Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Putsa mjölkrummet?  (läst 3223 gånger)

Falin

• -
Putsa mjölkrummet?
« skrivet: 03 maj-10 kl 15:02 »
Vårt mjölkrum börjar se tråkigt ut utvändigt, och jag skulle gärna vilja göra något åt det. Efter en närmare inspektion idag så har jag summerat läget såhär:

vägg 1: ser helt ok ut, bortsett från att det vita är smutsigt
vägg 2: också ganska ok, den vita putsen har dock släppt på ett par ställen
vägg 3: i sämst skick, både puts och bruk har släppt och gått sönder på flera ställen

såvitt jag kan se är det leca/klinker-block underst, sedan bruk och så ytterst då den vita putsen. Det är främst vägg 3 jag vill åtgärda till att börja med, för den är framsidan på mjölkrummet. Som tur är så är den inte så stor.  :)

Hur går jag tillväga? Jag antar att jag måste knacka bort allt bruk och sätta nytt, eller går det att ta bort det som är löst och fylla på där det fattas? Och vad för bruk ska jag använda?

Henrik Uddemar

• Gotland
SV: Putsa mjölkrummet?
« Svar #1 skrivet: 03 maj-10 kl 22:21 »
På Leca kan du använda vilken puts du vill, se bara till att använda samma hela vägen.
Om det rasar idag, prova att dra bort putsen med en barkspade.
Förmodligen blev något fel när dom putsade första gången.

Innan du slänger på det nya bruket, stänk ytan med en borste eller pensel så den blir fuktig.
(inte för blöt, då blir bruket rinnigt)

Jag skulle skura putsytan med ett putsbräde och måla direkt på med en silikatfärg (dvs vattenglas, vatten och pigment) som är snorbillig att komplettera med när väggen ska snyggas till.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Falin

• -
« Svar #2 skrivet: 04 maj-10 kl 11:56 »
Jag är inte hundra på att det är leca, tyvärr, men det är någon form av block. Spelar det någon roll om blocken är gjorda av något annat?

Det är nog bara så att det är bra länge sedan det putsades, jag antar att det inte håller i evighet...  :) Men jag ska börja på vägg 1 tror jag, det är nog det lättaste, och sedan arbeta mig upp i svårighetsgrad!

Men då bör jag alltså ta bort allt bruk och puts från vägg 3, och inte försöka laga?

brickis

« Svar #3 skrivet: 04 maj-10 kl 17:03 »
jag hade skrapat ner allt från den dåliga väggen,borstat av det sista lösa med en kvast eller liknande sedan OM det är leca vägg putsat med ett B-bruk eller ett C-bruk, C-bruk är ett kalkbruk med mindre cement än B-bruk och därmed svagare men funkar hur bra som helst ändån..skulle det visa sej att det är ett betongblock i väggen så är det inte fel att grunda med ett cementbruk (A-bruk)innan putsningen, detta "stänker" man på tunnt med en svankeborste så du får en lite knottrig yta så nästa lager har något att bita i bättre..sedan putsar du på väggen med antingen en murslev(alltid kul att se nybörjare försöka få putsen att stanna på väggen ;D) eller så drar du på putsen med en stålskånska eller ett putsbrätte..låt torka tills det börjar få en yta sedan bestämmer du dej för om du vill ha en slätputsad vägg(hyfsad rak alltså) då skurar du med putsbrättet ut ojämnheterna tills du är nöjd....eller så kvastar du väggen som är betydligt enklare och du får ett mer "levande" resultat,kvastar gör man med en svankeborste doppad i vatten så det blir små ränder..
detta hade jag sen inte målat utan istället använt målarkalk som du kan använda år efter år och som har en viss desinficerande effekt också...

Dom andra väggarna ifall du ska putslaga så använd ett C-bruk...man ska alltid ha det svagaste bruket ytterst...lycka till å ta en bild på resultatet sen :)
grönt,blått,ljussvart....en trave nävar samt för mycket fritid...

Dela detta:

* Inloggade just nu

829 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser