Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tomat  (läst 9439 gånger)

Nina K

• Skåne
Tomat
« skrivet: 08 maj-10 kl 16:37 »
Hur har det gått med tomat sådden i år. Hos mig har det blivit ett dåligt år. Kommer upp små plantor men många vissna. Var i dag på Tomat och grönsaks tema helg hos en trädgårdsbutik. Fanns runt 50tal sorter tomatplantor i år. Det blev 17 tomatplantor. Var väldigt billigt tycker jag, 20kr planta. En sommar utan färska tomater är ingen god sommar tycker jag. ;)

kiml

• Svensk lantras
    • Lappland
SV: Tomat
« Svar #1 skrivet: 08 maj-10 kl 17:27 »
Personligen har jag tre tomatplantor just nu. Plus två stycken som nyss grott. En tomatplanta är från en vanlig fruktdisk-tomat, två är körsbärstomater och så är de nygrodda tomaterna vanliga växthustomater. Den största körsbärstomatsplantan är ungefär en meter och har börjat utveckla några tomater men de andra är ganska små hittils.

Jag har även tidigare i år försökt gro växthustomaterna men då gav de upp och dog och de som inte självdog tog jag död på för att slippa se eländet. Förhoppningsvis tar sig dessa plantor  bättre.

Angua

« Svar #2 skrivet: 08 maj-10 kl 17:51 »
här har det gått som skräp också, knappt hälften överlevde omskolningen av någon anledning?! De som överlevde frodas däremot men de andra vissnade, trots att de hade ett helt ok rotsystem. Förra året överlevde alla så jag fick ge bort pga platsbrist. JAg hoppas de kvarvarande kan trivas, annars får jag komplettera med färdiga om jag kan hitta för vetig peng. Vägrar betala över 100:- för en tomatplanta...
Paprikorna har varenda frö blivit kraftiga små saker, måste skola om dem. Men fänkålen som började så fint har 3/4 dött nu :(

Bo

« Svar #3 skrivet: 08 maj-10 kl 18:49 »
Måste ni köpa plantor dyrt, kan man lämpligen låta dem förgrena sig så att en planta fyller ut där man annars har fem.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 08 maj-10 kl 18:56 »
Det går bra att sticklingsföröka tomat, ta ett sidoskott och plantera i jord. Sätt en plastpåse över i 1-2 veckor tills den rotat sig. Går snabbare än att så nya frön, och kostar inte så mycket som de ibland vettlöst dyra tomatplantorna i blomsterhandeln.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

tuulis

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 08 maj-10 kl 21:16 »
Jag var litet sen men jag fick sån oerhör sug efter tomater så jag hittade en tidig busktomat sort som också trivs ute. Satte sex frön och alla har blivit till så fina små plantor. Jag hoppas jag lyckas hålla dom vid liv och god hälsa - det är första gången jag försöker med att odla tomater. Min familj har nog tröttnat redan på hur jag visar dom små plantorna som jag är så glad över!  :)

Zeus

« Svar #6 skrivet: 13 maj-10 kl 13:06 »
Hej!
Hur gör ni med utplanteringen? De jag satte inomhus förra året fick rejält med stryk av solen. Bladen blektes och grillades (av uv?) men sen kom de ikapp de som vuxit ute hela tiden.
Ska man försöka vänja dem successivt med utomhus-solen, eller är det bara att slänga ut plantorna när det blivit tillräckligt varmt?
Mvh

Vurre

« Svar #7 skrivet: 13 maj-10 kl 13:49 »
Naturligtvis måste tomatplantor, liksom alla andra plantor avhärdas. Det är inte bara sol utan lika mycket vinden som de måste vänja sig vid.
snus? vad är priset på en pris?

kiml

• Svensk lantras
    • Lappland
« Svar #8 skrivet: 13 maj-10 kl 13:57 »
Och kom ihåg att inte avhärda dina plantor i direkt solljus, i alla fall inte de första dagarna. Det konststycket försökte jag med en gång, men aldrig mer.

Utters

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 15 maj-10 kl 19:13 »
Jag planterade ut 15 tomatplantor i växthuset igår utan att de avhärdats något, jag täcker med fiberduk både mot solskador och nattkyla (har även litet element i växthuset). Jag gjorde på samma sätt förra året utan att de fick några skador av solen.

Skytten

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 15 maj-10 kl 20:26 »
Skit med tomater är att de är som billigast just när egna finns.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

mistel

• -
« Svar #11 skrivet: 15 maj-10 kl 21:54 »
Fast skillnaden med egna tomater är ju att man kan odla smakrika tomatsorter som solmogna och varma smakar 10ggr så mycket som affärens.

Odlar man menlösa sorter dock som totem, Tiny Tim (får de finaste plantorna vid förkultivering därför är de yrkesodlarnas favorit när det gäller tomatplantsproduktion till privatpersoner de räknas dock ofta till prydnadstomatsorterna är inte framtagna för att ha godaste frukterna) och liknande som har nästan lika svag smak som affärens kan man liväl köpa i butik.

Utters

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 16 maj-10 kl 21:44 »
Första säsongen med växthus (2 år sedan) köpte jag tomatplantor, de sorter som fanns i närmaste plantbutik, jag fick tomater i slutet av augusti, de smakade som de holländska i mataffären.
Förra året och i år har jag köpt frön från sorter som beskrivs som goda först och främst, att de är tidiga är en bonus för mig, härdiga är inte heller fel. Jag har beställt fröer genom Åke Truedsson och Impecta .Av de sorter jag hade förra året så var tre jättegoda, jag tog frön från dessa och har sått dem i år, får se om det blir samma sort eller någon annan variant!

anette i bugared

• -
« Svar #13 skrivet: 16 maj-10 kl 22:41 »
Jag gillar att ha många olika sorter och därför struntar jag numera i att dra upp egna plantor, det är roligare att botanisera bland välförsedda plantskolors utbud. Min favoritplantskola ligger i Derome, Derome kryddor och perenner http://www.deromeperenner.se/
de har massor av spännande sorter och deras plantutbud i övrigt får det att vattnas i munnen, man blir lätt överoptimistisk när man ser deras plantsortiment och det är lätt att börja "tokhandla".
I år har jag skaffat 10 olika sorter, totalt 18 plantor. Persikotomat, Tigrella (en gammal favorit), Gardeners delight, sweet 100, Black cherry, en gul plommontomat, Marmande, plus en hel hoper andra som har halkat av minnesplattan i skallen. Stora och kraftiga plantor som redan stått i plantskolans växthus ett bra tag och därför inte behövde skolas ut till mitt, och de flesta redan i blom. Har jag tur så blir det kanske nån tidig tomat till midsommar.
« Senast ändrad: 16 maj-10 kl 22:45 av anette i bugared »
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Nina K

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 17 maj-10 kl 17:48 »
Förra året hade vi överflöd av tomatplantor. (Hade inte hjärta att slänga lite svagare plantor) Lyckades lösa platsbrisen. I år så sådde jag mindre frön av var sort för att inte få för många plantor. Hälften av fröna var frön från förra årets tomater. Black sweet cherry, harlequin, green zebra, marmada plus andra sorter jag inte har i huvudet, de som var godast sparade jag frön :D. Den andra hälften kom från Impecta, sorter jag inte haft. Nu har jag varit tvungen att så extra frön av de sorter som det gått dåligt för.

Kollade de tomatplantor jag köpte nyligen och såg att många av dem inte behövdes tjuvas (jag som glömmer att kolla ibland  :P) så bra och de flesta är mindre tomater som plommon,körsbär och cocktaill.  Hoppas att de har god smak. Tre bifftomater blev det. Håller tummana att jag får en Black russian i år så jag får smaka hur de är.

J PEPE

• Halland
    • www.eftracykeluthyrning.se
« Svar #15 skrivet: 18 maj-10 kl 20:52 »
Har märkt att det nästan är 100% grobarhet även på flera år gamla frön. Det är nu tredje säsongen på fröpåsar som jag då alltså köpte för tre år sen. Bara olika cocktailtomater, men det måste ju vara likadant för övriga sorter. Man vill ju helst ha alla sorter när man läser frökatalogerna, och jag tyckte det blev för mycke pengar iom att man alltid givetvis satte ner alla frön man hade i jorden.  Men det funkar alltså jättebra att dela en fröpåse på minst 3 år. Och det behövs ju faktiskt inte så många plantor av varje sort. Chili funkar också alldeles utmärkt att göra så här med.
Skånsk Blommehöna och bin
www.eftracykeluthyrning.se

Dungenanja

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 28 maj-10 kl 16:09 »
Har just fått ett växthus och är jätte glad. Har förgrott tomater i köksfönstret (200st) som jag precis satt ut i växthuset, och jag undrar hur jag ska göra med näring? Hur gör jag lagom starkt nässelvatten? även till paprika och basilika... Jag är total nybörjare när det gäller det här. tomat frö fick jag genom att köpa en ask med minitomater i affären och spotta ut fröna och nu står jag här med 200plantor? vad ska jag göra? har fri tillgång till hästgödsel och nässlor även urin...hjälp! ???

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #17 skrivet: 28 maj-10 kl 18:14 »
Har just fått ett växthus och är jätte glad. Har förgrott tomater i köksfönstret (200st) som jag precis satt ut i växthuset, och jag undrar hur jag ska göra med näring? Hur gör jag lagom starkt nässelvatten? även till paprika och basilika... Jag är total nybörjare när det gäller det här. tomat frö fick jag genom att köpa en ask med minitomater i affären och spotta ut fröna och nu står jag här med 200plantor? vad ska jag göra? har fri tillgång till hästgödsel och nässlor även urin...hjälp! ???
hur ska du odla dem i växthuset? i bädd eller i kruka/spann? hur förmultnad är hästgödseln?

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #18 skrivet: 28 maj-10 kl 18:24 »
...8<.... tomat frö fick jag genom att köpa en ask med minitomater i affären och spotta ut fröna och nu står jag här med 200plantor? vad ska jag göra? har fri tillgång till hästgödsel och nässlor även urin...hjälp! ???

hahahaha ja ibland blir det för mycket av det goda, så går det om man har gröna fingrar  ;D
Sätt ut dom överallt, både i växthuset och ute, vet inte om du har stor eller liten trädgård eller vad förutsättningarna är för övrigt, men nu har du ju världens chans att experimentera och se var det funkar och med vad! Tomater lär du ju få, utan tvekan :-)

Om du har ett stenparti med lagom mycket jord, så kan du ju prova att plantera lite där, det blir ju varmt och gott.
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

mistel

• -
« Svar #19 skrivet: 28 maj-10 kl 20:45 »

Bra att veta är ju också att fruktens storlek inte talar om hur stor plantan blir de flesta små tomatfrukter kommer från väldigt stora och kraftigväxande plantor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

437 gäster, 1 användare
eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser