Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  katter och höns  (läst 11611 gånger)

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
katter och höns
« skrivet: 07 maj-10 kl 11:05 »
Vi renoverar ju nu ett gammalt hönshus så det blir som nytt.
2 nya hönsgårdar blir det också.
MEN
har även funderat på om de ska få gå omkring på gården när vi är hemma.
MEN
Hur gör man när man har 2 katter?
Kommer inte de att jaga hönsen?
Jag vill inte att de har ihjäl dom......
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: katter och höns
« Svar #1 skrivet: 07 maj-10 kl 11:22 »
Jag har i alla tider haft katter och höns och några av katterna har varit riktiga superjägare. Den enda incidentetn jag har haft var många år sedan då jag hade en kattmamma med 4 ungar som var runt 5-6 veckor. En höna hade försvunnit spårlöst och då jag letat överallt utan att hitta henne trodde jag att hon var död. En kväll kom hon glatt spatserande med 10 kycklingar ;D

Då jag inte hade någon ledig kycklingbur stängde jag in henne och kycklingar i hundgården med planen att bygga en ny kycklingbur dagen efter. Kycklingarna kunde naturligtvis springa genom hundgårdsnätet men hundgården var stor och jag räknade med att kycklingarna skulle stanna hos hönan.

Tyvärr gjorde dom inte det utan på morgonen när jag vaknade hittade jag en förtvivlad höna med 1 kyckling i hundgården och en proppmätt kattfamilj och 2 kycklingben utanför hundgården :-\

Sedan dess har jag alltid små kycklingar instängda till dom är ett par veckor (2-5 beroende av ras och om dom går med hönsmamma eller är maskinkläckta)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Ethna

• Stabo som blivit lantlolla ;-)
    • Skåne
« Svar #2 skrivet: 07 maj-10 kl 11:31 »
Vi har fyra gårdskatter som fram till hösten 09 aldrig hade sett eller varit nära en höna, men vi har aldrig haft problem med att någon av katterna försökt ta någon höna. Tvärtom så brukar två av honkatterna hålla ruvhönor sällskap :D En av katterna låg på äggen medan hönan var nere för att äta och dricka ;D Dem har aldrig försökt ta någon kyckling under höna heller, men risken kan finnas med just småkycklingar. Vi har både stora och dvärghöns, att katterna ger sig på vuxna höns tror jag är sällsynt ::) eller så är det vi som har knaskatter :P

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 07 maj-10 kl 11:34 »
vi har katter.. hönsen brukar gå lösa utan problem... värre var det när jag hade hund :-X
Fjäderfän och kaniner

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #4 skrivet: 07 maj-10 kl 11:37 »
Vår rottweiler är jag inte ett dugg orolig för att lära sig låta bli hönsen. Hon är så väluppfostrad.
Men våra katter är riktiga jägare och jag vill inte att de äter upp hönsen. Men katterna är i och för sig rätt små i storleken och det är väl nästan så att en vuxen dvärg kochin blir större än katten.
Kycklingarna får jag hålla instängda tills de är större.
Hoppas hönsen försvarar de små sen. Tills de kan försvara sig själva då

Ja det är mycket att tänka på....
Men skoj är det nu när man är i det väntande stadiet. hihi.
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

Weasel

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 07 maj-10 kl 12:07 »
Vi har två riktigt grymma jaktkatter. Var lite rädd att de skulle jaga mina sebright, de är ju så små. Den ena katten låg och kollade på dem, inte för att ta, utan bara kolla. Då kom tuppen och flög på henne ;D Sen har hon aldrig närmat sig dem igen.
Den lille tuppen flög fö även på pärlhönan som brukat jävlas lite med de vanliga hönsen... Liten men tuff!
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #6 skrivet: 07 maj-10 kl 12:10 »
 :)haha det är det jag hoppas på att de försvarar sig själva sen.

Weasel

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 07 maj-10 kl 12:16 »
Jag har även haft både frigående höns och katter hela min uppväxt, men aldrig blivit av med någon höna. Däremot blev ett par ankungar uppätna av halvstora kattungar.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Marleéne

• Jämtland
    • Fårskallarnas Ägg & Bacon Farm
« Svar #8 skrivet: 07 maj-10 kl 12:55 »
Vuxna höns bör inte vara något problem,men som sagts så kan det bli lite kris om någon höna har kycklingar. Katter brukar inte ge sig på så stora djur som fullvuxna hönor. De tar små djur.
Erika, Jämtland
Uppfödare av Ragdoll, Genbank Helsingefår & Klövsjöfår, Genbank Linderödsvin & Höns
http://www.amunra.se  http://lillgumman.blogspot.se/  http://www.amunra.se/eggbacon

Turnit

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 07 maj-10 kl 16:41 »
Våra katter är mkt intresserade av hönorna, slänger sig in i flocken, men vågar sig inte på hönorna. Kycklingen däremot får gå instängd med sin mamma....litar inte på katterna och framförallt inte på skatorna.....
Bor på landet med mina goa ungar, höns, kaniner,ankor och busiga katter !

Vurre

« Svar #10 skrivet: 07 maj-10 kl 17:11 »
En av våra hönor jagar katter. Numer går katterna långa omvägar runt hönsflocken.
snus? vad är priset på en pris?

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 07 maj-10 kl 21:49 »
Vi har både äldre och yngre katter och lösgående stora höns - inga problem. När det blir kycklingar däremot kommer jag som Azoo-Lina skrev hålla dem inhägnade.

Träsktrollet

• -
« Svar #12 skrivet: 07 maj-10 kl 21:56 »
Vi har en Norsk som INTE gillar varken höns eller kycklingar ::)  ;D
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #13 skrivet: 07 maj-10 kl 22:01 »
Vi har en Norsk som INTE gillar varken höns eller kycklingar ::)  ;D

Så jättesöta både katter och kycklingar.

S.Svensson

• Pain Is Temporary - Glory Is Forever
    • Småland
« Svar #14 skrivet: 07 maj-10 kl 22:20 »
Jag har katter i olika åldrar (samt en med kattungar), katter som bor inne och går ut ibland, samt en katt som bara är stallkatt.
Ingen har någonsin rört någon av hönsen eller kycklingarna, ändå har dom fri tillgång till kycklingarna om de skulle vilja, eftersom kycklingarna går i småboxar utan tak.. men aldrig har katterna rört någon kyckling!!

Aldrig ens tänkt tanken att dom skulle vilja ??? Jag har nog varit mer fixerad och rädd för att stora
råttor ska komma och äta upp småkycklingarna :-\

Min rottweiler skulle heller aldrig få för sig..också väluppfostrad :D

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
« Svar #15 skrivet: 07 maj-10 kl 22:34 »
Jag har tidigare haft en katt som kom till oss som halvvild då han blivit bortkörd från sitt förra hem för att han tagit en höna ( inte en kyckling). Vi pratar en stor hankatt och jag vet inte hur han bar sig åt men det var det som bonden sa. Vår nuvarande katt är nyfiken på hönsen men håller sig på sin vakt när hon är nära dem. När vi får kycklingar tänker jag dock hålla dessa i bur tills dess att största risken för skator och annat är över, om jag inte själv är med förstås.
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Träsktrollet

• -
« Svar #16 skrivet: 08 maj-10 kl 00:03 »

Så jättesöta både katter och kycklingar.

Brukar sätt kycklingar på golvet (När jag tex ska rengöra hos dem) och vår hankatt stannar upp och stirrar på dem, luktar lite på dem. Sen skyndar han sig iväg, går gärna omvägar kring hönsen och kycklingar ;) Det är som om han vet att de "Hör" till huset, vet inte hur jag ska förklara, men får känslan av att han inte alls vill ens skulle överväga att röra dem... Men han är väldigt kräsen i maten - "Jag äter inte skräpmat"   ;D Det är kanske förklaringen :D
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

Dela detta:

* Inloggade just nu

684 gäster, 3 användare (1 dolda)
Gröfre Slissing, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser