Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spärrområde och restriktionsområde för blåtunga?!  (läst 981 gånger)

Gumman82

• Värmland
Spärrområde och restriktionsområde för blåtunga?!
« skrivet: 05 maj-10 kl 17:16 »
Kan någon hjälpa mig förstå reglerna för transport av getter ut ur ett retriktionsområde till övriga landet som inte har spärr eller restrektion? Får man, får man inte?

I ett spärrområde vet jag att man inte får transportera ut hur som helst.

Tack på förhand
« Senast ändrad: 05 maj-10 kl 17:22 av Gumman82 »

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
SV: Spärrområde och restriktionsområde för blåtunga?!
« Svar #1 skrivet: 06 maj-10 kl 14:20 »
Om du ska åka från område med blåtunga så måste man väll ha vaccinerat djuret/ djuren mot blåtunga innan
Verkar som om provtagning och neg. svar krävs för att ta ett djur från spärr område och restriktionsområde till blåtunge fritt område

http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Epizootisjukdomar/Bluetongue-samlad-information/

Gumman82

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 06 maj-10 kl 15:12 »
Ok men detta gäller bara under knottperioden då vad jag förstått?!

ninna b

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 06 maj-10 kl 16:11 »
Numera får man flytta ovaccinerade får och getter utan provtagning under den knottfria perioden..

Du kan hitta med information på jordbruksverkets hemsida

Dela detta:

* Inloggade just nu

530 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser