Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vildbin??  (läst 3844 gånger)

Fiat

• -
Vildbin??
« skrivet: 02 maj-10 kl 14:44 »
Hej! Har en granne som har hittat ett jätte stort geting bo (tror han). Påstår att det är minst 0,5 x 1m. Men jag trodde att getingbon inte blev så stora för att dom dog på hösten och endast geting honan överlevde vintern. Kan det va så att det är vilda bin??? Eller bygger inte dom bon på samma vis som getingar?     
MVH FIAT.......

Sten-Åke Lindell

• Gäst
SV: Vildbin??
« Svar #1 skrivet: 02 maj-10 kl 14:51 »
Getingar bygger grått papp (känns som papper).
Det är cellulosa som bildas mha bin äter på gammalt virke och blandar detta med saliv och bildar ett grått pappersliknande material.

Det finns inga vildbin! Än är det lite tidigt för svärmar. Gissningsvis är det ett getingbo. En biodlare kan se skillnad på en geting och ett bi!!

Man skall inte helt usesluta bin även om det är ytterst ovanligt, prognosen är getingar! R A D A R !!!
« Senast ändrad: 02 maj-10 kl 16:50 av Sten-Åke Lindell »

klarre

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 02 maj-10 kl 16:12 »
Vad är det som säger att det inte är en svärm från förra året som har överlevt vintern? Men gör som Sten-Åke säger, kolla om boet är grått då är det getingar om det är gula vaxkakor så är det ett bi samhälle.

Fiat

• -
« Svar #3 skrivet: 02 maj-10 kl 16:45 »
Överlever getingar vintern på samma vis som bin ???

klarre

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 02 maj-10 kl 16:49 »
Endast geting drottningen överlever vintern.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 02 maj-10 kl 16:52 »
Humlorna gör som getingen men bygger nästan som bina och samlar nektar.

Getingen är rovdjur och äter insekter etc, även bin.

Mängder med getingar just så här års är också ovanligt!

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #6 skrivet: 02 maj-10 kl 19:35 »
Till hösten omvandlar geting drottning blodet med socker arter så det blir som glykol i blodet.

Över vintrar torrt.  Plockade i syrans ved hög hittade ett 40 tal slöa som möte sin skapare , ingen match när man hade arbets hanskar på sig.

Intressant var att längst ner i högen närmast marken fanns inga drottningar. De höll sig minst 60 cm över mark nivå . Översvämning strategi inför vår floden ?  mvh bart  :P
« Senast ändrad: 02 maj-10 kl 19:38 av MrBart »
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Gep

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 02 maj-10 kl 22:28 »
Bara så att ingen missuppfattar.
Det finns en hel del vildbin. I min trädgård finns det flera
olika sorter. De kallas också solitärbin.
Samhällsbyggande vildbin har vi troligen inga om man bortser från
enstaka förvildade svärmar här i syd.
Solitärbina ska man vara snäll emot. De är utroningshotade.
Mina är riktigt stiliga. Oftast lite mindre, lurvigigare och mörkare.
Nån som vet om de kan para sig med Buckfast ?
Jag letar fortfarande efter den mörka Casanova som avlat bort
den bakersta ljusa randen på en del av mina bin.
« Senast ändrad: 03 maj-10 kl 20:03 av Gep »

Gideon i Roslagen

« Svar #8 skrivet: 03 maj-10 kl 19:50 »
Snälla ni!!
Låt getingarna leva! Om ni anar hur mycket ifråga om knott o myggor som getingarna tar. Och oftast så är inte getingarna i vägen heller. Jag såg för något år sedan hur en geting jagade knott under ett helvitt tälttak. Garanterar att han tog säkeligen ett hundratal på någon kvart.
Häftigt!!

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #9 skrivet: 03 maj-10 kl 21:42 »
Var i växthuset en varm vind still dag , det knastrade och knaprade över mitt huvud.

Tittade upp och såg en getting som smaskade i sig flera blad lös.

Dock är de inte så kul i saften , på mackan eller där man vistas för de sticker utan anledning kan man tycka + de ger bin ett dålig rykte.

Fast de är även en nytto djur på rätt plats.  mvh bart  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Dela detta:

* Inloggade just nu

505 gäster, 2 användare
peterm, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser