Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur badar man en katt så den är glad även efter badet? :)  (läst 18133 gånger)

Altair

Veterinären har ordinerat bad. Jag har aldrig badat katt förut och behöver nu så mkt tips jag bara kan få!!  :)

Det verkar bli jag och katten. Alltså inga extra händer. Jag fick en tratt av veterinären så hon inte kan bita mig.

Bakgrunden är mjällkvalster. Kissekatt fick medel som inte bet på kvalstren, nu har hon fått spruta av veterinären. Vi ska till baka om 5 dagar för spruta nummer två och då ska hon även ha badat.
Altair är den starkast lysande stjärnan i stjärnbilden Örnen.
HMS Altair, 1:a klass torpedbåt sjösatt år 1909.
HMS Altair, torpedbåt sjösatt år 1956. HMS Altair, skolfartyg sjösatt år 2007.

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Hur badar man en katt så den är glad även efter badet? :)
« Svar #1 skrivet: 29 apr-10 kl 21:36 »
Det går inte säger min sambo som jobbar på katthem :)
Ska tydligen finnas raskatter som gillar att bada. Annars är det ovanligt och något det gör från början. Går nog inte att lära en katt. Men vem vet kanske det finns nått knep ;)
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 29 apr-10 kl 21:39 »
Veterinären har ordinerat bad. Jag har aldrig badat katt förut och behöver nu så mkt tips jag bara kan få!!  :)

Det verkar bli jag och katten. Alltså inga extra händer. Jag fick en tratt av veterinären så hon inte kan bita mig.

Bakgrunden är mjällkvalster. Kissekatt fick medel som inte bet på kvalstren, nu har hon fått spruta av veterinären. Vi ska till baka om 5 dagar för spruta nummer två och då ska hon även ha badat.

Min erfarenhet är: regelbundet från tidig ålder (kattens) och väldigt försiktigt, så är det en okej upplevelse för båda när det så småningom BEHÖVS ett kattbad.
Annars: Absolut Inte I Vatten.  ::)

Huggorm

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 29 apr-10 kl 21:43 »
Spola av den med trädgårdsslangen, men låt den inte se att det är du som är skyldig för då förlåter den dig aldrig  ;D

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 29 apr-10 kl 21:55 »
Våra bondkatter när jag var tonåring gick utmärkt att duscha. Behövdes pga löss eller dålig lukt ibland.

Vi ställde dem i handfatet (stäng toadörren om den smiter), och klappade den med vatten på handen, gradvis mer och mer tills man kunde hälla vatten ur kupad hand över dem. Funkade med de jag försökte med, utan stora protester och utan att de varit tränade från att de var små.

De gillar inte att simma, bada absolut inte, duscha med rinnande vatten, se till att vattnet flyter undan, de får lätt panik om vattnet stiger över tassarna.

Lycka till!
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Luff

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 29 apr-10 kl 22:20 »
Försök att ha så ljummet vatten som möjligt - och som någon skrev - inte vatten över tassarna.
//Luff

Altair

« Svar #6 skrivet: 29 apr-10 kl 22:22 »
Försök att ha så ljummet vatten som möjligt - och som någon skrev - inte vatten över tassarna.

Jag har faktiskt hört att man ska ha lite varmare vatten än vad man tror. Kattens kroppstemp är högre än människans, därför vill den ha lite varmare :)

Altair

« Svar #7 skrivet: 29 apr-10 kl 22:24 »
Slå den fan med en slägga så den svimmar (eller dör, ditt val) sen stoppa ner den i toaletten och spola med klorin! :D

Snälla lämna den här tråden och det här forumet om du inte vill hjälpa till  :(

Luff

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 29 apr-10 kl 22:40 »
Tja det beror ju på vad man menar m ljummet, för mig är det aningens över kroppstemp. Så vi menar nog samma.
//Luff

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #9 skrivet: 02 maj-10 kl 12:43 »
OK nu kommer jag och har helt andra erfarenhater om att bada katt.

Min bakgrund.Före detta  Perserägare/utställare (badas regelbundet) Före detta Sphynx och Peterbald uppfödare/utställare (badas regelbundet)Hundfrisör med 12 års yrkeserfarenhet på heltid vilket förutom hundfrisering innebär klipp och/eller bad av 1-2 katter/ vecka av varierande raser och temperament.

Jag har testat många olika badvarianter på katt och har är min sammanlagda erfarenhet.

-Använd inte dusch, väldigt många katter får panik av det väsande ljudet som blir när du sätter på duschen.

-Använd lite varmare vatten (inte så att det bränns och känns obehagligt att doppa handen men det ska vara varmt)

Denna instruktion nedan är för rädda/bråkiga katter

-Är du rädd att katten ska spunka ut klipp klor innan och sätt på tratt. Använd helst inte handskar då det skrämmer de flesta katter. En tjock långärmad tröja kan dock vara en god idé.

-Fyll en badbalja/tvättho  med vatten så högt att det når  upp till magen på den stående katten. Blanda i ordentligt med shampoo i  badvattnet. Ha en skopa att ösa med i baljan. Ha en katt transport stående bredvid badbaljan. Ta ett stadigt och bestämt tag i kattens nackskinn  och sätt ner den i baljan (jag som är högerhänt föredrar att hålla i katten med vänster hand i nacken så att den tittar åt vänster). Släpp inte taget om nacken!!! Om den sprallar och försöker hoppa tryck bestämt neråt i baljan. Använd höger hand till att ösa schampovatten och massera runt i pälsen. Om katten blir tokig ta tag över rumpan och tryck lungt och bestämt ner katten i vattnet (inte huvudet naturligtvis!) I och med att du håller över nacken kan du trycka ner kroppen och ändå ha huvudet över vattenytan. Spunk katter tenderar att lugna sig i varmt och gosigt vatten om man håller ner dom lugnt och bestämt.
När du har sköljt igenom och masserat runt i pälsen tillräckligt sätt in katten i boxen. Töm ut schampo vattnet och fyll på med rent sköljvatten.

Upprepa proceduren med sköljvatten 2-3 gånger.

Denna metod har jag använt till många bråkiga katter och peppear peppar både jag och katterna har överlevt utan men :D

Det viktigaste när man hanterar katter som tenderar att få spunk är att man är väldigt lugn tydlig och bestämd. Det har en lugnande effekt på den om de känner pondus. Flera problemkatter har faktiskt på bara ett par bad lärt sig att fixa badproceduren med betydligt mindre tvång.

Metoden kan låta brutal men under alla år har jag bara träffat på två katter jag inte har kunnat bada utan hjälp.

Avslutar med en bild på en kisse som kom till mitt trim för ett par år sedan för att det inte gick att bada henne. Hon var inte helt lätt i  början  ::) men numera sover hon nästan i "skumbadet"

Slangarna och pumpen som syns i bild är delar av ett så kallat "Hydrobath" en pump som man använder för att cirkulera shampovatten genom pälsen.

Lycka till och tänk på att om du är osäker och rädd så blir din katt det också!
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Meritaton

« Svar #10 skrivet: 03 maj-10 kl 11:46 »
Jätetfina råd Azoo.!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #11 skrivet: 03 maj-10 kl 11:53 »
Vill påpeka att jag inte använde dusch, utan tvättade i en vask eller ett handfat. De kranarna låter inte lika mycket, och man får en bekväm arbetshöjd. Som Azoo-Lina skriver kan en långärmad tröja vara bra så att man inte blir riven på armarna. Och som hon också skriver, det viktigaste, som i o f s är svårt, är att själv vara lugn och agera som om det är det naturligaste som finns att tvätta katter.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Altair

« Svar #12 skrivet: 03 maj-10 kl 15:33 »
Nu är det gjort!!  ;D

Tratt på katten, shapoblandning i en bytta förberedd, långärmad tröja på, handdukar på golvet (trägolv) och jättenervös så satte jag igång. Det gick bra!

Tratten fastnade i kranen och slets av men det gick bra ändå, hon kände sig inte så pressad så hon behöve ta till tänderna.

Jag satte henne i diskhon, tog ett tag om hennes framtassar och hade blandningen i den andra hon. Tog en stor tvättsvamp och började massera in blandningen i pälsen. Efter ett tag hällde jag av blandningen och sedan hälde jag även lite av shampot i pälsen och masserade in. Hällde med rent vatten ur en tillbringare av plast för att skölja. Efter ett tag gav jag upp och tog kranen istället.
Hon trasslade en del och talade om för mig att detta var inte kul! Jag blev jätteblöt!  :)
Efteråt så svepte jag in henne i en handduk och masserade pälsen torr, då började hon spinna  :D

Nu är jag mest orolig för att jag inte fått bort allt shampo för hon tvättar sig torr... Hon sitter bredvid mig i soffan så jag antar att jag är förlåten  ;)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #13 skrivet: 03 maj-10 kl 16:02 »
Va fint att det gick bra ;D Nu vet både du och kisse att ni överlever om ni måste göra om proceduren ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #14 skrivet: 06 maj-10 kl 22:26 »

Snälla lämna den här tråden och det här forumet om du inte vill hjälpa till  :(

Ja, det lät ju inte så trevligt...
Men konstig som man är, HAHAHAHHAHA!
Man vill ju nästan gråta, hemskt och kul på samma gång.
Till ämnet;
Vår katt är Ragdoll, och har inga som helst problem med vatten och sånt. Men visst vill han hellre ligga ute och sola sig, torr och med hedern i behåll, än att bli skrubbad som en liten flicka!  ;)
Bara du har rätt temperatur, liiite varmare än ljummet, och är bestämd så ska det nog gå bra. Akta så katten inte får vatten i öronen eller i ansiktet. Lycka till!  ;D
Dv. höns, undulater & ragdoll

Perlan

• Värmland
« Svar #15 skrivet: 08 jun-10 kl 15:11 »
Duscha ej huvudet.... Det är väldigt negativt för katter... och det kommer den att komma ihåg varje gång!
Bor i ett hus i Värmland med min sambo och min lilla son:)

Vargerik

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 01 jul-10 kl 01:13 »
Sist men inte minst, en redig smaskbit för att släta över.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #17 skrivet: 01 jul-10 kl 09:00 »
En kompis hade för många år sedan problem med en katt som alltid skulle ner i diskbaljan när han diskade. Den katten gillade vatten och diskmedel! Det slutade med att han skaffade diskmaskin för att få ha disken i fred.

mitzy123

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 02 jul-10 kl 16:14 »
 o:) Hej ! Jag har haft 5 katter och ingen har velat bada ej heller varit glada efteråt . Måste man så tipsar jag följande : ställ katten i en liten balja med ljummet vatten . Använd en mjuk dusch - svamp och fukta katten i mjuka rörelser som om du klappar den . Försök att skölja med rent ljummet vatten på samma sätt . Bits katten eller river den dig ? Tag på ett par kraftiga mjuka handskar och långärmad tröja . Tänk på att katten är ett renligt djur som kommer att tvätta sig tills alla främmande dofter är borta ! Tag en mjuk frottéhandduk efteråt och torka mjukt av katten medhårs . När den sedan " torkat av sig själv" ge den favoritmat eller kattgodis .

Sol-hälsning Anita

Dela detta:

* Inloggade just nu

616 gäster, 4 användare
Hantverkaren, Hans Hultén, Nataks, Får Forever

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser