Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tuppen smiter ut och gal som en tok 5:30!  (läst 2684 gånger)

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
Tuppen smiter ut och gal som en tok 5:30!
« skrivet: 29 apr-10 kl 08:15 »
Hej alla kunniga!

Jag är helt på ämnet höns.
När jag bygde hönsgården, en ganska liten sommarbur som ska flyttas runt, bygde jag en lucka mellan hus och gård som öppnas utifrån med ett snöre. Denna lucka funkar inte så bra och tuppen smiter ut tidigt på morgonen.

Hans hönor däremot kommer inte ut för dem är lite större. Och då står han där och gal som en tok tills jag kommit ut och släpper ut hönorna.

Tyvärr kommer jag inte åt luckan utan att släppa ut hönorna i trädgården och eftrsom dem är helt nya vill jag inte det.

Kan jag lämna luckan helt öppen under natten? Eller är det hans naturliga morgonhumör och han kommer gala ändå?
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

Gräbban

• -
SV: Tuppen smiter ut och gal som en tok 5:30!
« Svar #1 skrivet: 29 apr-10 kl 12:21 »
Han kommer nog att gala ändå! Här gals det ibland mitt i nätterna, hur mörkt det än är...
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #2 skrivet: 29 apr-10 kl 13:01 »
Jag skulle inte rekommendera att lämna luckan öppen på nätterna, snarare bygga om den så att han inte kommer ut genom den. För om han kommer ut finns ju även en risk att något rovdjur kommer in genom den...  :-\

Lycka till!  :)
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #3 skrivet: 29 apr-10 kl 13:09 »
Så länge tuppen kommer ut kan annat komma in så då kan du ju lika gärna prova att ha de öppen tills du kan fixa den. Men risken är nog stor att han gal ändå :P.

Vurre

« Svar #4 skrivet: 29 apr-10 kl 22:11 »
Tuppar galer. Var du glad att han inte börjar tidigare.
snus? vad är priset på en pris?

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #5 skrivet: 29 apr-10 kl 22:46 »
Vår ena tupp gal så fort han kan. Morgon, middag, kväll och så lite nu och då på natten. Spelar ingen roll om han är inne eller ute. Inget fönster på hönshuset eller fönster. Månsken eller mulet. Han gal när han kan.  ;D Jag har sagt till grannarna att de får säga till om de blir störda av honom för då blir han gryta.
har lite djur... mest fjäderfän. ;)

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
« Svar #6 skrivet: 30 apr-10 kl 06:26 »
Då verkar det som att det är hörselproppar som gäller!  ;D

Buren är helt tät. En flyttbar sommarbur ala kycklingtraktor. Men om några dagar ska jag nog kunna fixa luckan....
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

Dela detta:

* Inloggade just nu

704 gäster, 1 användare
Tom Fransman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser