Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Täppa till hål i panel  (läst 4282 gånger)

Bondensfru

• Gift bonde med 4 barn
    • Värmland
Täppa till hål i panel
« skrivet: 09 maj-10 kl 08:25 »
Vi håller på att sätta panel i vår gårdsbutik. Det är okantad lärk. Jag har slipad den och tycker att det blev ganska bra faktiskt. Min pappa kom i går och satte upp den.

Nu till min fråga; är det någon som vet hur man kan göra för att täppa igen tex maskhål i panel när man bara skall lacka panelen. Det är ju snyggt med hål och liknande men eftersom det skall vara i en butik så är det bra om det går lätt att hålla rent. Har någonstans i bakhuvudet att man kan blanda slipdam eller liknande i lack. Någon som vet?

Jennie
Jennie.S

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Täppa till hål i panel
« Svar #1 skrivet: 09 maj-10 kl 08:38 »
Nej, slipdamm eller sågspån i trälim ska det vara. Ger utmärkt spackel som stämmer i färg. Är det ett stort hål kan det synas i alla fall, ådring och liknande stämmer ju inte.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Tapio

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 09 maj-10 kl 11:06 »
Halaj!

Jag har provat den där klassikern och tycker inte att det funkar bra alls. Tar man för mycket sågspån blir det svårt att fylla hålet på ett bra sätt och det vill inte ens fastna på träytan. Sen krymper det jättemycket så man får lägga på flera ggr. Dessutom är det svårslipat. Går bort.
Jag har också provat nåt som heter snickarspackel. Näe. Krackelerade och hade sig.
Det jag kör med är kemiskt trä. Låter ju blä, men funkar jättebra och är lättslipat.
Jag har både sånt som härdar på 10 min och sånt som härdar på 1,5-2 tim. beroende på applikationen.

//T

Vildrosen.

« Svar #3 skrivet: 09 maj-10 kl 13:02 »
Brukar inte vetemjöl och vatten fungera?
Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #4 skrivet: 09 maj-10 kl 13:09 »
Snickerispackel brukar fungera bra men det är stor skillnad mellan olika märken, man kan få prova några olika innan man hittar något man är nöjd med. Allt spackel sjunker en del när det torkar, så under alla förhållanden får man vara beredd på att spackla djupa hål flera gånger.

Dela detta:

* Inloggade just nu

846 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser