Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  infektion öronmärke  (läst 1455 gånger)

Ladusvalan

infektion öronmärke
« skrivet: 06 maj-10 kl 13:25 »
hej alla!
Jag är en nybliven getägare - har tagit hand om två stycken killingar som är drygt en månad nu. Ena killingen har fått en infektion av öronmärket i ena örat... Är det någon som har varit med om det och hur gjorde ni?
tacksam för förslag

Tesse

• Västergötland
    • www.ostergardensgetost.se
SV: infektion öronmärke
« Svar #1 skrivet: 06 maj-10 kl 21:15 »
Var med om just detta för ett par dagar sen.. Stackars killingen stod och hade hängöra och hade jätteont, och det var alldeles inflammerat och varigt. Kände att det inte var så mycket att fundera på utan av med märket direkt och tvätta med jodopax, la även i en sårläkande salva i hålet som märket suttit i. Blev bra på en dag  :)

Så nu får jag väl skaffa nån sorts ersättningsmärke, men det är det värt, tänk så ont!  :o
Getter överallt och ett eget litet mejeri :) www.ostergardensgetost.se

Storån

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 07 maj-10 kl 14:55 »
Har just nu råkat ut för samma sak.
Försökte ta bort det igår med olika tänger men misslyckades, har inhandlat jodopax idag.

Hur tar man bort märkningen?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 07 maj-10 kl 15:13 »
Har ni provat att behandla med märket kvar?

Märket i sig är knappast anledningen till att de får en infektion, utan såret, och det borde kunna läka även med märket kvar. Jag skulle rengöra ordentligt en gång per dag tills att det läkt, vilket borde gå på 5-8 dagar, går inte infektionen ner på den tiden kan de behöva antibiotika.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Tesse

• Västergötland
    • www.ostergardensgetost.se
« Svar #4 skrivet: 07 maj-10 kl 15:46 »
Vi klippte bort märket med en sax.
Det går säkert att behandla med märket kvar, men det känns som att så lite störmoment i såret som möjligt är bra.
Getter överallt och ett eget litet mejeri :) www.ostergardensgetost.se

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #5 skrivet: 11 maj-10 kl 08:06 »
Ja, den där modellen för märkning är ett djurskyddsproblem.  Hade vi inte ett upprop här på alternativ.nu om att be Dom Som Bestämmer att vi ska få märka djuren på andra sätt, t ex med tatuering eller chips?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

« Svar #6 skrivet: 13 maj-10 kl 18:27 »
Det finns nya märken att köpa nu som heter Micro. De är mycket mindre och i plast så att det inte uppstår en reaktion på aluminium.
Finns att beställa via jordbruksverket. Märkena kom i januari i år så de är helt nya och skitbra kan jag intyga. Lätta att få dit och sitter bra.

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #7 skrivet: 22 maj-10 kl 22:52 »
Visst, de nya märkena kanske är bra men nog skall de väl penetrera huden x 2 och den däremellan liggande vävnaden?
Medför inte  alla främmande kroppar och sår i huden en risk för ettdera eller både och, irritation och infektion?
Till detta kommer att , i vart fall mina, getter inte har slutat att äta sly bara för att SJV har kommit med ett nytt märke och inte har de heller upphört att putsa sina killingar!

Kanske det vore enklare att chip-märka alla djurägare i första hand och sedan deras djur så blir kontrollen mer effektiv?  Om så smittofara uppstår så kan man ju lätt spåra även den humana populationen som ev skulle kunna föra Zoonosen vidare- destruktionen av potentiella smitt-ämnen och deras bärare skulle ske så mycket effektivare - snabbare än någonsin tidigare ::)

Vanligtvis vänliga hälsningar /Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Dela detta:

* Inloggade just nu

467 gäster, 3 användare
Grubblarn, Stengrim, addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser