Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tillsammans  (läst 639 gånger)

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
Tillsammans
« skrivet: 07 maj-10 kl 11:40 »
Hur är det med höns.
Kan man några perioder på året låta olika raser gå tillsammans ute?
Om man inte ska ha kycklingar ex på hösten eller så???

Eller måste man ha en grupp ute på lösdrift per dag och resten i hönsgårdarna?

Hur gör ni för jag vill inte blanda mina raser.
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Tillsammans
« Svar #1 skrivet: 07 maj-10 kl 11:43 »
Om du inte tänker ta avelsägg så kan du låta alla gå tillsammans, det gör många hönsuppfödare. På våren när du ska ta hand om avelsägg, då separerar du dem några veckor innan du börjar ta ägg, sök i trådarna så hittar du hur många veckor som krävs.

Om du inte kläcker några kycklingar så blir det ju inga blandraser  ;).
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #2 skrivet: 07 maj-10 kl 12:11 »
Så alltså om mina båda raser nu är 10 veckor när jag får de i början av juni så kan de gå tillsammans? Både inne och ute då?
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 07 maj-10 kl 12:26 »
Jag brukade skilja av mina avelsgrupper ca 3-4 veckor innan jag började samla avelsägg (februari, mars ungefär då jag hade mest dvärgar förr). Sedan gick de blandat från slutet av maj  till september. Då skilde jag av de djur som skulle ställas ut under hösten och de fick gå i mindre grupper.  Efter utställningarna var över  i oktober/november fick djuren gå blandat.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #4 skrivet: 07 maj-10 kl 14:10 »
Så himla bra det låter då.

Dela detta:

* Inloggade just nu

686 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser