Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tackorna slåss!!!  (läst 1611 gånger)

Eufemia

• Skåne
    • Naturlig Dressyr
Tackorna slåss!!!
« skrivet: 09 maj-10 kl 22:05 »
Jag har två tackor (ryafår). För en vecka sedan fick de varsitt lamm med två dagars mellanrum. (förstföderskor) Jag har låtit dem stå inne i varsin box för att knyta an till lammen. De har stått bredvid varandra och sett varandra över en låg vägg.
I dag skulle de få komma ut för första gången och vad händer?? De slåss som tokiga! Framförallt den ena tackan ger sig på den andra och även lammet ordentligt. Efter en timme stod jag inte ut längre utan tog isär dem..  Hur gör jag nu???
Brinner för Naturlig Dressyr och Natural horsemanship. Uppfödare av Brittisk Korthår. Kindahöns och ryafår!

ulfg

SV: Tackorna slåss!!!
« Svar #1 skrivet: 09 maj-10 kl 22:16 »
Tråkigt för dig. Tackor kan vara ganska räliga mot varandra, i det avseendet är de väldigt mänskliga  ;). Jag tror att det beror på att de varit åtskiljda en tid och nu har en ny situation med varsitt lamm. Därav aktiveras någon instinkt om att kontrollera rangen och hierarkin sinsemellan. Det ser tyvärr inte särskilt trevligt ut, men går förhoppningsvis någorlunda snabbt över, när de markerat för varandra vem som dominerar och vem som underkastar sig. Det är trots allt mycket sällan de skadar varandra. Även om det ser styggt ut rekommenderar jag dig att försöka ha lite is i magen och inte sära på dem. Då tar "hierarkikontrollen" bara längre tid.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Eufemia

• Skåne
    • Naturlig Dressyr
« Svar #2 skrivet: 09 maj-10 kl 22:18 »
Ok, då släpper jag ihop dem i morgon.. jag var lite harig men det såg inte snällt ut..
Brinner för Naturlig Dressyr och Natural horsemanship. Uppfödare av Brittisk Korthår. Kindahöns och ryafår!

småbrukartanten

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 10 maj-10 kl 08:51 »
Var inte orolig! Tackor gör som sagt ofta så när de har varit åtskilda ett tag. De ska väl ordna upp sin rangordning igen. Det brukar lugna ner sig efter ett tag. Det är värre med baggar. Där kan det gå riktigt hårt till.

morellen

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 10 maj-10 kl 09:33 »
Mina tjaffsar utan att ha varit skiljda åt men de brukar ta paus efter ett tag. Misstänker att problemet är att de är systrar o jämnstarka? Baggen försöker gå emellan ser det ut som?

Birgit

« Svar #5 skrivet: 11 maj-10 kl 07:40 »
Ett fullständigt naturligt får beteende. Oftast orsakat av att vi stör balansen i flocken. (Vem har inte sett hur de slåss efter att man klippt dem?)
Det lugnar ner sig och sker förr eller senare, oavsett hur försiktig man är. Så låt dem göra upp så de kan gå vidare ut på bete i lugn och ro.

Eufemia

• Skåne
    • Naturlig Dressyr
« Svar #6 skrivet: 11 maj-10 kl 15:39 »
Tack för svaren! Har nu lyssna på era råd och låtit dem göra upp. Det tog några timmar och sen har det varit lugnt... pust.   

Dela detta:

* Inloggade just nu

735 gäster, 3 användare (1 dolda)
kackelmann, Håkan B

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser