Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sandbad när de går ute hela dagarna?  (läst 2068 gånger)

Just_me

• Småland
Sandbad när de går ute hela dagarna?
« skrivet: 10 maj-10 kl 20:33 »
Ännu en nybörjar fråga av mig:)
(Det är inte mina höns, jag hyr rum i ett hus där ägaren har höns på gården.)
Det finns inget sandbad till hönorna här och jag undrar om det är okej?
De går ute hela kvällarna när vi är ute och "badar" på åkrarna härikring, så då kanske det inte behövs?
Läser lite här och var att de äter grus/sand/snäckskal, är det bland annat därför de ska ha sandbad? Hur stort ska det vara för 5 höns?

/ Tinna

Nina K

• Skåne
SV: Sandbad när de går ute hela dagarna?
« Svar #1 skrivet: 10 maj-10 kl 21:56 »
Om de är frigående så behövs det inte. Om de är instängda mycket behövs det. Sandbat är till för att minska/förhindra ohyra i fjädrana. Storlek? Ja, ofta får de för sig att bada tillsamans därför svårt att säga. Har inte använt några mått bara tagit större back eller murarbalja som jag fyllt med sand och jord.

Ulricaa

• -
« Svar #2 skrivet: 10 maj-10 kl 22:14 »
Mina höns badar ute...dom badar i kanten på huset, i gruset i traktorgaraget, under äppelträdet...dom badar kort sagt där dom kommer åt en bar plätt med bara jord...gräver sig en lilten håla och badar....och nej dom klagar inte, garanterat  :D
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

Skytten

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 10 maj-10 kl 22:20 »
Sandlåda är för bur och innehöns. Är de ute större delen av dagen, behövs inga sandbad vid "(säng)pinndags")

Många innehöns får bada i (mög)strö, och det är inte riktigt detsamma.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Markim

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 11 maj-10 kl 18:02 »
Hejsan
mina hönor ligger å lapar sig i solen och runt husknutarna .
Men jag har byggt en hel sandstrand åt dom inne i hönsgården ifl.
Finns finfin sand att köpa på plantagen 3 säckar 100:-
Sen har jag blandat i aska.
Sen har dom ytterligare en sandlåda med akvariesand(svarthönorna gillar den)
mvh
Majsan

Just_me

• Småland
« Svar #5 skrivet: 12 maj-10 kl 18:43 »
Tack för alla svar!
Varför blandar man i aska? Vilken effekt har det?
Jag hittade en påse med "snäcksand" intill hönshuset, kan de ha det som sandbad?
Städade ur hönshuset med idag, han gör det nog inte så ofta, om aldrig :/ Var riktigt äckligt, spånet var svart/brunt och fullt med fjädrar och bajs.

Sen undrar jag en till sak, ska jag starta en ny tråd eller ta det här?

Undrar om jag ska köpa en tupp åt honom, han vill ha en men vi har ett problem som gör det lite akut. Våra två katter har plötsligt börjat jaga hönsen, väldigt beslutsamt. 2 ggr fick de nästan tag i en höna idag, den blev otroligt skrämd men inte skadad. Just nu är hönsen ute så då är katterna inne.
Men de jagade inte hönsen när de hade en tupp, så jag funderar på att köpa en?

Han har bara blandraser, det är "tjuvparningar" från en gård hans vänner äger, där de har rashöns. En är nog dvärg, de andra är hyffsat stora.
Kan man köpa en tupp till en redan etablerad flock? Hur går man tillväga för att "presentera dem i såna fall? Händer det att en tupp skadar hönor eller tvärtom?

Vi ska bo här ända in i Oktober och jag vill gärna kunna ha katterna ute när som helst på dagen.

Hejsan
mina hönor ligger å lapar sig i solen och runt husknutarna .
Men jag har byggt en hel sandstrand åt dom inne i hönsgården ifl.
Finns finfin sand att köpa på plantagen 3 säckar 100:-
Sen har jag blandat i aska.
Sen har dom ytterligare en sandlåda med akvariesand(svarthönorna gillar den)
mvh
Majsan

Dela detta:

* Inloggade just nu

655 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser