Är de naturruvade så kommer de ut om de ska ut. Det är bara i maskin som man behöver doppa äggen. Hönorna svettas och fuktar på så sätt äggen lite grann.
Man ska aldrig hjälpa nåt ur ett ägg.
Det allra bästa är att låta ankorna själv ruva, gör de inte det är det bättre att lägga äggen i en kläckare än under en höna.
Ok, visste inte att höns svettades så pass, det var intressant.
Att blanda sig i så lite som möjligt och låta naturen sköta det lär nog vara det bästa ja.
Tänkte att det var bättre att ällingarna fick en fostermor än att kläckas i kläckare. Mina höns vill så gärna ruva hela tiden och då tänkte jag att en av dem lika gärna kunde få hjälpa till med ankäggen eftersom det är lite osäkert om ankorna kommer lägga sig. Hade svårt att få tag på ankor så mina fick åka 50 mil för att komma hit. Och eftersom de bara är tre så kändes det bra med några till utifall att någon av dem skulle bli sjuk eller så. Har tyvärr ingen kläckare utan hoppades att ruvningsglada hönor skulle vara minst lika bra.. Men man lär sig ju hela tiden. Tack för dina nyttiga tips i alla fall

Under dagen har det börjat bli hål i äggen. Ingen har hackat igenom, men det har blivit ett märke så att man ser att de har börjat ta sig ut. Jag får hoppas att allt går vägen. Men då vet jag att ällingarna bör ta sig ut på egen hand inom ca 40 timmar från nu -bara de är livskraftiga nog.
Fortsättning följer...