Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Måste kollektiv vara bohemiskt?  (läst 2692 gånger)

bonden_jansson

• Lever livet Utan E nr
    • Värmland
Måste kollektiv vara bohemiskt?
« skrivet: 01 maj-10 kl 11:07 »
Hej alla!

Har läst mycket om kollektiv och är mycket intresserad av hela ideén. Men varför måste ett kollektiv innebär avtramp från hela samhället?? Det skulle vara kul att samla ett gäng glada människor, bygga hus ihop och bygga egna vindkraftverk för el och solfångare för värmen skull och elda med egen ved. å skulle man kunna ha ett eget självhushåll på riktigt med många djur och större odlingar.

Är det någon mer här som delar mina tankar och kanske skulle vara intresserad av en ev start av ett dylikt kollektiv?
Lever livet Utan E nr så gott det går!

JT

• JT under norrländsk flagg
    • Hälsingland
    • OMställnings- och Ekodiskussioner
SV: Måste kollektiv vara bohemiskt?
« Svar #1 skrivet: 22 maj-10 kl 10:56 »
Det är nog inte så stor fara. De aktivister som syns mest har kanske extra stark alternativprofil (avhoppare, bohemtyper m m). Som aktiv i många alternativsammanhang vill jag lugna Dej på den punkten. Har själv bakgrund som raggare, företagare, byggare, säljare och IT-tekniker förutom som aktivist inom energi-, miljö-, solidaritets- och konsumentrörelsen. Visst finns många udda personer med bland dem som söker andra sätt att leva, men det är bara att vara sej själv och visa respekt och tolerans. Visst finns det de som går till ytterligheter – t o m utan underbyggd kunskap – men sådant får man vara uppmärksam på. Jag har funnit att det finns mer av individualister bland dessa som gärna (på ideologiska grunder?) tar till kollektiva lösningar! I fungerande kollektiv finns därför en stark styrning för att inte enstaka individer ska dominera och de tillbakadragna uppmuntras att ta plats och ansvar. Var ärlig, öppen och Dej själv alltså. I stort gäller att man får det man ger. 8)
JT – grön innovatör som söker duktig(a) entreprenör(er), finansiär(er) och partner(s) för ett flertal bäriga, globala projekt. Totalekologiskt och -ekonomiskt byggande och boende.

Bara döda fiskar flyter med strömmen!

sub rosa

« Svar #2 skrivet: 24 maj-10 kl 22:30 »
Jag har faktist gått i samma tankar själv!.......Jag lever ett såkallat svenson-liv med familj, barn, villa och en katt. En olustig känsla smyger sig emellanåt på. Är detta det liv jag själv valt, eller är detta liv ett resultat av en outtalad förväntan på mig från min omgivning.

De "-revoltera-mot-hela-samhället" dagarna är över för min del, åtminstånde på det utmanande högljuda viset. I mitt lilla skyddade område har alla varsin gräsklippare, häcksax, spade och grep.......ja listan kan göras hur lång som helst! Sådär lite i smyg sneglar grannen över på min tomt och med en min som om han kritiskt granskar resultatet av mina vedemödor,....bedömmer min duglighet att "passa in."
-Fan vad det är störande!!!!! >:(

Jag hade funderingar kring om inte egnahem rörelsen som växte fram på 60-talet kan ha något med saken att göra. Visionen var säkert inget fel på men resultatet kan diskuteras. Istället för att pissa in sitt egna lilla revir kan man inte komma överens? dela på byggbördan, marken, ansvaret och bygga ett  gruppboende för vuxna (ej döende) människor, flera familjer i olika skeenden i livet som med sina olika bakgrunder kan kompletera varandra.
-Vem vet, man kan ju kanske klara sig på blott en gräsklippare???

If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 25 maj-10 kl 03:34 »
Sub rosa tar upp en viktig punkt. I Sverige har vi ju (av nagon anledning jag inte ar helt hundra pa) en extremt stark "egnahemstanke". I manga lander dar jag talat om hur vi lever i Sverige skakar folk bara pa huvudet. Allting skall vi gora sjalva och pa egen hand. I villasverige star identiska tradgardar pa rad med identiska redskapsbodar och identiska grasklippare pa den lilla tappan. Och alla bor skilda at. Foraldrar skiljer sig nar barnen flyttat ut (och fort vill dom ut - direkt sa klagas det sedan pa att dom inte hittar bostad i innerstad eller att handpenningen ar for dyr sa att dom inte kan kopa sitt eget - jag har da aldrig traffat folk i tjugoarsaldern i nagot land som ager sina bostader), ingen vill dela och ingen vill kompromissa.

Men det finns nog fler manniskor an man tror som inte skulle ha nagot emot en mer kollektiv livsstil med fler generationsboende och resursdelning utan att for den delen bli hippie eller fundamentalist.

Personligen har jag en drom om att kopa en bra bit mark, bygga ett par mindre hus och bjuda in slaktingar, vanner eller bekanta att bo dar och tillsammans bygga fler och fler sma hus och dela pa barnpassning, odlingsmark och andra resurser. Tanken ar att alla skulle fa bidra med det de ville halla pa med och pa satt kan man skapa en vettig plats for manniskor i alla aldrar eller formagor. Allt fran att mata honor, lagga tak, hugga ved, klippa har, passa snoriga barn till att bygga tradlosa internet uppkopplingar behovs ju. Den som inte vill bidra med nagot kollektivt slipper - alla betalar ju anda hyra.

Som ett kollektiv utan allt det jobbiga.

Men men, vid en rundringning av den narmaste familjen registrerades noll intresse. Bland slakten fanns det en eller ett par som tyckte det lat ok men inte sjalva var sa sugna. Bland vannerna finns det ett par som redan tackat ja. 

Men i Sverige skulle det nog bli svart med bygglov och skatter och tillstand och bidrag.

bonden_jansson

• Lever livet Utan E nr
    • Värmland
« Svar #4 skrivet: 25 maj-10 kl 09:18 »
Äntligen! Det är precis det här jag pratar om! Jag blir sådär otåligt less på hela dagens samhälle. Jag är uppfostrad att hjälpa de som vill och behöver hjälp, oavsett om det gäller att släppa in en buss i bilkön elr hjälpa tant att handla. Men alla de kollektiv man läser om är så standalone fr samhället där man inte får se på tv elr surfa på internet.

Jag är inte ute efter minimalism elr ett avtram fr konsumerandet. Konsumerar ändå förhållande lite! Men tänk er hur lite en elr två bilar kostar om man är 10-20 pers som delar på den. Elr vad mycke tid man spar och pengar genom att handla för alla samtidigt.

Jag kan tänka mig att man startar en enskild firma elr ekonomisk förening där de flesta jobbar på sitt vanliga arbete och hjälper till med kostnaderna och ett fåtal får lön fr företaget för att på heltid bedriva jordbruket. Har räknat på det och det finns faktiskt mycket pengar att tjäna på att sälja hantverk och produkter som man inte själv använder. Det blir ganska mycket kött på exempelvis en ko elr om man är på älgjakt och skjuter två älgar.

Och tänk vad man tjänar på att inte ha sina föräldrar på ett hemskt ålderdomshem där dom misshandlas och svälts ihjäl. Ta hand om dem tillsammans o så kan de hjälpa till att uppfostra barnen. Men viktigt är nog ändå att alla har sina egna "hus" och ett privatliv. Annars kommer det nog aldrig fungera. Man vill juh gosa emellanåt elr hur grabbar o tjejer  ;)

Snart börjar man starta ett eget kollektiv :P Men ja har en hemsk tanke i huvudet och det är den här filmen Tillsammans om ett kollektiv på 70 talet, de får inte bli så :D

red

• Bohuslän
« Svar #5 skrivet: 25 maj-10 kl 19:43 »
Men alla de kollektiv man läser om är så standalone fr samhället där man inte får se på tv elr surfa på internet.

Word. Det där ser man ofta. Jag har full respekt för människor som önskar ta
avstånd från samhället, men jag hade också gärna sett fler kollektiv för människor
som är nöjda med livet i stort och bara vill ha mer gemenskap, göra saker tillsammans
och dela ansvar. Jag ser bara fördelar med att bo tillsammans med sina egna hus
 på en gård. Man slipper skaffa en egen uppsättning av allt man kan dela på, och
man kan hjälpas åt med de tunga sysslorna. Och det är definitivt en fördel om man
vill bo på landet men inte vara livegen vid gården (tex. att det går att åka iväg en
helg om man kommer överens om det). Baksidan är de konflikter som oundvikligen
kommer uppstå lite då och då på vägen, men jag tycker att fördelarna klart överväger.
"It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society."

bonden_jansson

• Lever livet Utan E nr
    • Värmland
« Svar #6 skrivet: 26 maj-10 kl 09:27 »
Hej!

Har legat vaken inatt och funderat på det här. Tror ja har det på klart nu hur det skulle kunna se ut. En ekonomisk förening bildas och alla medlemmar satsar kapital motsvarande sin andel av tomtkostnaden. Man bygger hus som är precis så stora som man behöver just då, dom bygger man sedan ut allteftersom behovet ökar (barn tex). Bostäderna byggs helst i en hästsko med en festlokal mitt på gården i mitten och en stor grillplats för att kunna samla alla till fest när så passar. Kollektivet måste ha kor, grisar och höns samt betes och säd som sköts av ett antal av de boende på kollektivet resten kan ha kvar sina jobb beroende på hur föreningens ekonomin ser ut.

Dessutom bygger man en biogasanläggning för el och värme vilket inte är så jättesvårt (har byggt en sj!) där man rötar dynga, kompost och sädesrester. Kollektivet skulle kunna äga 2 bilar som får nyttjas fritt.

Problemen är som alltid, hur gör man det jämlikt. Vem ska betala, hur mycket och ska alla dela på allt. Bilen, hur reglerar man den så de blir lika. Ska man betala hyra när man bor och får nyttja resten av sin inkomst på egen hand? Hur ska de resurser som urvinns ur åker och djur fördelas? Ska man konstruera något system för detta? Och viktigast, vad händer om du vill gå ur? Ska man få satsat kapital tillbaka? Den nya som flyttar in, ska den betala en ny insats lika stor som den som flyttar ut?

Har inte läst på jättemycket om ekonomiska föreningar men visst är det så att den som går ur en förening inte kan begära tillbaka satsat kapital?

Alla dessa problem kan förstås ordnas om ingen tar åt sig avundsjukan och börjar med argument i stil med "Han fick köra bilen 25 min igår då ska ja oxå ha de" "Vrf får dom 2 kg mer än mig". Ja ni vet vad jag menar.

Så vad tror ni om upplägget? Kom gärna med konstruktiv kritik!

Mvh

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #7 skrivet: 27 maj-10 kl 10:28 »
Ett kollektiv blir vad man gör det till.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

sub rosa

« Svar #8 skrivet: 31 maj-10 kl 20:56 »

Det största problemet är ju faktiskt hur man gör om någon vill lämna det hela... Skall de andra lösa ut honom/henne? Insatskostnad + investering som han/hon gjort i gården vore ju rimligt. Kan ju dock bli problem om för många lämnar. Eller kanske inte. Blir det ekonomiskt ohållbart så får man väl sälja? Och få ut de investeringar man gjort. Jag vet inte... Ingen som har erfarenhet av detta och har en färdig modell att utgå från?

En ganska enkel lösning på problemet är att den som vill "ur" sälja eller flytta gör så på egen hand och med ansvarsbördan att finna en köpare till sin del/andel. Den allmänna delen av den ekonomiska föreningen som tex. odlingsmark, gemensam utrustning, gemensamhets utrymmen mm. går inte att sälja men nyttjanderätten medföljer köpekontraktet - inte helt olikt upplägget för en bostadsrättsförening. Då får du betalt för det arbete du lagt ner och köparen får del av det du uträttat innan. 

En annan tanke är att man deltar i gemensamt bya-arbete men vill man utöver detta arbeta utanför kollektivet (anställd av annan) så kan man exempelvis  "köpa sig fri" genom en av gemenskapen fastställd hyra. Vänder man på begreppet kan man se det som att arbete på gården infriar hyresbefrielse. Det bör ju vara i undantagsfall för annars faller hela idén med att bo och arbeta kollektivt....eller? Kanske kan man dela upp arbetet på gården inom familjen, bägge jobbar halvtid?.  Arbetet bör i vilket fall som helst generera intäckter. Skatter, och utgifter för sådant man inte kan producera själv -det slipper man inte ifrån.

Problem som jag kan se uppstå är hur man värderar arbete utanför kontra arbetsinsats i kollektivet som drift och skötsel av gården i stort. Vilka egna ekonomiska egna medel har de till sitt förfogande. Vem avsätter pension, och sociala avgifter för dem? - Är det gården, den ekonomiska föreningen som "anställer" dem och svarar för den sociala tryggheten? Ska det drivas som ett kooperativ där alla är anställda och ägare samtidigt?

Det finns ett och annat att ta i beaktande!

If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 01 jun-10 kl 04:38 »
Sa fort man blandar in pengar i det hela blir det valdigt klurigt. Det enda vettiga tror jag ar att nagon helt enkelt koper en gard och sedan hyr ut gasthusen pa tomten alt. bygger nya "lagenheter" i eller kring gardshuset. Sedan ingar helt enkelt hagmark, tradgard och ev. annat i hyran. Man ser till att bara fa hyresgaster som gillar att pyssla pa gard och sedan idkar man byteshandel. Alla hjalper till lite da och da med det som behovs men den som vill pula med sitt hjarteamne far gora det, dom som inte vill pula utan bara sitta pa rumpan och titta pa far val gora det. Om man sedan vill kopa in nagot gemensamt kan gardsagaren helt enkelt vandra runt och skramla alt. kopa in pa eget bevag och stalla till forfogande.

Det blir som egen gard med inneboende. Med aren kanske de som har mark runt garden slapper till en tomt har eller dar och man kan fa till en riktig liten  by. Dom som flyttar in har sina fardigheter och kontaktnat och med tiden blir det ett litet samhalle komplett med ett par dagmammor, kanske nagon aldrevardare en veterinar eller tva och ett helt tjog alternativare!

Personligen tror jag att Råbark skulle bli en mycket bra "borgmastare"! Leta ratt pa en gard nara staden med manga smahus, kop och borja hyra ut. Det tar nog inte lang tid innan det lost sig...! Aven med rantenivaer pa tre-fyra ganger vad vi har just nu sa kan du nog tjana in det pa att hyra ut till bra manniskor.

Om sjalvkostnadspriset landar pa sag 2000kr i manaden for en liten stuga kan du lagga hyran pa 5000kr och lagga overskottet pa underhall/inkop och amorteringar. Med ett lan pa sag 1 200 000, 6 personer boende, kommer det inte att droja lange innan du ar fri fran lanet (mindre an fyra ar om du tar ett bundet 5 arslan) och inte har nagra storre oforutsedda utgifter. Efter ar 4 sanker du hyran till 3000kr och lagger undan pengar till handpenning pa granngarden. Under tiden bygger ni fler hus och utokar antalet boende till 12. Om granngarden ar av liknande storlek och med samma vardeokning kan ni efter ett ar kopa den som en ekonomisk forening och ni kan gora alla till delagare, da far alla varsit hus i "byn" som dom hyr och en platt i grannfastigheten dom kan bygga nya hus och i sin tur hyra ut till andra. Lagg undan halften av marken till djurhallning och gronsaksodling, bikupor, kraftodling/branddamm etc. Sok EU bidrag och lagg alla sadana pengar i en "fattigstuga" dar ni tar in folk som inte har pengar men kan nagot valdigt bra (en veterinar, en gammal bonde, en bryggare etc.).

Pa garden har ni en gardsbutik dar ni sitter jour nagra timmer i veckan och saljer allt overskott. Pengarna ni drar in gar till producenten i forsta hand och en del (sag 25%) gar till det allmana (dvs. hyran). Belona folk i kollektivet som gor riktigt bra grejer till allas nytta! Tex. om nagon bygger en vindkraftverk som gor att ni kan spara 10 000kr om aret pa elrakningen kan ni ge denna person ett presentkort pa 2000kr i gardsbutiken. Det finns valdigt manga som jobbar valdigt hart for det allmana om dom bara far ratt uppskattning. Uppmuntra folk att ta in utbytesstudenter och uppmuntra internationellt utbyte. Starta en alternativskola och en liten dagstidning.

Voila, ett nytt samhalle pa 10 ars tid! Naturligtvis med en bronsbyst av grundaren Råbark mitt i allt! :-)

sub rosa

« Svar #10 skrivet: 01 jun-10 kl 18:40 »
Tokyoboy......Jag tror mer på ett kooperativt ägande. Om en gårdsherre ensam äger allt saknar man inflytande. Du förlitar dig på att någon annan kan och vill betala för kalaset och sen ska du jobba där och leva ut dina drömar utan att ha något att förlora! Även om det är frivilligt så tror jag att myndigheten ser dig, och mer än gärna poängterar att slaveriet avskaffades i Sverige på 1200 talet.  Godsägaren bestämmer i praktiken vad som sker på gården något som man som hyresgäst inte kan råda ett dugg över.
-Med mössan i hand bugandes som fällknivar inför godsherren........nej tack! -det är det jag vill bort ifrån.
Om ägandet finns hos kärn gruppen, grundarna, kooperativet kan man visst ha hyresgäster som du föreslår. Ett gästhus kan uppföras där mat, husrum och gemenskap byts mot arbete under kortare perioder. Kalla det frivillig kostnadsfri kursverksamhet för att inte dra till sig onödig myndighets -inblandning. Man kan öppna sina dörrar för kringresande och erbjuda en tids fristad i utbyte mot lite hederligt kroppsarbete och kunskap.

Vad gäller ägande och penninginnehav tror jag tyvärr att det dröjer innan man får se ett fungerande penningslöst samhälle. Den modell du målar upp Tokyoboy funkar kanske när man är i tonåren möjligtvis en bit upp i tjugoårsåldern. När du får barn förstår du! Jag tycker det hela låter lite väl naivt.
Är man som jag 36år med familj och har arbetat mer för sin familj än sig själv. Nätt och jämt arbetat ihop en liten men avsättningsbar kontant insats. Samtidigt vara beredd att satsa allt på själslig frihet och oberoende för mig och min familj..........Där ute i den riktiga världen, där allt kostar riktiga pengar, är det bara pengar som kan köpa dig den friheten.
-Sen kan man tycka vad man vill om den saken! 

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 02 jun-10 kl 03:57 »
Hej Subrosa! Jag tror att vi i princip haller med varandra, bara att vi talar forbi varandra. Min modell ovan ar absolut inriktat pa tva parametrar: att du ar ung och att du behover en grundplat, en gard att borja med. Om du inte behover en gard att borja med kan du kora pa direkt med ditt kooperativa agande (som jag beskriver i den andra delen av mitt alltfor langa och svarbegripliga inlagg). Jag menar absolut inte att man ska vara godsherre, bara att man star som agare for att slippa pengaproblem och sedan driver det hela i ett forsta steg mer som en jattelik kolonilott. Det finns mangder av hyresgastforeningar som fungerar redan i dag pa exakt samma satt fast mer urbant, forstass.

Om du ersatter "godsherre" med "kooperativet" far du exakt samma effekt som jag malar upp ovan, sedan om du valjer att kopa garden sjalv med lan eller med kontanter  eller som ett kollektivt etc, ar mindre viktigt. Det vikitiga ar att du har en klar agare (kollektiv eller person eller familj... vad som helst duger...!). Ett reondlat kollektivt agande, om det fungerar, ar ju stortbra. Tyvarr kanner jag inte en kotte som skulle vilja/kunna vara med pa det. Men det maste ju finnas nagra i vart avlanga land!

Jag menar ingenstans att man skall satsa pa ett penninglost leverne, det ar absolut inte det den har traden handlar om (jag vet inte vart du fick det ifran men det spelar ingen roll...). Att bli kallad naiv tycker jag ar lite trist. Vad jag dock menar ar att man sa langt som mojligt kan undvika lan (och darmed dyra rantor). Jag ar inte sa himla nara dig forutom i aldern (ingen familj, inga lan, eget boende som jag jobbat ihop till redan). Jag inser naturligtvis att det blir svarare ju fler personer man maste forsorja, och att fylla deras krav och indviduella forutsattningar:

Darav min modell (en enda av manga), med en mangd olika parametrar (som du kan variera efter tycke och smak):

1. Kop gard. Hyr ut bostader och mark. Lat folk gora vad dom vill sa lange det inte paverkar nagot allmant negativt. Gor vinst pa ditt uthyrande.
2. Ta vinsten och starta en bostadrattsforening, ekonomisk forening eller kollektiv/kooperativ och lat folk kopa in sig.
3. Fortsatt sa.

Inte svarare an sa. Om du redan har den ekonomiska friheten att aga ditt boende kan du skippa steg 1. Om du har en stor familj har du ju redan karnan till ett litet kollektiv. Om du inte har stor familj behover du desto fler vanner.

EDIT: Jag inser att mitt ursprungliga inlagg var lite vinklat mot en person liknande Rabark aven om det inte var addresserat till Rabark. Jag kunde ha varit lite tydligare. :)
« Senast ändrad: 02 jun-10 kl 04:17 av Tokyoboy »

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 02 jun-10 kl 04:05 »
Bra förslag, Tokyoboy!

Bara börja leta gård då.. Lite jobbigt är det dock med alla skatter som ska betalas, bygglov som ska fixas, kontroller hit och kontroller dit. Man blir matt av det. Men allt går om man vill.

Det är väl ungefär så som du skrev som jag mer och mer tänker mig. Dock vet jag inte hur intresserade folk är av att hyra? De som vill satsa och bygga upp något vill väl i regel äga det dom satsar på...? Iofs... finns en del här på forumet som söker torp och liknande att hyra. Men återigen, då vill dom kanske bo avlägset och samtidigt har kvar sin lägenhet i stan. De söker kanske avskildheten mer än att bo nära andra på en stor gård. Men tar man inte hög hyra borde stället gå att fylla.

Bara hitta lämplig gård då. :)

Tack. Skatter och tillstand ar det jobbigaste, det som man alltid behover hjalp med for att ordna om man nu inte rakar vara extremdriftig (jag ar det da inte...). Nara storre stader finns det alltid folk som behover hyra. Om du nu hittar hyresgaster som lockas av iden att kunna fa boende och fritid sakrad pa samma gang slar du tva flugor i en small! Om dom sedan vill ta upp morotter eller bygga dass ar det annu battre. Du far lagga upp det sa att du lockar ratt sorts hyresgaster. Allteftersom aren gar kommer dom som verkligen vill fortsatta leva kollektivt att stanna kvar och andra falla ifran. Nar du har fatt den ekonomiska friheten att ga vidare till nasta steg kan du gora det, eller ocksa inte. Men du forsta nog exakt vad jag menar.

Men vanta tills du har fast anstallning bara... bankern brukar gilla det!  ;)

Vilse

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 02 jun-10 kl 05:13 »

Personligen har jag en drom om att kopa en bra bit mark, bygga ett par mindre hus och bjuda in slaktingar, vanner eller bekanta att bo dar och tillsammans bygga fler och fler sma hus och dela pa barnpassning, odlingsmark och andra resurser.
Som ett kollektiv utan allt det jobbiga.

Jag hade en droem om att jag koepte hus paa landet,,litet minilantbruk,,2-3 hus.
Jag fraagade min aalderlige fader och hans likasaa aalderliga saerbo (dom har varit ihop i typ 25 aar) Om dom istaellet foer att som pappa bor paa aalderdomshem o vantrivs och hans saerbo bor i villa uppaat landet som hon maste saelja pga daaliga hoefter och flytta till panschishem.
Jag fraagade om dom ville bo med mej,,ingen hyra men lite peng mot mat o el.
Pappa sa nej tack, han ville helre bo paa hemmet han vantrivs paa och aendaa bo hos mej, (gratis) naagra dagar per maanad. Saa jag gav upp.
(det hade ju varit en ypperlig garanti foer mej att ha mat paa bordet om jag inte faar jobb naer jag vael dyker in i svreige igen och koeper hus)

Dela detta:

* Inloggade just nu

322 gäster, 1 användare
RickardR

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser