Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  savtappning - när det inte rinner till?  (läst 1943 gånger)

simons_anna

• Västmanland
savtappning - när det inte rinner till?
« skrivet: 03 maj-10 kl 21:47 »
Hej,

jag undrar om någon skulle kunna förklara vad jag gör för fel när saven inte rinner till ordentligt.
Jag har borrat små hål i björkstammen, lagom stora för ett vanligt sugrör, ca 2 cm djupt in, och det har droppat lite sav till en början, kanske 2-3 dl, sedan har det slutat att komma sav.
Man ska väl kunna få flera liter från en björk?

krego

• Skåne
SV: savtappning - när det inte rinner till?
« Svar #1 skrivet: 04 maj-10 kl 00:00 »
Större och djupare hål kanske kan funka!

Kan vara lite i senaste laget. Den bästa saven kommer i början av säsongen som är kort, vanligtvis i mars-april. (Beroende på var man bor, väder mm.) Jag brukar borra med 12mm borr ca 10 cm in i trädet. Välj ett träd med minst 30 cm diameter och tappa max 5 l per träd. Var noga med att täppa till hålet med en träplugg.

simons_anna

• Västmanland
SV: savtappning - när det inte rinner till?
« Svar #2 skrivet: 04 maj-10 kl 09:30 »
Jaha, kanske att jag ska borra djupare in nästa gång. Men det blir nästa år det. Nu tar grönskan härlighet fart.
Tack för svar!

Dela detta:

* Inloggade just nu

481 gäster, 2 användare (1 dolda)
Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser