Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bigårdar, Dragväxter och Arealer...  (läst 12559 gånger)

Betula_Pendula

• Lev inte för att arbeta, arbeta för att leva !
    • Dalarna
Bigårdar, Dragväxter och Arealer...
« skrivet: 06 maj-10 kl 22:40 »
Har några funderingar över hur stora arealer som varje samhälle behöver för att obehindrat kunna samla. Har tittat på ett tiotal olika uppställningsplattser idag och undrar lite vad ni tror och lite tipps...

50 Hektar Höstraps

30 Hektar Vårraps

20 Hektar Salix (Energiskog) enligt http://www.kupan.se/Vaxter/dragvaxter.php skall detta vara en bra dragväxt eller ?

ca 200 Lindar fullvuxna

Massor av klöver av olika slag flera hundra hektar

Gick även en sväng i skogen på ett par timmar för att titta efter Ljung och det fanns rikligt !  :)

Gick även runt på ett kolloniområde på 10 hektar och tittade lite och pratade med ordförande som var posetiv för att öka pollineringen !!

Detta inom en radie på ca 2 mil från där jag bor, och inga bisamhällen vad någon viste, skall kolla med bitillsynsmannen nästa vecka om det verkligen är så...

Vad tror ni ? , om BI Rasen spelar någon roll så blir det Carnica förmodligen.

Finns det några bra böcker med fina tabeller mm i detta ämne med arealer mm?

Tänkte också fråga om någon gått KY utbildningen i Garpenberg till biodlare och kan berätta hur den är, är den bra om man skall gå pro eller finns någon annan ?

MVH

Jonas
Learn from yesterday, live for today, hope for tomorrow.
The important thing is not to stop questioning.
Albert Einstein (1879-1955)

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Bigårdar, Dragväxter och Arealer...
« Svar #1 skrivet: 07 maj-10 kl 01:23 »
Inget om arialer men bra för att lista ut vilken blomma pollenet kommer ifrån + när och hur mycket blommor och träd producerar pollen och nektar

http://www.biodlarna.se/website1/1.0.1.0/230/1/?item=prod_prod-s1/65&group=prod_prod_grp-s1/5

mvh bart  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Betula_Pendula

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 07 maj-10 kl 01:53 »
Inget om arialer men bra för att lista ut vilken blomma pollenet kommer ifrån + när och hur mycket blommor och träd producerar pollen och nektar

http://www.biodlarna.se/website1/1.0.1.0/230/1/?item=prod_prod-s1/65&group=prod_prod_grp-s1/5

mvh bart  :P

Tackar så mycket, skall köpa den i morgon !

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 07 maj-10 kl 06:56 »
Det finns listor för effektiv pollinering och det är väl där du skall börja. Hur många kupor behövs per hektar gröda. Du hittar en del pollineringslänkar via www.pollineringsservice.se som någon mycket charmig och trevlig person satt ihop.
Det varierar från gröda till gröda så klart. Du kan inte räkna med mera än 2-4 (och då är 4:a högt) kupor per hektar raps. Räkna med två om om man skall maxa effektivt och då behöves 200 hektar till dina 400 kupor.
I gengäld får du ca 30 ton rapshonung till ett bulkpris på ca 900.000 sek netto.
Kan man få till det med låga omkostnader så kan det gå runt.
Men om det finns 200 hektar raps någonstans så finns det många många biodlare där redan och dreglar!
Du behäver dragbil, stort släp, gaffellastare you-name-it!

Du skall även fråga dig själv om vad händer om mina produktionsamhällen svärmar? Vilka konsekvenser får det för din ekonomi? En svärm, några, fem .. tio är väl allt från aha till ojjzan! Men om alla gör det år två? Vad har du i plånboken då? Vad har man i plånkan när det gått riktigt jäkla dåligt? Spana in biraser med olika egenskaper!

Vad är lönsamhet?

När jag startar min biodling har jag alla prylar sprillans nya, ett honungshus och allt material. Men det är en annan grej! Men kostnaderna vet jag, jag har fakturorna! Att jobba ihop detta i biodlingen under expansion anser jag på gränsen till omöjligt! Då får man snickra och bygga mycket själv. När du expanderar bina så får du heller inte så mycket intäkter, omräknat så kostar det faktiskt även om du står för bina själv.

« Senast ändrad: 07 maj-10 kl 07:36 av Sten-Åke Lindell »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 07 maj-10 kl 07:30 »
SBR har äntligen fått ändan ur vagnen och tänker satsa på utbildning och information om pollinering i projekt Pollinatören!
http://www.biodlarna.se/website1/1.0.1.0/25/1/?item=art_art-s1/162&group=art_art_grp-s1/1

Jag som är superintresserad av detta hoppas förstås att det skall mynna ut i något kreativt och användbart! Det ger draghjälp åt mina egna intressen inom biodlingen. Bönder med grödor är några tröga jäklar som inte riktigt fattar att de känar på ökad pollinering och detta måste marknadsföras och marknadsföring kostar slantar!
« Senast ändrad: 07 maj-10 kl 07:34 av Sten-Åke Lindell »

Sanntos

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 07 maj-10 kl 08:12 »
Du kan inte räkna med mera än 2-4 (och då är 4:a högt) kupor per hektar raps. Räkna med två om om man skall maxa effektivt och då behöves 200 hektar till dina 400 kupor.

Var säger Betula Pendula att hon ska ha 400 kupor?

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 07 maj-10 kl 08:17 »
Det är så galet att jag sätter en virtuell morot på att det är en "han".
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=88815.msg761272#msg761272

//Fortfarande med i matchen ...

Mikel

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 07 maj-10 kl 08:52 »
Citera
Tänkte också fråga om någon gått KY utbildningen i Garpenberg till biodlare och kan berätta hur den är, är den bra om man skall gå pro eller finns någon annan ?
Vad jag vet så är det beslutat att det var sista året KY-utbildning som startade nu VT10. (inside från min fru..)
//Mikael

Betula_Pendula

• Dalarna
« Svar #8 skrivet: 07 maj-10 kl 09:46 »
Vad jag vet så är det beslutat att det var sista året KY-utbildning som startade nu VT10. (inside från min fru..)
//Mikael

OK tråkigt...
Det är så galet att jag sätter en virtuell morot på att det är en "han".
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=88815.msg761272#msg761272

//Fortfarande med i matchen ...

Japp, galen Man  ;D, som är välligt trött på sitt arbete som systemutvecklare...

Tänkte växla om till lite mera naturnära ok kanske kunna gå ner till halvtid... (Vintertid)

Och har hört att siffran 300-400 hinner man med om man är två på heltid över sommaren, någon kan gärna bekräfta eller dementera detta...

Det finns listor för effektiv pollinering och det är väl där du skall börja. Hur många kupor behövs per hektar gröda. Du hittar en del pollineringslänkar via www.pollineringsservice.se som någon mycket charmig och trevlig person satt ihop.
Det varierar från gröda till gröda så klart. Du kan inte räkna med mera än 2-4 (och då är 4:a högt) kupor per hektar raps. Räkna med två om om man skall maxa effektivt och då behöves 200 hektar till dina 400 kupor.
I gengäld får du ca 30 ton rapshonung till ett bulkpris på ca 900.000 sek netto.
Kan man få till det med låga omkostnader så kan det gå runt.
Men om det finns 200 hektar raps någonstans så finns det många många biodlare där redan och dreglar!
Du behäver dragbil, stort släp, gaffellastare you-name-it!

Du skall även fråga dig själv om vad händer om mina produktionsamhällen svärmar? Vilka konsekvenser får det för din ekonomi? En svärm, några, fem .. tio är väl allt från aha till ojjzan! Men om alla gör det år två? Vad har du i plånboken då? Vad har man i plånkan när det gått riktigt jäkla dåligt? Spana in biraser med olika egenskaper!

Vad är lönsamhet?

När jag startar min biodling har jag alla prylar sprillans nya, ett honungshus och allt material. Men det är en annan grej! Men kostnaderna vet jag, jag har fakturorna! Att jobba ihop detta i biodlingen under expansion anser jag på gränsen till omöjligt! Då får man snickra och bygga mycket själv. När du expanderar bina så får du heller inte så mycket intäkter, omräknat så kostar det faktiskt även om du står för bina själv.

Skall kolla in din hemsida på lunchen... (Ska bara på några tråkiga möten först  :( )

Har en del kalkyler och håller på att samla all information jag kommer över för tillfället...

Bil, släp, truck och utrymmen finns idag redan, men visst kommer det kosta massor men som sagt planen är en femårsplan... dvs 300-400 samhällen om fem år...

/ Jonas

Sanntos

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 07 maj-10 kl 09:50 »
Varför skulle dom lägga ner KY?

Mikel

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 07 maj-10 kl 09:59 »
Vet inte exakt varför, det var nog tidigt bestämt att det skulle vara begränsat till ett visst antal. 2010 är en extra omgång som inte var planerad. Så man vet ju aldrig, inget beslut är för evigt...
//Mikael

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 07 maj-10 kl 10:06 »
Varför lägger man ner verksamheter ... elevunderlag, kostnader, minskade anslag, etc
Det handlar oftast i stort om ekonomi! Även fria utbildningar kostar och skall finansieras.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 07 maj-10 kl 10:30 »
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/binochhumlor/ekologiskbiodling.106.2399437f11fd570e67580001855.html
Citat!/
Val av bi
Du minskar risker för parasiter och sjukdomar om du tänker på att välja lämpliga djurraser och djurlinjer. I bisamhällen ska du i första hand använda det nordiska biet, Apis mellifera mellifera./

Hur många följer detta direktiv och varför anser SJV detta?

ersam

• -
« Svar #13 skrivet: 07 maj-10 kl 12:11 »
KY finns inte längre. Tror det heter praktisk yrkesutbildning eller nått nu framöver.

Man kollar in var det behövs arbetskraft och räknar på hur många årskullar som behövs för att fylla kvoten. När det är klart så avslutar man utbildningen så man inte utbildar för många.

Är i princip en arbetsmarknadsåtgärd.

Har själv 2 år KY - projektledning med inriktning kultur.  :)

Mikel

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 07 maj-10 kl 13:09 »
KY finns kvar ett tag till, det som även finns är Yh=Yrkeshögskolan.
http://www.yhmyndigheten.se/
Till garpenberg har det alltid varit kö till intagningen.
http://www.garp-giab.se/Utbildning/Ky08/ky08.htm
Värt att notera är att "gubbväldet" vacklar, nu är för det 50/50 som studerar. Tror det även var 50/50 fördelning förra omg.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 07 maj-10 kl 13:25 »
Finns det inte ett "ålderstak" på utbildningar med bidrag? hur finansieras utbildningen? CSN?

Mikel

• Östergötland
« Svar #16 skrivet: 07 maj-10 kl 13:38 »
Om du är tillräckligt gammal vet jag inte  ;D  men CSN funkar för min Jenny. Det står nog en himskligt massa under länken jag skicka tidigare.

Sanntos

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 07 maj-10 kl 13:48 »
Kan vara bra att tänka på att utbildningen är en sak, finasieringen av bostad och mat en annan. På utbildningar i Sverige finns det sällan åldersgräns, men för bidragen är det olika villkor.

Lars i skogen

« Svar #18 skrivet: 07 maj-10 kl 16:07 »

Man handlar inte de här siffrorna om hur man maximerar pollineringen? Frågan handlar väl om hur man "maximerar" skörden? Sen hänger de två till viss del ihop, men jag tror inte det är samma optimala antal beroende på om man är ute efter pollinering eller honung.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 07 maj-10 kl 16:18 »
I vilket fall som helst så finns det bara en mängd nektar att samla in per hektar och tid. Vill man ha 75-100kg i kupan så kan man inte ha hur många kupor som helst på samma plats, då blir skörden per kupa mindre. Då är det ju bättre att sprida ut dem per hektar i stället.
Det finns många siffror och vilka som är optimalast vet nog ingen, allt är nog lite gissningar men säkert med lite substans, det är logiskt i alla fall.
En pall med 4:a kupor varannan hektar eller varje hektar, ingen vet vad som är bäst år från år. Det blir säkert olika mycket på olika ställen. Men att öka antalet kupor minskar snittet per kupa, det vet man (det lär dom giriga fort).
« Senast ändrad: 07 maj-10 kl 20:40 av Sten-Åke Lindell »

Dela detta:

* Inloggade just nu

508 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser