Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  RAMAR??????  (läst 4188 gånger)

Fiat

• -
RAMAR??????
« skrivet: 28 apr-10 kl 20:22 »
Va och hämtade lite bigrejer i dag. Men vad är det ??? Ramarnas mått är 30x30 cm och några är 30x15 cm + trä lådor som dessa sitter i. Det va också två frigolit lådor? Ja jag ska gå någon kurs när ja får tid. Men vill ju veta nu va det är ;D
Bästa hällsningar Fiat!

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: RAMAR??????
« Svar #1 skrivet: 28 apr-10 kl 20:41 »
Hej fiat det låter som du har " valt " svea + 1/2 svea som ditt ram sort.

Lycka till med den framtida bi odlingen. Kul     mvh bart  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Edward.

• Gästrikland
« Svar #2 skrivet: 28 apr-10 kl 20:45 »
Kan rekommendera att du går en kurs så blir det lite lättare och allting får ett sammanhang . Prova denna länk för att söka dig vidare

http://www.biodlarna.se/website1/1.0.1.0/4/1/

mvh bart  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Fiat

• -
« Svar #3 skrivet: 28 apr-10 kl 20:52 »
Nästa fråga jag kom på hur gör jag rent allt detta?? Det är vaxrester och annat skräp på ramar och i lådor????

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
« Svar #4 skrivet: 28 apr-10 kl 21:09 »
Va och hämtade lite bigrejer i dag. Men vad är det ??? Ramarnas mått är 30x30 cm och några är 30x15 cm + trä lådor som dessa sitter i. Det va också två frigolit lådor? Ja jag ska gå någon kurs när ja får tid. Men vill ju veta nu va det är ;D
Bästa hällsningar Fiat!

Tog över material från en biodlare som slutade för några år sedan. Förutom lågnormal fanns med några lådor av det rammåttet du beskriver (svea),
de brann utmärkt i pannan ;)

Beekeepern.
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Edward.

• Gästrikland
« Svar #5 skrivet: 28 apr-10 kl 21:17 »
Aj Aj Aj  >:D

Nu ska vi var snälla  o:)

Skrapa rent sen kan man flamma trä delarna med en gasol brännare

Frigoliten kan man köra med högtryks tvätt eller skura med lut och varmt vatten.
           mvh bart  :P

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 28 apr-10 kl 21:19 »
Det är inget fel på Svea, de ska enligt uppgift ge bra övervintring.

Du skriver att det var trälådor?

Skälderhuskupor finns i tex svea och lågnormal, och där passar de på varandra, man kan alltså ha svea till yngelrum och lågnormal till skattlådor.

Du hade ju fått med 1/2 svea, och då finns det ingen anledning att inte använda dem.

Anledningen till att vissa inte gillar Svea, förutom att de inte är så vanliga, är att det blir väldigt tungt att lyfta en låda med honungsfyllda svearamar, så man får vara lite stark och låta bli att stapla mer än max tre. Å andra sidan räcker en låda utmärkt som yngelrum.

Ångrar du dig och inte vill ha dem är jag intresserad om du inte finns för långt bort.

Som alternativare skär det i hjärtat att höra att någon eldat upp en utmärkt resurs bara för att de själva inte velat ha den. Självklart ska man sälja vidare till någon annan om utrustningen är i användbart eller lätt renoveringsbart skick.

Isolerade lådor är dessutom extremt omiljövänligt att elda upp.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

beekeepern

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 29 apr-10 kl 10:15 »
Skämt o sido, det första materialet man börjar med som biodlare, kan vara tillfälligheten som avgör. För egen del så fick min far o jag låna en halmkupa första året, sedan blev det lågnormal. Idag har jag nästan helt övergått Langstroth o Dadant.

Olika rammått har olika för och nackdelar och det går inte att kombinera vissa mått med varandra.

Nackdelen med svea o lågnormal är ju att det blir så höga torn jämfört med langstroth-bredden.
Tänk dig att lyfta 25 kg i huvudhöjd eller 17 kg i brösthöjd.

Men ska du bara ha ett par samhällen hemma i trädgården så spelar nog inte valet av rammått så stor roll.
Beekeepern.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Edward.

• Gästrikland
« Svar #8 skrivet: 29 apr-10 kl 14:29 »
Skämt o sido, det första materialet man börjar med som biodlare, kan vara tillfälligheten som avgör. För egen del så fick min far o jag låna en halmkupa första året,

Ja. du har rätt angående att ska man slå på stort och ha flera samhällen blir det viktigt med ergonomin

Hur var det att använda halm kupan ?

Hur gick det till praktiskt.?

Fanns det några fördelar ?

antar att det fanns nackdelar           mvh bart  :P

ersam

• -
« Svar #9 skrivet: 29 apr-10 kl 17:32 »

Sägs att övervintringen är oslagbar!

Lars i skogen

« Svar #10 skrivet: 29 apr-10 kl 19:02 »
Jag har några år varit grymt sugen på att testa halmkupa, nån gång så...

I mina trakter skördade men honungen 4 september varje år. Då ställde man samhället över en uppånervänd tom halmkupa och sen trummade man på kupan så bina gick över till den nya kupan. Där fick de sockervatten och byggde ut allt sitt vax själva inför vintern! Inget stödvax, inget pollen, men enligt uppgift mkt bättre överlevnad än i våra dagar!  Kanske värt att tänka på i våra dagar när vi "underlättar" mer och mer för våra bin? Dock gav halmkupesamhällena på den tiden betydligt mindre honung än vi får idag.

beekeepern

• Värmland
« Svar #11 skrivet: 29 apr-10 kl 19:12 »
Ja. du har rätt angående att ska man slå på stort och ha flera samhällen blir det viktigt med ergonomin

Hur var det att använda halm kupan ?

Hur gick det till praktiskt.?

De blev ju trångbodda året därpå, med svärmning som följd.
Vi tog bort träpluggen på toppen lade en rockwollskiva med hål i mitten, därpå en skiva som utgjorde botten till en skattlåda. När drottningen kommit upp till den nya lådan o börjat med äggläggningen blev det ett spärrgaller under lådan, senare under sommaren tog vi bort halmkupan och skar ut vaxkakorna.

Halmkupan är ju alldeles för liten för ett samhälle så de svärmar ju, ska man skörda honung så dödade de bina på hösten för att komma åt honungen.

Så det blev väldigt kortvarit med halmkupa för min del. Beekeepern.

antar att det fanns nackdelar           mvh bart  :P
Sökare...

Lars i skogen

« Svar #12 skrivet: 29 apr-10 kl 19:25 »
Ja samhällena i halmkupor var mycket mindre än de vi är vana vid idag.

Men redan för 50-60 år sen hade man i mina trakter för vana att sätta skattlådor (då med ramar, det var när dessa kom man började med skattlådor) över halmkupan för att få större utrymme och mer honung.
Sen att man var tvungen att döda bina - det är bara snack, eller dåliga biodlare på sina håll? Av de jag pratat med som har egen erfarenhet av bikupor är det ingen som har dödat bin. Det bästa är att trumma över dem i en annan kupa, men om man inte kan det rökte/ristade man över dem istället. I de fallen fanns en större riska att drottningen dog.

En ENORM nackdel 2010 jämfört med 1940 är att varroa, bekämpning blir i stort sätt omöjlig i halmkupa. Alltså inte alls någon alternativ idag, men att förkasta all gammal kunskap som skit tycker jag är fel, specielt som vi är på Alternativ-forum ! ;D

ersam

• -
« Svar #13 skrivet: 29 apr-10 kl 19:34 »
En ENORM nackdel 2010 jämfört med 1940 är att varroa, bekämpning blir i stort sätt omöjlig i halmkupa.

Kanske använda apistanimpregnerad halm?  >:D

Har långt gångna planer på "fejktrågkupor" - alltså att bygga in vanliga plastkupor i skyddande hölje som skyddar mot stöld och vandalisering.

Ska börja fundera i termer om "fejkhalmkupor" också!  :)
« Senast ändrad: 30 apr-10 kl 20:05 av ersam »

Jano

• Halland
« Svar #14 skrivet: 30 apr-10 kl 16:41 »

En ENORM nackdel 2010 jämfört med 1940 är att varroa, bekämpning blir i stort sätt omöjlig i halmkupa. Alltså inte alls någon alternativ idag, men att förkasta all gammal kunskap som skit tycker jag är fel, specielt som vi är på Alternativ-forum ! ;D
Det går jättefint att bekämpa varroa i en halmkupa om tedbladburken används. Den ställs bara över foderhålet sen foderpluggen tagits bort. Inga proplem.

Lars i skogen

« Svar #15 skrivet: 02 maj-10 kl 19:51 »
Det går jättefint att bekämpa varroa i en halmkupa om tedbladburken används. Den ställs bara över foderhålet sen foderpluggen tagits bort. Inga proplem.

Ja iofs, varför inte  ;D

Har du själv odlat i halmkupa nån gång?

Edward.

• Gästrikland
« Svar #16 skrivet: 02 maj-10 kl 19:59 »
Det går jättefint att bekämpa varroa i en halmkupa om tedbladburken används.

tedbladburken, Vad är deta ?  mvh bart  :P

Gep

• Blekinge
« Svar #17 skrivet: 03 maj-10 kl 08:39 »
Jag startade en tråd om förträffligheten med Tedbladmetoden.
Läses här.
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=76209.msg630260#msg630260

Metoden beskrivs mer kortfattat i bifogat dokument.

Jano

• Halland
« Svar #18 skrivet: 03 maj-10 kl 19:00 »
Ja iofs, varför inte  ;D

Har du själv odlat i halmkupa nån gång?
Ja det har jag, för att kolla hur det funkar. Det är några år sen nu , men det var en intressant erfarenhet. 

Lars i skogen

« Svar #19 skrivet: 03 maj-10 kl 20:49 »
Ja det har jag, för att kolla hur det funkar. Det är några år sen nu , men det var en intressant erfarenhet.

Ja precis detsamma tänker jag, att det skulle vara en intressant erfarenhet. Övervintrade du dem oxå, och behandlade mot varroa?

Dela detta:

* Inloggade just nu

456 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser