väldigt känsliga och man bör inte hjälpa dem. Det kan variera på när efter första hålet i skalet och när de kommer ut. 1-2 dagar typ. Om de inte är mogna så låter de bli att knäcka mer skal.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #15 skrivet: 13 maj-10 kl 22:41 »
Jag doppade mitt ankägg i vatten 2-3 gånger om dagen. Har en underbar liten älling nu.  :-* Eller... Den växer så det bara knakar så snart är den inte så liten längre. ::)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Eko-Trädgård

• Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #16 skrivet: 14 maj-10 kl 06:41 »
Jag doppade mitt ankägg i vatten 2-3 gånger om dagen. Har en underbar liten älling nu.  :-* Eller... Den växer så det bara knakar så snart är den inte så liten längre. ::)

hej,

hur fixar du med vattnet?? jag har tre st och de sörla som fan.....

mvh

JOnathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com

Bos Maria

• Dalarna
« Svar #17 skrivet: 14 maj-10 kl 20:24 »
Ällingarna tog sig ut mellan igår eftermiddag och imorse och alla fyra låg torra under hönan imorse. Dock har den ena inte öppnat sitt ena öga..

Tack för all tips, råd och pekpinnar :)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #18 skrivet: 14 maj-10 kl 20:25 »
hej,

hur fixar du med vattnet?? jag har tre st och de sörla som fan.....

mvh

JOnathan

Bara städa! ;D Byta vatten ofta och byta strö varje dag. ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Eko-Trädgård

• Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #19 skrivet: 14 maj-10 kl 20:35 »
Bara städa! ;D Byta vatten ofta och byta strö varje dag. ;D

hej,

det var det jag mistänkte.... Hur länge behöver de värme?? de har inga lampa nu men bor i källaren.... helst vill jag ha de ute även på natten men vi får minus grader här ibland..... de är 5 veckor och kommer att ha en ute kaninbur med bolåda med massa hö och ute är det galler golv som jag tänkt lägger på gräsmattan.

mvh

JOnathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

525 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser